کد خبر : 33553

منتظر خودروهای روسی در بازار ایران باشیم؟

منتظر خودروهای روسی در بازار ایران باشیم؟

سرپرست معاونت امور بین الملل سازمان توسعه تجارت می‌گوید: تولید مشترک خودرو میان ایران و روسیه جدی و زمینه همکاری فراهم شده است. از چندین ماه گذشته تاکنون چندین نشست میان مدیران لادا، ایران خودرو و سایپا شکل گرفت و خودروسازان مذاکرات متعددی را با شریک‌های تجاری برگزار کردند.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، تولید خودروهای مشترک با کشورهای همسایه موضوعی است که این روزها در زمان تشدید تحریم‌ها داغ شده است.

هر چند که مقامات مسئول درباره خبر مذاکرات تجاری میان خودروسازان ایرانی با کشورهای منطقه تمایلی به حرفی زدن درباره و موضع سکوت را اختیار کرده‌اند اما با ورود هیات اوراسیا به تهران سرپرست معاونت امور بین الملل سازمان توسعه تجارت از جدی شدن تولید خودروهای مشترک میان ایران و روسیه خبر داد.

سرپرست معاونت امور بین الملل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش آیا تولید خودروهای مشترک روسی در ایران جدی شده است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: در مذاکراتی که با هیات اوراسیا داشتیم بحث صنعت خودرو و تولید مشترک با کشورهای همسایه مطرح شد. آنها گفتند که خودرو را از مذاکرات اصلی در قرارداد اوراسیا خارج و اجازه دهیم بنگاه‌های خودروساز پای میز مذاکره حضور یابند تا به این شکل صاحبان بنگاه‌ها خود بتوانند درباره تولید مشترک تصمیم‌ روشنی بگیرند.

فعلا دولت در مذاکرات خودرویی دخالت ندارد

لادا

میرهادی سیدی افزود: بنابراین از چندین ماه گذشته تاکنون چندین نشست میان مدیران لادا، ایران خودرو و سایپا شکل گرفت و خودروسازان مذاکرات متعددی را با شریک‌های تجاری برگزار کردند. آنها هم نقاط قوت را در حوزه تولید مشترک خودرو و توسعه همکاری‌ها بررسی کردند که امیدواریم در طول زمان زمینه همکاری خودرویی بین طرفین شکل گیرد.

او اظهار کرد: به هر حال در این مقطع و با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا مذاکره درباره تولید مشترک خودرو میان ایران و روسیه جدی و زمینه همکاری فراهم شده است.

سیدی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت هم در بخش توسعه همکاری‌های دولتی مداخله دارد یا خیر؟ گفت: دولت در مذاکرات و توافق‌ها درباره تولید مشترک ایران و روسیه دخالتی ندارد و این موضوع از طریق بنگاه‌های خودرویی و مقامات بازرگانی این حوزه پیگیری می‌شود. آنچه که به نظر می‌رسد قطعا پای ایران در تولید مشترک خودرو با کشورهای همسایه وسط است و امکان مشارکت میان خودروسازان ایران و منطقه وجود دارد. حال در آینده باید رفتار بازیگران خودرویی را درباره توسعه همکاری‌های خودرویی دید.

مقام روسی درباره تولید خودروهای مشترک چه می‌گوید؟

لادا

در عین حال نماینده بازرگانی روسیه هم در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت مذاکرات خودروسازان ایرانی با لادای روسیه به تجارت‌نیوز گفت: در گذشته مذاکراتی مبنی بر تولید خودروهای مشترک میان ایران و روسیه مطرح شد. ممکن است که در سال نوی میلادی این نوع مذاکرات جدی شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها