کد خبر : 34320

خودروهای جدیدی که از سال 99 شماره گذاری نخواهند شد

خودروهای جدیدی که از سال 99 شماره گذاری نخواهند شد

یک مقام مسؤول محیط زیست با بیان اینکه تعویق یک ساله ارتقاء استاندارد خودروهای بنزینی به استاندارد یورو ۵ باعث ورود ۴۰۰ تن آلاینده اضافی به هوا شده است،‌ گفت: مجوز شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ را برای سال آینده صادر نمی‌کنیم.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس  ، با وجود اعلام قبلی سازمان محیط زیست، شرکت ایران‌خودرو با نقض قانون هوای پاک به پیش‌فروش ۴ محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ برای آذرماه سال ۹۹ اقدام کرده است، ‌این اقدام غیرقانونی باعث می‌شود که سال آینده مردم برای شماره‌گذاری خودورهای خارج از استانداردشان با مشکل مواجه شوند. 

بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط زیست درخصوص  نقض قانون هوای پاک از سوی ایران خودرو با پیش‌فروش خودروها با آلایندگی یورو ۴ برای آذرماه سال آینده، اظهار داشت: از ابتدای سال آینده پلاک‌گذاری برای خودروهایی با استاندارد یورو ۴ غیر قانونی است. 

وی با یادآوری این نکته که خودروسازان باید در سال ۹۶ استاندارد خودروهای تولیدی خود را به یورو ۵ ارتقاء می‌دادند و به بهانه‌های مختلف از زیر بار این مسؤولیت شانه خالی کردند،‌گفت: مطابق قانون هوای پاک از ابتدای سال ۹۹ باید تمامی خودروهای تولیدی داخل کشور مطابق استاندارد یورو ۵ به بازار ارائه شود. 

وی با اشاره به اینکه صنعت باید مرتبا به فکر افزایش کیفیت محصولات تولیدی‌اش باشد، گفت: خودروسازان آخرین بار در سال ۹۱ موظف شدند از استاندارد یورو ۲ به استاندارد یورو ۴ ارتقاء کیفیت داشته باشند.

دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: محیط زیست مدت مورد نیاز خودروسازان برای تغییر حالت پلت فرم‌هایشان را در نظر گرفته اما با وجود مسامحه‌های صورت گرفته ایران خودرو اقدام به پیش فروش خودروهای تولیدی خارج از استانداردهایش  برای سال آینده کرده است.

*پیش فروش خوردو با استاندارد یورو ۴ برای سال آینده غیرقانونی است

اشجعی با تاکید بر اینکه این پیش فروش بر اساس قانون ممنوع است و خودروهای پیش فروش شده در سال آینده برای دریافت تائیدیه سازمان محیط زیست به منظور پلاک‌گذاری دچار مشکل می‌شوند، یادآور شد: یک ماه پیش وزارت صمت را مخاطب قرار دادیم و به این وزارتخانه به صورت کتبی تذکر داده شد که بر اساس قانون یورو۴ها برای سال آینده امکان پیش فروش ندارند. اما متاسفانه با وجود این تذکر ایران خودرو اقدام به پیش فروش خودروهایش کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که محیط زیست چه اقدام بازدارنده‌ای در مقابل این تخلف خودروسازان می‌تواند داشته باشد، گفت: نقطه ایست از سوی محیط زیست همان شماره‌گذاری است چرا که بدون مجوز محیط زیست پلیس امکان شماره‌گذاری ندارد.

دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی با اشاره به اینکه آذر ماه سال آینده که موعد شماره‌گذاری این خودروهاست، خودروسازان از جانب مردم به محیط زیست فشار می‌آورند گفت: در واقع با واگذاری این خودروها به مردم، خودروسازان به سود خود رسیده و محیط زیست را در مقابل مردم قرار می‌دهند.

اشجعی بیان داشت: ظاهرا هشدارهای ما تاثیرگذار نبوده و پیش فروش‌ها ادامه دارد و به همین دلیل پیگیری قانونی را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم مراجع ذیربط اقدام کنند.

وی درخصوص تاثیر ارتقاء استاندارد خودروهادر کاهش آلودگی نیز گفت: عمده آلایندگی خودروها بنزینی مربوط به ذرات معلق است که به دو دسته ذرات معلق  اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود و بر این اساس ذرات معلق اولیه به صورت مستقیم منتشر می‌شود و ذرات معلق ثانویه از طریق واکنش شیمیایی در جو که منبع آنها آلاینده ناکس و هیدروکربن است. در واقع عامل اصلی هیدروکربن خودروهای بنزینی هستند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها