کد خبر : 33875

ریسک های پیدا و پنهان ورود به بازار خودرو

ریسک های پیدا و پنهان ورود به بازار خودرو

بازار خودرو این روزهای قیمت های عجیب و غریبی را ثبت می کند. حتی فروش های فوری نیز به مانند تابستان قادر به مهار قیمت خودرو نیستند. این در شرایطی است که تقاضای واقعی چندانی وارد بازار نشده است. منظور از تقاضای واقعی یا مصرفی، کسانی هستند که قصد خرید خودرو برای استفاده را دارند. جو هیجانی ایجاد شده حاصل سوار شدن دلالان خودرو روی موج اصلاح قیمت بنزین و همچنین تلاطم بازار ارز است.

به گزارش خودروتک، در این شرایط دلالان قیمت خودروهای داخلی را با القا کاهش تولید بالا می برند و قیمت خودروهای وارداتی را نیز با ارجاع خریدار به نرخ های بازار ارز. در این شرایط هیجانی متضرر قطعی خریدار است.

بازار در شرایط کنونی قیمت خودرو نه برای ورود تقاضای مصرفی مناسب است و نه برای سرمایه گذاری. شرایط بازار در حال حاضر شبیه اسفند سال 97 و ماه های ابتدایی بهار امسال است. در آن زمان تمام کسانی که اقدام به خرید خودرو کردند به فاصله یکی دو ماه متضرر شدند. چرا که از خرداد ماه روند کاهش قیمت خودرو آغاز شد.

در این شرایط خریدار دست اول بودن حتی در شرایطی که موعد تحویل خودرو کمی طولانی نیز باشد، رفتاری عقلایی از منظر اقتصاد به نظر می رسد. چرا که اختلاف قیمت کارخانه و بازار در اغلب خودروهای داخلی به اندازه ای شده است که این انتظار را توجیه می کند.

از سوی دیگر با عبور از ماه دسامبر که فصل تقاضای ارز از سوی شرکت ها برای تسویه حساب با طرف های تجاری خارجی است و همچنین تقاضا برای ارز مسافرتی به دلیل سال نوی میلادی بالا می رود، این انتظار را ایجاد می کند که جو هیجان بازار ارز فروکش کرده و تبع آن قیمت خودرو نیز با ریزش مواجه شود.

همچنین اخباری که از خودروسازان به گوش می رسد حاکی از پایداری جریان تولید و در برخی خودروها رو به افزایش است. همچنین خودروهای جدیدی که از مدت ها قبل در دستور تولید قرار گرفته اند از اواخر سال جاری رفته رفته وارد بازار خواهند شد. این خودروها اگر چه در دسته خودروهای ارزان قرار نمی گیرند اما فشار تقاضا را از روی خودروهای هم کلاس قیمت خود برداشته و موجب کاهش تقاضا برای آنها را فراهم می کنند.

در خودروهای خارجی نیز سقف افزایش قیمت‌ها در انواع خودروها پر شده و محصولات دیگر کشش بیشتر قیمت‌ها را ندارند. به عنوان نمونه سانتافه از 670 میلیون تومان به 900 میلیون تومان رسیده است که اصلاً این خودرو ارزش یک میلیارد تومان را ندارند.

بر همین اساس اگر کسی خواستار خرید خودرو‌های خارجی است نباید به امید گرانی  بیشتر قیمت‌ها اقدام به خرید کند چراکه نه تنها در آینده سودی کسب نمی‌کنید بلکه باید ضرر خواب طولانی مدت پول خود را هم پیش بینی کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها