کد خبر : 33666

استفاده از گاز به جای بنزین در خودرو ماهانه چقدر صرفه اقتصادی دارد؟

استفاده از گاز به جای بنزین در خودرو ماهانه چقدر صرفه اقتصادی دارد؟

سوخت CNG در برابر سوخت بنزین ۵ برابر صرفه جویی دارد و این نوع سوخت کاملا از نظر اقتصادی به صرفه است.

به گزارش خودروتک، اصلاح قیمت بنزین یکی از عوامل افزایش تقاضا برای گازسوز کردن خودروهاست. گاز طبیعی را می توان به عنوان سوخت جایگزین سوخت های حمل و نقلی دانست.

دوگانه سوز کردن خودرو مزایا و معایبی دارد. بسیاری از مردم نگران ترکیدن مخازن CNG هستند؛ علاوه بر این شاید برخی مهر خشک کار کردن را بر پیشانی موتور‌های گاز سوز بزنند چرا که دیده شده برخی از خودروهای دوگانه دچار مشکلات فنی و موتوری می شوند که عدم رضایت مشتریان را به همراه دارد.

به گفته فعالان صنعت خودرو، دوگانه‌سوز کردن براساس استاندارد‌های مشخص، انجام می‌شود و ایمنی و سلامت خودرو‌ها را تهدید نمی‌کند. تعدادی از رانندگان پس از اینکه اتومبیل خود را دوگانه می کنند از ایرادات فنی شکایاتی دارند. یکی از دلایل ایرادات فنی خودرو را می توان مراجعه به مراکز نامعتبر دانست که از قطعات اصلی استفاده نمی کنند.

محمد جواد شهبازی نایب رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سوخت CNG و سوخت بنزین مزایای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، گفت:  آلایندگی سوخت بنزین نسبت به سوخت گاز طبیعی بیشتر است و این موضوع را می توان جزو مزایای سوخت CNG  دانست.

او بیان کرد: سوخت CNG همان گاز طبیعی است که به صورت فشرده در مخازن CNG تحت استاندارد سخت‌گیرانه تولید می‌شود. این سوخت استاندارد‌های بسیار معتبر جهانی دارد که خوشبختانه در ایران هم مورد قبول است و استاندارد‌ها برای سازمان ملی استاندارد تهیه شده است.

نایب رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته ادامه داد: سوخت CNG در مخازنی با امنیت بالا قرار دارد. شاید عموم مرد این اطلاعات را ندارند که مخازن CNG با چه امنیت بالایی تولید می‌شود و تحت چه استاندارد معتبر جهانی تولید می‌شوند.

او بیان کرد: اگر هر خانواده‌ای از سوخت بنزین استفاده نکند و سوخت گاز را جایگزین آن کند، مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ تومان صرفه جویی و ذخیره می‌کند. حال با احتساب اینکه اگر یک خانواده در ماه ۱۰۰ لیتر اضافه از سهمیه مصوبی که می‌تواند بنزین استفاده کند، از CNG استفاده کند بسیار در هزینه های خود صرفه جویی خواهد کرد، اگر بنزین ۱۵۰۰ تومانی را در نظر بگیریم در ماه باید ۱۵۰ هزار تومان هزینه کند در صورتی که اگر در ماه ۱۰۰ لیتر گاز مصرف کند ۴۴ هزار تومان باید پرداخت کند که این نشان دهنده قیمت پایین سوخت گاز است.

نایب رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت: مخازن CNG تحت استاندارد‌های معتبر جهانی ساخته می‌شوند. چند پارامتر مهم بر روی مخازن CNG به عنوان شناسنامه آن مخزن درج شده است.

شهبازی افزود: یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که بر روی مخزن هک شده، استاندارد معتبر بین‌المللی یا استانداردی که تحت نظارت سازمان ملی استاندارد ایران است. مورد بعدی هک شده روی مخزن تاریخ تولید و انقضای آن است.

او ادامه داد: به طور عمده مخازن CNG با طول عمر ۱۵ سال است و نشان دهنده ظرفیت خوب این مخازن است. گزینه بعدی که باید به آن توجه کرد گزینه ONLY FOR CNG است که حتما باید بر روی مخازن هک شده باشد، همچنین شماره سریال مخزن با توجه به سازنده آن باید هک شده باشد.

نایب رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت: لیتراژ مخزن حتما باید بر روی آن هک شده باشد، تا نشان دهد مخزن چند لیتر ظرفیت دارد. ظرفیت مخازن CNG به لیتر است که حتما باید به آن توجه کنیم.

شهبازی تصریح کرد: رانندگان خودرو باید توجه کنند که به هیچ عنوان از مخازن دست دوم استفاده نکنند چرا که سوابق آن مخزن موجود نیست.

او گفت: مراکز معاینه فنی در خصوص خودرو‌های گازسوزی که به صورت کارخانه‌ای تولید شده‌اند، بررسی هایی را انجام می دهد. خودرو‌هایی که در کارگاه‌های مجاز یا در سال‌های گذشته به صورت دولتی گازسوز شده‌اند باید مجوز صدور سلامت بگیرند، سپس به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

اقتصادی بودن سوخت CNG  نسبت به سوخت بنزین

علی محمودیان رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سوخت CNG در برابر سوخت بنزین ۵  برابر صرفه جویی دارد و این نوع سوخت کاملا از نظر اقتصادی به صرفه است.

او بیان کرد: خوشبختانه با توجه به تکنولوژی پیشرفته کیفیت تجهیزات نصب شده بر روی سیستم های گازسوز ارتقا یافته و مشکلی را برای مصرف کننده ایجاد نمی کند. خوشبختانه پتانسیل صد در صدی برای تولید قطعات دوگانه سوز وجود دارد و تمام مراکز معتبر از قطعات اصلی استفاده می کنند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته ادامه داد: برخی از تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه نگرانی دارند که باعث می شود از انجام این کار صرف نظر کنند؛ قابل ذکر است که دوگانه سوز کردن خودرو در مراکز مجهز مشکلی برای خودرو ایجاد نمی کند. برخی از رانندگانی که خودروهای خود را در مراکز نامعتبر دوگانه کرده اند، دچار مشکلاتی شده اند چرا که قطعات تقلبی و نامعتبر بر روی سیستم آنها نصب شده است.

محمودیان گفت: یکی دیگر از نگرانی های مردم در خصوص قیمت تبدیل به دوگانه است. باید گفت قیمت تبدیل خودرو به دوگانه سوز قیمت مصوبی دارد که تمام مراکز معتبر طبق آن مصوبه قیمت را دریافت می کنند. قیمت کیت یک برای خودرو‌های عمومی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

او تشریح کرد: برخی از مردم ترس از خرابی موتور خودروی خود را دارند، اما باید گفت با توجه به تکنولوژی‌ها پیشرفته صنعت CNG رشد داشته و تجهیزاتی روی سیستم خودرو نصب می‌شود که به موتور ماشین ضربه‌ای وارد نکند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها