کد خبر : 29436

جزئیات سومین جلسه دادگاه قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو شرکت عظام

جزئیات سومین جلسه دادگاه قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو شرکت عظام

سومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو صبح امروز ۱۴ مهرماه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خودروتک به نقل از میزان ، سومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در ابتدا گفت: در مورخ ۹۸.۷.۱۴ شروع سومین جلسه محاکمه متهمین گروه عظام به مدیریت عباس ایروانی را در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی با حضور مستشاران دادگاه، وکلای مدافع و نماینده دادستان را به صورت علنی اعلام می‌کنم.

قاضی صلواتی مفاد مواد ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آیین‌دادرسی کیفری را قرائت و از متهم ردیف دوم امیررضا رفیعی خواست تا در جایگاه حاضر شود.

قاضی صلواتی گفت: امیررضا رفیعی متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم خاتمی‌پور.

قاضی از متهم خواست تا دفاعیاتش را بیان کند.

متهم رفیعی مدعی شد: در خصوص اظهارات نماینده دادستان که شرکت سازه‌پویش به گرانفروشی متهم شده است باید بگویم این شرکت بسیاری از قطعات را با قیمت مناسب تولید کرده است. ECU موتور TU۵ که ۱۱۵ یورو خریداری می‌شد به ۷۵ یورو و سپس به ۶۸ یورو کاهش یافت که این امر باعث شد تا حدود ۱۵۰ میلیون یورو طی ۱۰ سال ارز از کشور خارج نگردد و امیدوارم که دادگاه با بررسی کارشناسانه و دقیق از بنده رفع اتهام نماید.

وی در خصوص اتهام مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته به میزان ۲۰۱ میلیون ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، گفت: بنده طی دو مقطع مدیرعامل شرکت سازه‌پویش بودم و بسیاری از اتهامات در زمان مدیریت بنده رخ نداده است و قادر به پاسخ‌گویی نیستم، لذا تقاضا دارم گمرک مدارک شکواییه ارائه کند تا پاسخ لازم را ارائه نمایم.

رفیعی در خصوص وارونه جلوه دادن موضوع تعرفه‌ها بیان کرد: تا پایان سال ۹۵ شرکت از تعرفه ۵ درصد برای قطعات استفاده می‌نمود و در بسیاری از موارد نیز تعرفه‌های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصدی پرداخت شده است در خصوص درج لوگو بر روی ECU و سایر قطعات این نکته را اعلام می‌نمایم که این کار با تایید خودروساز صورت گرفته است. قطعات EMS ۴۵ درصد واردات را دربرمی‌گیرد و در سال ۹۵، ۶۳ میلیارد واردات داشته‌ایم که تعرفه ۴ میلیاردی پرداخت شده است در سال ۹۶، ۳۳۹ میلیارد واردات صورت گرفته که ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تعرفه داده شده است. در سال ۹۷ نیز ۸۱ میلیارد واردات صورت گرفته که تعرفه ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ان پرداخت گردیده است و در مجموع ۴۸۳ میلیارد واردات داشته‌ایم که برای آن ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تعرفه داده‌ایم. از دادگاه تقاضا می‌نمایم تا صحت موارد یاد شده را از طریق گمرک بررسی نمایند و موارد اتهامی در خصوص مشارکت در قاچاق کالا مورد قبول نمی‌باشد.

وی در خصوص اتهام معاونت در جعل اسناد گفت: بنده هیچ گونه دستوری در خصوص جعل سند را صادر نکردم و مدیران عظام هیچ نقشی در جعل اسناد نداشته‌اند. گمرک کلیه شرکت‌های تولیدی را نیاز به ارائه گواهی مبدا نمی‌داند از سوی دیگر اتاق بازرگانی نیز اظهار کرده که کلیه کالا‌های وارداتی شرکت‌های تولیدی از ارائه گواهی مبدا معاف هستند و استناد دادسرا مبتنی بر اشتباه است و در خصوص اظهارات نماینده دادستان مبنی بر کم اظهاری تقاضا دارم تا میزان واردات و فروش قطعات بررسی گردد تا حقانیت بنده اثبات شود و لذا خلاف واقع بودن ۱۶۵۹ سند از سال ۹۴ تا کنون را خلاف واقع می‌دانم.

رفیعی در خصوص اتهام مشارکت در فراری دادن متهم حاتمی‌پور گفت: مواد ۵۵۳ و ۵۵۴ قانون مجازات اسلامی صراحتا نحوه مجازات و انتساب کسانی که اقدام به فراری دادن متهم می‌نماید بیان کرده است یک روز روغنی‌ها به من گفت که قرار است ماموران گمرک برای بازرسی به دفتر خاتمی‌پور بروند و بنده به ایشان اعلام کردم که خاتمی‌پور باید در دفتر خود حاضر شود که صحت این مورد را از خاتمی‌پور جویا شوید.  همچنین عمده فاکتور‌ها توسط شرکت‌های خارجی صادر می‌شد و موضوع جعل قابل استناد نیست و تاکنون ۳۷۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۴۱۳ ریال عوارض به گمرک پرداخت شده که با عنایت به مورد فوق اتهام اخلال در نظام اقتصادی مورد قبول بنده نمی‌باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها