کد خبر : 33670

چرا فروش هفتگی خودروسازان قیمت را پایین نمی آورد؟

چرا فروش هفتگی خودروسازان قیمت را پایین نمی آورد؟

طی یک سال گذشته طرح های متنوع پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های خودروساز به صورت اعتباری و تحویل فوری جهت تنظیم بازار اعلام شده، اما در طول این مدت بازار خودرو مدیریت نشده و قیمت خودرو سیر نزولی نداشته است. چرا؟

به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم، فعالان بازار خودرو معتقدند، فقط با عرضه واقعی خودرو می‌توان تعادل را در بازار ایجاد و مانع دلال بازی و رشد قیمت‌ خودرو شد. اما در حال حاضر تعداد محصولات عرضه شده در تحویل های فوری محدود بوده و مردم عادی توان ثبت نام خرید محصولات را ندارند. در پیش فروش های اقساطی نیز تحویل خودروها به سال 99 موکول شده و همین امر نشان می‌دهد این طرح ها نمی‌تواند دردی از بازار خودرو دوا کند و همچنان رکود و افزایش قیمت خودرو در بازار اتفاق می افتد.

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به خبرنگار تسنیم می‌گوید:  به اعتقاد من اصولاً پیش فروش‌های خودروسازان برای رفع مشکلات مالی آنها است به نوعی از این طریق مسائل جاری شرکت ها حل و فصل می‌شود.

وی با اعلام اینکه در دهه 70 و 80 پیش فروش خودرو توانست نتایج مؤثری را برای مدیریت بازار و قیمت خودرو داشته باشد، افزود: امروز مشکلات تولید خودرو زیاد شده و سازوکار شرکت ها در فروش محصولات و  مدیریت بازار مشخص نیست. در حال حاضر معلوم نیست خودروساز ما دولتی یا خصوصی است و همین موضوع اثرات نامناسب خود را در تصمیم گیری‌ها خواهد گذاشت.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه باید عرضه واقعی خودرو به بازار انجام شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد عرضه صوری و غیر عقلایی خودرو نمی تواند برای تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو مؤثر باشد.

به گفته وی ، برای ساماندهی بازار باید به فکر افزایش تولید آنهم با پشتوانه کارشناسی بود به این صورت که گلوگاه‌های تولید باید شناسایی و ضمن رفع آنها روند تولید قطعه و ملزومات خودرو افزایش یابد. در این شرایط سرمایه گذاری در این بخش منطقی خواهد بود.

خلخالی اضافه کرد: با گفتن حرف نهضت داخل مشکلات حل نمی‌شود بلکه باید در مقام عمل رفع موانع تولید هدفگذاری شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها