کد خبر : 30463

همه چیز درباره حذف پراید و ۴۰۵ از خط تولید و گزینه های جایگزین

 همه چیز درباره حذف پراید و ۴۰۵ از خط تولید و گزینه های جایگزین

این روزها بحث درباره حذف پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید و آمدن جایگزین برای این دو خودرو به شدت داغ است.

 به گزارش خودروتک به نقل از گسترش نیوز، پراید و پژو 405 محصولات شاخص سایپا و ایران‌خودرو قرار است به زودی از خط تولید خارج خواهد شد.

صحبت‌ها پیرامون جایگزین‌های احتمالی این دو خودرو زیاد است و تاکنون گزینه‌های مختلفی به عنوان جایگزین اعلام شده است.

هر چند که در این میان برخی خودروهای اعلام شده که قرار است جای پراید و 405 را بگیرند قیمت‌های متفاوتی دارند.

این نکته را نیز باید گفت که اخیرا وزیر صمت اعلام کرد به زودی و در روزهای آینده یکی از مدل‌های قدیمی پراید از خط تولید خارج می‌شود. خبرنگار گسترش‌نیوز گفت‌‌وگوهای مختلفی را با مسئولان مرتبط با صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی و کارشناسان در این رابطه انجام داده است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

فعالیت روی پلتفرم‌های جدید

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص جایگزین پراید گفت: سایپا در حال کار کردن روی یک پلتفرم است و جایگزین پراید قرار است سال 99 عرضه شود. در بازدیدی که از مرکز تحقیقات این خودروساز داشتم مشاهده کردم که سایپا روی پلتفرمی کار می‌کند که در مراحل نهایی قرار دارد ضمن این که قراردادها نیز با قطعه‌سازان بسته شده است.

وی ادامه داد: قیمت خودرویی که جایگزین پراید خواهد شد قطعا از نمونه فعلی گران‌تر است اما رقم آن هنوز مشخص نیست. مردم از خودروهایی مانند پراید و پژو 405 خسته شده‌اند و باید خودروهای جدید با تکنولوژی جدید جایگزین این محصولات شوند. علاوه بر این امکان اجرای استانداردهای جدید 85 گانه به صورت کامل روی این دو خودرو وجود ندارد.

تیبا و دنا جایگزین پراید و 405

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره حذف پراید و پژو 405 گفت: بحث این است که اصولا در دنیا یک خودرو بیش از 5 یا حداکثر 10 سال تولید نمی‌شود. مردم می‌خواهند که مدل جدیدی داشته باشند و حق دارند که صاحب خودروهای نو شوند. ما به دلیل شرایط ویژه‌ای که داشتیم دیر به نتیجه درباره این قضیه رسیدیم و همانند همین بحث‌ها برای خارج کردن پیکان از خط تولید وجود داشت. جایگزین پراید نیز مشخص شده و تیبا دقیقا به همین دلیل معرفی شد که به جای پراید قرار گیرد. دنا نیز می‌تواند جایگزین پژو 405 شود ضمن این که خودروی پژو 301 قرار است توسط ایران‌خودرو به تولید برسد. زمانی که برای عرضه جایگزین‌های پراید و 405 در نظر گرفته شده سال آینده است.

افزایش تیراژ تولید

مهدی مطلب‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن گفت: به این زودی خودروی جدیدی به جای پراید یا پژو 405 نمی‌آید هر چند که ایران‌خودرو و سایپا خودروهای مشابهی دارند. با توقف تولید پراید، سایپا تیراژ خودروی تیبا را برای پوشاندن جای خالی افزایش خواهد داد ضمن این که مدل‌های رهام و کوییک نیز برای پوشش‌دهی بازار وجود دارد. در مورد ایران‌خودرو اطلاعات دقیقی وجود ندارد هر چند که امکان افزایش تیراژ تولید سمند و دنا وجود دارد. اما در هر صورت این محصولات تفاوت قیمتی با پراید و 405 دارند.

وی ادامه داد: استانداردهای 85 گانه در مورد خودروهای به روز مطرح است اما می‌خواهیم محصولی مانند بنز با قیمت پراید داشته باشیم! چنین کاری امکان‌پذیر نیست و آیا جاده‌های ما استاندارد است که خودروهای ما چنین باشد؟ به لحاظ استاندارد گفته می‌شود که تیبا و پراید با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما بنده چنین فکر نمی‌کنم. پراید برای قشری از جامعه است که می‌تواند خودرو بخرد و اگر این خودرو از خط تولید حذف شود، افراد زیادی توانایی خرید خودرو را از دست می‌دهند. زمان توقف تولید پراید و 405 را باید سازمان استاندارد تعیین کند و امیدوارم این افراد نیز تصمیمات درستی را بگیرند.

آخرین مهلت توقف تولید

احمدرضا رعنایی یک عضو دیگر هیات مدیره صنایع همگن اظهار کرد: آخرین مهلتی که به خودروسازان داده شده تا پراید و پژو 405 را از خط تولید خارج کنند دی ماه امسال است.  باید خودروهایی به جای این دو محصول قرار بگیرد که امکان پاس کردن استانداردهای 85 گانه را داشته باشد. چندین خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا به عنوان جایگزین معرفی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به پژو 301 اشاره کرد. به هر حال جایگزینی که قرار باشد استانداردهای 85 گانه را پاس کند قیمت بالاتری دارد.

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو درباره جایگزین‌های پراید و 405 اظهار کرد: جایگزین پراید یعنی تیبا وجود دارد که از نظر فنی و استاندارد طراحی آن به گونه‌ای است که می‌تواند استانداردهای جدید را پاس کند. در مورد پژو 405 نیز شرایط به همین روال است و خودروی جایگزین داریم که از جمله این خودروها می‌توان به سمند و پژو 206 صندوقدار اشاره کرد.

آینده قیمت پراید بعد از توقف تولید

کاکایی اظهار کرد: برای این که بخواهند از خودروی پراید به سمت تیبا بروند 5 الی 6 ماه طول می‌کشد و این نکته را نیز باید گفت که در حال حاضر با مشکل تولید خودرو مواجه هستیم. در نتیجه با کمبود مواجه خواهیم شد و یک مدت در مجموع قیمت‌ها بالا خواهد رفت؛ دلیل نیز این است که مردم به خودرو نیاز دارند اما تولید کم خواهد شد. قیمت پراید نیز موقتا برای مدتی بالا می‌رود اما بعد از آن پایین می‌آید چرا که مردم در دراز مدت با این مسئله کنار می‌آیند. نظیر این موضوع برای خروج پیکان از خط تولید نیز وجود داشت اما یک تفاوت در این میان مطرح است که وضع اقتصادی مردم در زمان توقف تولید پیکان بهتر بود.

لازم به ذکر است، رضا رحمانی، وزیر صمت در روز چهارشنبه مورخ 24 مهر 98 اعلام کرد: قطعا یکی از مدل‌های قدیمی پراید تا چند روز دیگر از تولید خارج می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها