کد خبر : 3135

خودروتک بررسی می‌کند؛

خودروهایی که گفته می‌شود به‌زودی به بازار ایران می‌آیند

خودروهایی که گفته می‌شود به‌زودی به بازار ایران می‌آیند

از گوشه و کنار می‌رسد که ممنوعیت واردات به‌زودی لغو می‌شود. از شرکت‌های خودروساز نیز خبر می‌رسد که قراردادهای خود با طرف‌های خارجی را برای مونتاژ نهایی کرده‌اند. در صورت حصول این دو اتفاق، بازار خودروی ایران شاهد حضور سبد رنگارنگی از محصولات جدید خواهد بود. محصولاتی که طبق پیش‌بینی‌ها بخش اعظمی از آن‌ها را مدل‌های چینی به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش خودروتک، درصورتی‌که ممنوعیت واردات طی چند ماه باقی‌مانده از سال برداشته شود، میتسوبیشی، نیسان، رنو، مزدا و تویوتا گزینه‌هایی برای حضور در بازار ایران فراهم خواهند کرد. از سویی دیگر عظیم خودرو، مدیران خودرو، سایپا، زامیاد، ریگان موتور و ایران‌خودرو نیز مدل‌هایی را در دست دارند که به‌محض پایان یافتن پروسه مذاکره و توافق دو طرف، راهی بازار ایران می‌شوند. البته تمام این مسائل بسته به بهبود شرایط ارزی، تسهیل نقل‌وانتقال بانکی و نحوه فرار از تحریم‌ها خواهد بود.

رنو Clio

رنو کلیو

از تابستان سال 93 و طی نمایشگاه تبریز بود که عرضه رنو کلیو از سوی ایران‌خودرو مطرح می‌شد. قرار بود کپچر و کلیو هر دو به‌صورت CBU (خودرو ساخته‌شده) وارد و در ایران عرضه شوند، اما از اوایل تابستان 94 فقط کپچر به ایران آمد و خبری از کلیو نشد. از آن زمان تا به امروز، ایران‌خودرو چندمرتبه از کلیو در نمایشگاه‌های مختلف رونمایی کرد، از جمله در نمایشگاه خودرو مشهد 95. البته در نمایشگاه مشهد مدل 2015 آن حضور داشت ولی نسخه‌ای که قصد ورود به ایران دارد مدل 2016 کلیو است. جالب‌ترین گزینه برای علاقه‌مندان پیشرانه‌های کم‌مصرف فرانسوی، نسخه ۰.۹ لیتری بنزینی به قدرت ۹۰ اسب‌بخار است که سه سیلندر بوده و به توربوشارژ مجهز شده است. در مقایسه با L90 وطنی که با موتور ۱.۶ لیتری در حدود ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت دارد، این پیشرانه ۸۹۸ سی‌سی جذابیت‌های خاص خود را دارد، چراکه ظرف ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت به همراه دارد.

سوزوکی Swift

سوزوکی سوئیفت

پس از برجام، رفته‌رفته شاهد حضور شرکت‌های مختلف سازنده بودیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کمپانی سوزوکی بود. ایران‌خودرو قصد داشت سال 95 سطح همکاری خود را با سوزوکی ژاپن بالا ببرد. قرار بود این شرکت سوئیفت 2017 خود را به ایران بیاورد. هاچ‌بک جدید سوزوکی سوئیفت با ورود به ایران، به رقیب سرسختی برای اتومبیل‌های وارداتی همچون کیا پیکانتو تبدیل خواهد شد. البته این محصول در نسخه‌های مختلفی به فروش می‌رسد و ما هنوز نمی‌دانیم که سوزوکی کدام مدل را برای بازار ایران در نظر گرفته است. هاچ‌بک جدید سوزوکی سوئیفت با دو پیشرانه 1 و 1.2 لیتری سوخت فسیلی در بازار هند به فروش می‌رسد. این دو پیشرانه به ترتیب قادر به تولید 75 اسب‌بخار / گشتاور 190 نیوتن‌متر و 85 اسب‌بخار / 115 نیوتن‌متر هستند که هر دو مدل نیز با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شوند.

چری Arizo 6

چری آریزو 6

بهار امسال بود که چری آریزو 6 به‌صورت رسمی توسط چین رونمایی شد، خودرویی که همانند دیگر محصولات این شرکت انتظار داشتیم به سرعت آریزو 6 را در سبد محصولات مدیران خودرو نیز ببینیم؛ اما این اتفاق پاییز امسال افتاد. چری آریزو 6 در زمانی به بازار خودرو وارد شده که تقریباً هیچ رقیبی را در مقابل خود نمی‌بیند و شاید بهترین زمان برای عرضه اندام این چینی تازه‌وارد باشد. زمان زیادی از معرفی آریزو ۶ در چین نمی‌گذرد و حال مدیران خودرو با معرفی این خودرو از عرضه آن در بازار کشورمان در آینده نه‌چندان دور خبر می‌دهد. با توجه به اینکه هنوز این خودرو در بازارهای جهانی و چین عرضه نشده است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن باید به گمانه‌زنی‌ها اکتفا کرد. آریزو ۶ از پیشرانه‌ای با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی و چهار سیلندر خطی بهره می‌برد و برای انتقال نیرو از گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته CVT در آن استفاده شده، شتاب اولیه آریزو ۶ نیز طبق اطلاعات ارائه‌شده تنها ۹.۲ ثانیه است.

جک S7

جک S7

جک S7 یک شاسی‌بلند چینی است که در سال 2017 در نمایشگاه خودرو شانگهای معرفی شد و با فاصله کمی در بازار کشور چین عرضه شد. جک S7 در جایگاهی بالاتر از جک s5 قرار می‌گیرد که در بازار کشورمان حضور دارد و به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است. جک که با ارائه خودروهای سدان و شاسی‌بلند خود از طریق شراکت با شرکت کرمان موتور پا به بازار ایران نهاده است در نمایشگاه خودرویی چین که بزرگ‌ترین رویداد اتومبیل‌ها در منطقه اوراسیا شناخته می‌شود، شاسی‌بلند جدید خود به‌عنوان S7 به نمایش گذاشت و حال با گذشت چندین ماه از این رویداد شاهد حضور 2 مدل از این خودروها در حال طی کردن تست‌های فنی در ایران هستیم. جک برای این خودرو 2 موتور 1.5 و 2 لیتری توربوشارژ را معرفی کرده است که به نظر می‌رسد مسئولان کرمان موتور برای کاهش مصرف سوخت موتور 1.5 لیتری توربو را برای بازار ایران انتخاب کرده‌اند.

بیسو T3

بیسو مرداد 97 گفته شد که خودروهای برند بیسو، قرار است توسط سیف خودرو (نماینده پیشین سوبارو) در ایران مونتاژ و عرضه شوند. مدل‌های T5 و T3 کراس‌اوورهای بیسو هستند که مردادماه امسال در نمایشگاه خودروی مشهد، رونمایی شدند. آذرماه سال ۹۶ و در جریان نمایشگاه خودروی تهران هم سیف خودرو از محصولات بیسو رونمایی کرده بود. طرف ایرانی، قرار است با استفاده از خط مونتاژی در نزدیکی تهران که پیش‌تر متعلق به شرکت مرتب خودرو بوده است، اقدام به عرضه کراس‌اوورهای بیسو T5 و بیسو T3 کند. بیسو T3 به یک پیشرانه 1.3 لیتری مجهز شده که دقیقاً 1298 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر 133 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و 185 نیوتن‌متر در دور 1500 را تولید کند. گیربکس نصب‌شده روی بیسو T3 از نوع CVT است و تمامی نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

سوزوکی New Vitara

سوزوکی New Vitara

شرکت ایران‌خودرو به‌تازگی سوزوکی ویتارا نسل جدید را برای گذراندن مراحل بازارسنجی به کلینیک خودرو فرستاده تا اقبال عمومی این محصول جدید را در ایران بسنجد. در بازار جهانی، ۲ نوع پیشرانه برای سوزوکی ویتارا ۲۰۱۸ وجود دارد که شامل ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۴ لیتری توربوشارژ است. نمونه استاندارد، با موتور ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۲۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌متر از ۴۴۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. چنین محصولی با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می‌شود و در زمانی حدود ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت ویتارا با موتور ۱۲۰ اسب‌بخار، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن، کمتر از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

ریچ New PickUp

ریچ New PickUp

محصول جدید سایپا که در نمایشگاه امسال شیراز رونمایی شد، پیکاپ ریچ فیس‌لیفت است. پیکاپ ریچ تا چندی پیش توسط پارس‌خودرو تولید می‌شد. در حقیقت پیکاپ ریچ همان دانگ‌فنگ ریچ است که در ایران توسط پارس‌خودرو تولید می‌شد و قرار است نمونه فیس‌لیفت آن نیز به‌زودی تولید شود. در بخش مشخصات فنی تغییری ایجاد نشده و ریچ جدید کماکان با موتور 2.4 لیتری کد ZG24 عرضه خواهد شد. این پیشرانه می‌تواند حداکثر 139 اسب‌بخار در دور 4600 و 217 نیوتن‌متر در دور 2600 را تولید کند. پیکاپ ریچ در تمامی بازارها از جمله ایران تنها با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه شده است. حداکثر سرعت پیکاپ ریچ 160 کیلومتر در ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی ریچ در حدود 8.2 لیتر است.

زوتی T600

زوتی T600

هم‌زمان با برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز سایپا محصول جدید خود به نام زوتی T600 را معرفی کرد. احتمال زیادی وجود دارد که واردات خودرو به ایران، منوط به مونتاژ در داخل کشور باشد که با این حساب، حضور زوتی T600 در سبد سایپا، قطعی خواهد بود. زوتی T600 به‌عنوان یک کراس‌اوور چینی مونتاژی توسط سایپا به یک موتور توربو چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۲ لیتر مجهز بوده که حدوداً ۱۸۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند. جعبه‌دنده این کراس‌اوور یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه است که توان موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

سایپا Roham

رهام

سایپا اواخر تیرماه جدیدترین محصول خود که خودروی سدان سایز کوچک در کلاس C محسوب می‌شود را در خلال نمایشگاه شیراز معرفی کرد. رهام که نام این محصول جدید سایپا است، داغ‌ترین خودروی سال در یکی از بی‌رمق‌ترین نمایشگاه‌های خودرویی اخیر است. سایپا رهام بر پایه پلتفرم SP100 سایپا ساخته شده است. به گفته سایپا، رهام از نظر تجهیزات رفاهی عملکرد مطلوبی خواهد داشت و از نظر فنی هم به یک موتور 1650 سی‌سی 4 سیلندر مجهز شده که 113 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. اگرچه تلاش برای ساخت خودروی ملی توسط سایپا اخیراً آن‌چنان هم موفق نبوده و خودروهایی چون کوئیک نتوانستند به‌اندازه هیاهوها فروش کنند، اما به نظر می‌رسد که رهام این پتانسیل را برای جبران فروش مناسب داشته باشد. در ادامه باید دید که رهام دقیقاً چه زمانی و با چه قیمتی به بازار عرضه خواهد شد.

سوزوکی Ciaz

سوزوکی سیاز

براساس آخرین خبرها، سه مدل سوئیفت (هاچ‌بک اقتصادی و سدان سایز کوچک)، سیاز (سدان سایز متوسط مخصوص بازار کشورهای درحال‌توسعه) و نسل جدید ویتارا، برای مونتاژ توسط ایران‌خودرو خراسان برگزیده شده‌اند. سیاز یک سدان متوسط به حساب می‌آید و از این حیث هم کلاس با خودروهایی نظیر پژو 405 است. سیاز در مدل بنزینی تنها با یک پیشرانه عرضه می‌شود: موتور 1.4 لیتری با 91 اسب‌بخار قدرت و 130 نیوتن‌متر گشتاور. در نگاه این موتور برای این سدان یک تنی کافی به نظر می‌رسد. سیاز از شروع حرکت خوب عمل می‌کند و نسبتاً فرز و چابک است. موتور سیاز تا 6200 دور در دقیقه دور می‌گیرد و گشتاور مناسبی برای رانندگی شهری دارد، اما نمی‌توان رانندگی با سیاز را پرهیجان توصیف کرد. شتاب صفر تا صد کیلومتر مدل اتوماتیک حدوداً 13 ثانیه بوده و حداکثر سرعت سیاز 180 کیلومتر بر ساعت است.

میتسوبیشی Eclipse Cross

میتسوبیشی اکلیپس

شرکت آرین موتور پویا به‌عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی ژاپن اردیبهشت‌ماه امسال در جزیره کیش، میتسوبیشی اکلیپس کراس را رونمایی کرد. اکلیپس کراس، محصولی کاملاً جدید در سبد میتسوبیشی است. این خودرو در سال ۲۰۱۷ برای بازار ژاپن معرفی شد و از سال ۲۰۱۸ به بازارهای مهم دنیا، از جمله اروپا و آمریکای شمالی راه پیدا کرد. الکلیپس کراس از نظر سایز بدنه و کلاس خودرویی، کمی بزرگ‌تر از ASX است و طبیعتاً کوچک‌تر از اوتلندر محسوب می‌شود. در بازارهای جهانی، میتسوبیشی اکلیپس کراس با دو موتور 1.5 لیتری توربو بنزینی و یا 2.2 لیتری دیزلی عرضه می‌شود که واضح است در ایران تنها نسخه 1.5 لیتری توربو بنزینی عرضه می‌شود. گیربکس نصب‌شده روی این خودرو از نوع CVT است که در حالت دستی 6 دنده را به راننده می‌دهد.

نیسان New X-Trail

نیسان ایکس تریل

اردیبهشت‌ماه امسال شرکت جهان نوین آریا، نماینده رسمی محصولات نیسان در ایران از خودروی نیسان ایکس تریل 2018 که از نظر ظاهری فیس‌لیفت شده رونمایی کرد. طی این مراسم نیسان ایکس تریل 2018 با ظاهری اسپرت تر و بروزتر برای خبرنگاران خودرویی به نمایش گذاشته شد. از نظر فنی نیسان ایکس تریل 2018 نسبت به قبل تفاوتی نکرده و به همان پیشرانه 4 سیلندر خطی 2.5 لیتری مجهز شده که می‌تواند حداکثر 171 اسب‌بخار و 233 نیوتن‌متر را تولید کند. گیربکس نصب‌شده روی ایکس تریل از نوع CVT است که شتاب 10.5 ثانیه‌ای را به این خودرو داده است.

رنو Espace

رنو اسپیس

به گزارش خودروتک، رنو اسپیس خودروی لوکس فرانسوی رنو است که سال 96 توانسته مجوز واردات به کشور را دریافت کند. رنو اسپیس به‌عنوان یک خودرو ون یا همان MPV بزرگ در بازار اروپا مورد استقبال واقع شده است و نسل‌ها و نسخه‌های مختلفی از آن به فروش رسیده است. این خودرو به جاداری، کیفیت و استهلاک پایین معروف بوده این روزها در اکثر نقاط اروپا در بخش‌های کار و تجاری و حمل مسافر از آن‌ها استفاده می‌شود. اسپیس بعد از کولیوس و تالیسمان، سومین خودرویی است که از پیشرانه 1.6 لیتری توربو رنو استفاده می‌کند. این پیشرانه 4 سیلندر خطی می‌تواند 197 اسب‌بخار در دور 6000 و حداکثر 260 نیوتن‌متر در دور 2500 را تولید کند که قطعاً این میزان گشتاور به کمک سیستم پرخوران تولید می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو 8.5 ثانیه اعلام شده که باید دید در شهرهایی همچون تهران با توجه به ارتفاع از سطح دریا و البته بنزین عرضه شده در داخل کشور، به چه عددی دست خواهد یافت.

هاوال H9

هاوال H9

گفته می‌شود شاسی‌بلند هاوال H9 در حال گذراندن مراحل تست نهایی و پیش‌تولید است تا به خط مونتاژ گروه بهمن خودرو، اضافه شود. هاوال H9 هم از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند، اما قدرت ۲۴۱ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر از ۱۸۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. این محصول در مدل‌های مختلف، می‌تواند در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. هاوال H9 با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته یا ۸ سرعته ساخت ZF آلمان و سیستم دو دیفرانسیل قابل سفارش است.

دامای X7

دامای

اواخر سال 96 بود که شاسی‌بلند جدیدی از برند دامای چین در ایران رونمایی شدد. دامای از خودروسازان چینی است که نمایندگی عرضه و تولید دو مدل شاسی‌بلند خود را در ایران به شرکت یاران خودرو اروند اعطا کرده است. در چین دو نوع پیشرانه برای دامای X7 وجود دارد که شامل نمونه توربوشارژ ۱.۸ لیتر و توربوشارژ ۲ لیتر ساخت میتسوبیشی می‌شود. موتور ۱.۸ لیتری دارای قدرت ۱۶۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن‌متر است و نمونه ۲ لیتری، قدرت ۱۷۷ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر از ۲۴۰۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه دارد. میانگین مصرف سوخت برای دامای X7 با پیشرانه ۲ لیتری، ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده و ادعا شده است که نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد شد. اطلاعات بیشتری از این خودرو در دسترس نیست؛ اما می‌توان با توجه به وزن ۱۷۳۰ کیلوگرم و استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، زمانی در حدود ۱۰ ثانیه برای رسیدن آن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تصور کرد.

سیتروئن C4

سیتروئن C4

اواخر فروردین امسال هم‌زمان با شروع به کار سامانه ثبت سفارش واردات برای خودروهای خارجی، مهمان‌های تازه‌ای در سال جدید برای ورود به ایران، مجوز می‌گیرند. همان ایام شرکت سایپا سیتروئن از عرضه مدل C4 در آینده نزدیک صحبت می‌کند. با اینکه اسفندماه 94 و در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران، سایپایی‌ها هم نسخه هاچ‌بک و هم نسخه سدانش را به نمایش گذاشته بودند اما فعلاً نسخه سدان این فرانسوی قصد ورود به بازار کشورمان را دارد. سیتروئن C4 با ۳ پیشرانه بنزینی و یک نسخه دیزلی در خطوط تولید فرانسه، چین، آرژانتین و روسیه عرضه می‌شود. قدرتمندترین نمونه که برای واردات به ایران در نظر گرفته شده است، دارای پیشرانه توربوشارژ ۴ سیلندر و ۱.۶ لیتری خواهد بود که قدرت ۱۶۳ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۴۵ نیوتن‌متر از ۱۴۰۰ دور تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. بنا به تست‌های انجام‌شده در خارج از ایران، نسخه 1.6THP با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، در زمان ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

مزدا CX-5

مزدا

گفته می‌شد از اردیبهشت امسال گروه بهمن موتور به‌عنوان نماینده مزدا در ایران نیز مشغول تست نسخه‌هایی از CX-5 برای بازار ایران است و احتمال عرضه این خودرو به کشورمان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. این خودرو با موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر مجهز به فناوری اسکای اکتیو به بازار ایران می‌آید که قدرت 184 تا 187 اسب‌بخار را تولید می‌کند. همچنین گشتاور این پیشرانه 251 نیوتون متر است و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آن توان خودرو را به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌کند. این خودرو در صورت حضور در بازار ایران می‌تواند با کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، فولکس‌واگن تیگوان و… بر اساس قیمت و کلاس بدنه رقابت کند. با توجه به حجم موتور مزدا سی ایکس 5 و در صورت باقی ماندن تعرفه‌های جدید واردات خودرو، این کراس‌اوور ژاپنی مشمول 95 درصد عوارض گمرکی خواهد شد؛ البته قرار بود دستورالعمل جدید واردات خودرو لغو شود که فعلاً خبر جدیدتری در این مورد به دست نیامده و باید منتظر سرانجام تعرفه‌های واردات باشیم.

ام‌جی RX5

ام جی RX5

اوایل شهریور بود که ‌ام‌جی RX5 در ایران رونمایی شد. شرکت خودروسازی فردا پس از عقد قرارداد با شرکت چینی سایک موتور، حالا در حضور وزیر صنعت و معدن و تجارت، آغاز تولید خودروی شاسی‌بلند ام‌جی آر ایکس 5 را اعلام کرد. ام‌جی آر ایکس 5 با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ به قدرت 220 اسب‌بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر به همراه گیربکس 7 سرعته دو کلاچه در بازار ایران عرضه می‌شود. از جمله آپشن‌های این خودرو نیز می‌توان به سیستم استاپ و استارت پیشرانه، چراغ‌های مه‌شکن چرخشی جلو، چراغ بدرقه و خوش‌آمدگویی، سانروف پانوراما، آینه‌های تاشوی برقی، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، صندلی‌های برقی جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صفحه‌نمایش 10.4 اینچی لمسی، کول باکس، سنسور باران، سنسورهای جلو و عقب، دوربین عقب، دوربین 360 درجه و رادار هشداردهنده تغییر خطوط اشاره کرد.

تویوتا Auris

تویوتا آئوریس

به گزارش خودروتک، تویوتا آئوریس خودروی هاچ‌بکی است که به‌نوعی نسخه هاچ‌بک تویوتا کرولا به حساب می‌آید. شرکت ایرتویا قصد دارد این خودرو را در صورت آزادسازی واردات تا پایان سال در بازار عرضه کند. این خودرو از نظر فنی با تویوتا پریوس و لکسوس CT200h یکسان است و مجهز به دو موتور الکتریکی و یک موتور ۱.۸ لیتری بنزینی با جعبه‌دنده اتوماتیک CVT بوده و می‌تواند مصرف سوخت ۳.۶ لیتر و تنها ۷۹ گرم گازهای آلاینده در هر کیلومتر را به ثبت برساند. این خودرو با قدرت ۱۳۶ اسب‌بخاری خود می‌تواند در ۱۰.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. در حال حاضر آئوریس هیبرید (1.8 لیتری) در بازارهای اروپایی در بالاترین سطح امکانات رفاهی خود قیمتی در حدود 27 هزار و 600 هزار یورو را دارا بوده که احتمال آن می‌رود که این نسخه در بازار خودرویی ایران به‌دلیل تعرفه‌های بالا گمرکی و قیمت تمام شده بالا، عرضه نشود و نمونه نرمال آپشن آن با قیمتی کمتر از 24 هزار یورو در بازار خودرویی ایران عرضه شود.

چانگان CS75

چانگان

یکی دیگر از محصولات خودروسازی چینی چانگان که به چانا نیز معروف است و قرار است به‌عنوان دومین شاسی‌بلند چانگان در ایران رقیبی برای هایما S7 باشد و توسط سایپا عرضه شود؛ چانگان CS75 است. چانگان ماشین CS75 را در اواخر سال 2013 معرفی کرد و از سال 2014 این ماشین را عرضه کرد. چانگان CS75 ظاهر شکیل و خوبی دارد و در چهره این ماشین اثری از رد پای ماشین‌های چینی دیده نمی‌شود؛ که این را مدیون طراحان ایتالیایی خوش‌سلیقه خود است که به چانگان CS75 حال و هوایی اروپایی و مدرن بخشیده‌اند. این خودرو در بازار چین با دو نوع موتور عرضه می‌شود که البته مشخص نیست کدام‌یک برای بازار ایران در نظر گرفته خواهند شد. اولین موتور ۱.۸ لیتری توربو است که می‌تواند ۱۷۵ اسب‌بخار قدرت را در کنار گشتاور ۲۳۰ نیوتون متری تولید کند که از این نظر می‌توان آن را رقیبی برای هایما S7 توربو و جک S5 به شمار آورد. مدل دیگر نیز دارای موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور دارد. این مدل نیز توانایی رقابت با ام‌وی‌ام X33 و هایما S7 را دارد. مدل توربوی چانگان CS75 به یک گیربکس ۶ دنده خودکار مجهز است و این در حالی است که مدل ۲ لیتری تنها با گیربکس ۶ دنده دستی عرضه می‌شود.

رنو New Megane

رنومگان

نگین خودرو به‌عنوان نماینده رسمی کمپانی فرانسوی رنو با دست پر به نمایشگاه خودروی 96 تهران آمد و نسل جدید رنو مگان و را در معرض دید عموم قرار داد. مهم‌ترین خودرو حاضر در غرفه نگین خودرو، بدون شک نسل جدید مگان است. این خودرو چندی پیش از آن توسط کمپانی معرفی شد و نگین خودرو هم آمادگی خود را برای ورود آن به بازار کشور خبر داد. در زمان معرفی رسمی، رنو اعلام کرد دو پیشرانه مختلف را برای مگان 2017 در نظر گرفته است. یکی پیشرانه معروف 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی که قدرت 115 اسب‌بخاری و گشتاور 156 نیوتن‌متری تولید می‌کند و نسخه قدرتمندتر که 1.2 لیتر حجم دارد و به پرخوران توربوشارژر مجهز شده است. این پیشرانه قادر است 130 اسب‌بخار قدرت و 205 نیوتن‌متر گشتاور را تحویل راننده دهد و خودرو را در مدت 10.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و به‌علاوه حداکثر سرعت آن به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هن‌تنگ X5

هن تنگ

هن‌تنگ X5 به همراه X7 قرار است توسط عظیم خودرو در بازار کشورمان عرضه شوند. این خودرو به‌منظور نیروی مولد از پیشرانه 1.5 لیتری توربو بهره می‌برد و به کمک بیشینه قدرت 154 اسب‌بخاری و همچنین گشتاور 215 نیوتن‌متر از طریق گیربکس CVT فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و می‌تواند به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت دست یابد. طبق اطلاعات منتشرشده توسط سازنده این خودرو، موتور موجود از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره برده و میزان مصرف سوخت X5 به‌صورت ترکیبی برابر با 7.7 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. در خصوص شتاب صفر تا 100 این کراس‌اوور تازه‌وارد اطلاعاتی در دسترس نیست اما با توجه به میزان قدرت خروجی و وزن 1498 کیلوگرمی می‌توان صفر تا 100 این خودرو را در رنج 11 تا 12 ثانیه برآورد کرد.

زامیاد Foday

فودای

به گزارش خودروتک، همین ماه گذشته بود که زامیاد از تولید و عرضه یک شاسی‌بلند 7 نفره به‌عنوان اولین خودرو سواری (SUV) در تاریخ فعالیت این شرکت خودروسازی خبر داد. این خودرو بر مبنای محصول یکی از خودروسازان خوش‌نام چین، گوانگ‌دونگ فودای تا آخر امسال در مجموعه زامیاد، داخلی‌سازی و در بازار ایران عرضه می‌شود. لندفورت در کنار پیشرانه 1.9 لیتری توربو دیزلی‌اش تنها دو پیشرانه بنزینی دارد که هردوی آن‌ها تحت لیسانس میتسوبیشی هستند. پیشرانه ضعیف‌تر، از نوع تنفس طبیعی بوده و با حجم 2.4 لیتر، توانایی تولید 134 اسب‌بخار به همراه 200 نیوتن‌متر را دارد. پیشرانه قوی‌تر نیز که احتمال عرضه آن در کشورمان زیاد است، از نوع 2.0 لیتری توربو بوده و وظیفه به ‌حرکت انداختن چرخ‌های عقب را برعهده دارد. البته لندفورت را می‌توان با سیستم محرکه AWD نیز سفارش داد؛ بنابراین چیزی کمتر از رقبایش نخواهد داشت.

چانگان Eado XT

چانگان

شرکت خودروسازی چانگان که محصولات آن در بازار کشور عرضه می‌شود و همچنین عرضه «چانگان ایدو XT» در برنامه‌ریزی گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته است. این خودرو چندی پیش در یکی از نمایشگاه‌های داخلی کشورمان رونمایی شد. چانگان ایدو XT که در سرزمین مادری خود با پسوند ژیس هانگ (ZHISHANG) نیز خطاب می‌شود، یک هاچ‌بک نسبتاً بزرگ در حد و اندازه‌های مزدا 3 و کیا سراتو هاچ‌بک است. این خودرو برای نخستین بار، سال 2013 میلادی و در نمایشگاه شهر شانگهای چین رونمایی و در ماه اوت همان سال نیز فروش آن آغاز گردید. گروه خودروسازی سایپا قصد دارد نسخه هاچ‌بک «چانگان ایدو» را با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر وارد بازار کشور کند که مصرف سوخت 7.3 لیتر در سیکل ترکیبی دارد و می‌تواند نیروی 170 اسب‌بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر داشته باشد که توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک دریافت شده و به خروجی سیستم منتقل می‌شود

کوپا T210

ریگان کوپا

ریگان موتور فعالیت رسمی خود را از سال گذشته در عرصه خودروساز شدن آغاز کرد و با رونمایی از یک محصول تاریخ گذشته چینی با نام در نمایشگاه خودروی تهران رسماً اعلام کرد به‌زودی محصولات این شرکت وارد بازار خواهند شد. خودروی کوپا T210 در حقیقت نسخه بروز شده یا نسل جدید زوتی T600 است که نسخه فعلی آن در بازار چین در حال فروش است اما نسل جدید یا به عبارتی فیس‌لیفت آن هنوز در بازار چین عرضه نشده و قرار است که به‌زودی علاوه در بازار چین در بازارهای دیگر نظیر روسیه عرضه گردد. منابع چینی معتقد هستند که زوتی T600 یا همان کوپا T210 ریگان موتور نسخه تجاری شده کانسپت زوتی T600 S ست که سال گذشته توسط این برند چینی رونمایی شده بود. این خودرو به موتور 5/1 لیتری توربو 154 اسب‌بخار مجهز است و از نظر کیفی در سطح خوبی قرار دارد. سقف پانارومیک، شش کیسه هوا، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک جلو و عقب، تودوزی چرم، حافظه صندلی راننده، صندلی‌های جلو برقی، دوربین 360 درجه، سنسور نور و باران و… از جمله امکانات این خودرو است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها