کد خبر : 29717

چرخش غیرطبیعی در بازار خودرو

چرخش غیرطبیعی در بازار خودرو

در حالی که تقاضای موثری در این هفته وارد بازار خودرو نشده است، قیمت اغلب خودروهای پرتقاضا در بازار معکوس شده و رو به افزایش گذاشت. بررسی بازار خودرو در هفته ای که گذشت نشان می دهد که از دو عامل عرضه و تقاضا که می تواند روی قیمت خودرو موثر باشد، اولی نقش مهم تری در افزایش این هفته داشته است.

به گزارش خودروتک ، تا قبل از آغاز هفته ای که در آخرین روزهای آن قرار داریم، آرامش خوبی بر قیمت خودرو در بازار حاکم بود. مجموعه اخبار حاکی از آن بود که روند عرضه خودرو در حال بهبود است و حتی در نیمه دوم سال که در ابتدای آن قرار داریم شاهد افزایش عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور هم خواهیم بود.

از سوی دیگر اخبار خوبی نیز روند رو به رشد تکمیل خودروهای ناقص تولید شده در کف پارکینگ خودروسازان به گوش می رسید که خود خبر از افزایش بیشتر عرضه می داد. از سوی دیگر فعالان بازار خودرو نیز از کاهش تقاضا و رکود در بازار خودرو خبر می دادند که طبیعی هم به نظر می رسید. چرا که روند کاهشی قیمت ها بسیاری از متقاضیان مصرفی (واقعی) خودرو را به این نتیجه می رساند که دست نگه دارند تا خودرو را به قیمت پایین تری بخرند.

حال در یک چرخش عجیب در بازار خودرو از ابتدای این هفته شاهد بودیم که قیمت خودرو با شیبی ملایم شروع به رشد کرد و در اواسط هفته این شیب تند تر هم شد.

به عنوان مثال خبرگزاری تسنیم دیروز گزارش داد که  دیروز قیمت پژو 206 تیپ 2 به 81 میلیون  و 700 هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت این خودرو در هفته گذشته 75 میلیون تومان بود.

یا قیمت سمند LX دیروز در حالی به 78 میلیون تومان رسید که در هفته گذشته 72 میلیون تومان قیمت داشت.

این رشدها که کمتر و بیشتر در دیگر خودروها نیز اتفاق افتاده در شرایطی است که سوال از نمایشگاه داران حاکی از آن است که اتفاق مهمی که بتواند به این میزان روی افزایش قیمت خودرو اثر بگذارد در طرف عرضه رخ نداده است. برخلاف ماه های ابتدایی سال، بازار خودرو همچنان آرامش دارد و خبری از هجوم متقاضیان نیست. با این وصف باقی می ماند طرف عرضه!

به نظر می رسد ریشه معکوس شدن جریان قیمت خودرو را باید در طرف عرضه جستجو کرد. جایی که خودروسازان می توانند به سرعت سیگنال های افزایش عرضه خودرو به بازار را ارسال کرده و با تحویل بیشتر خودرو و تکمیل خودروهای ناقص و عرضه آن در کنار تحویل های فروش فوری باقی مانده از گذشته، در همین ابتدای کار قیمت خودرو را به فاز کاهشی بازگردانند. روند رشد قیمت خودرو می تواند بار دیگر موجب فعال شدن دلالان و بر هم خوردن نظم و آرامش بازار خودرو شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها