کد خبر : 30004

2 سناریو برای خودرو جانشین پژو 405

2 سناریو برای خودرو جانشین پژو 405

موضوع توقف تولید خودروهای قدیمی بار دیگر داغ شده است و هر دو خودروساز بزرگ کشور یک گزینه دست به نقد در این بحث دارند. پراید از سایپا و پژو 405 از ایران خودرو خودروهایی هستند که به نظر می رسد سال 99 را نخواهند دید. هر چند در این میان تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده و نظر شورای عالی استاندارد که قرار است به زودی اعلام شود نقشی تعیین کننده در این مهم خواهد داشت.

به گزارش خودروتک، موضوع خروج خودروهایی که روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند و امکان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند طی هفته جاری در جلسه شورای عالی استاندارد، مطرح و بررسی خواهد شد.

به نظر می رسد خروجی این شورا از خط تولید خارج شدن 2 محصول پرتیراژ یعنی پراید و پژو 405 باشد. اما نکته مهم برای بازار خودرو این است که چه محصولاتی جایگزین این دو خودرو خواهند شد.

از سایپا خبر می رسد که این شرکت در حال تدارک خودرو جدیدی است که جایگزین پراید شود و البته با قیمت بالاتر عرضه خواهد شد که عملا بازار خودرو را با خلاء جایگزین پراید از نظر قیمت رو به رو می کند.

اما دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو نیز باید دست کم از نظر تیراژ به فکر پر کردن جای خالی پژو 405 باشد. چندی قبل رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت، در خصوص خروج خودروهای قدیمی از خط تولید گفته بود: طبق یکی از بندهای بسته تولیدی این وزارتخانه برای صنعت خودرو، خودروهای جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودروهای قدیمی که در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ است، باید از چرخه تولید خارج شوند که این در سال آینده ممکن است اتفاق بیفتد.

در مورد جانشین پژو 405 چند سناریو قابل طرح است. نخست اینکه تولید پژو پارس افزایش پیدا کرده و برای میان مدت بخشی از تیراژ و عرضه 405 را پر کند. هر چند به نظر می رسد منطقی آن است که در صورت تحقق توقف تولید پژو 405 ، با فاصله زمانی تولید پژو پارس هم متوقف شود چرا که اگر چه از نظر ظاهر بهبود یافته اما باطن آن همان پژو 405 است.

سناریو دوم افزایش تولید خودرو دنا است. این سناریو می تواند عملا جایگزین نهایی پژو 405 هم باشد و تیراژ آن را بگیرد. هر چند بین ساده ترین مدل دنا با پژو 405 GLX در بازار اختلاف قیمت 30 میلیون تومانی وجود دارد که عملا از نظر قیمتی نمی تواند جایگزین پژو 405 برای مصرف کننده به حساب بیاید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها