کد خبر : 29202

نفس قیمت خودرو به شماره افتاد

نفس قیمت خودرو به شماره افتاد

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که فاصله قیمتی بسیاری از محصولات خودروسازان با بازار کاهش یافته است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به اظهارنظر این کارشناسان به‌نظر می‌رسد که بازار خودرو دیگر محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست و سرمایه‌های سرگردان نیز به دلیل کاهش این فاصله، در حال خروج از بازار خودرو هستند. در این بین هر چند در برخی از خودروها هنوز حباب قیمتی وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود که روند کاهشی قیمت‌ها تا پایان سال به این خودروها نیز سرایت کرده و حباب قیمتی آنها تخلیه شود.

اما در شرایطی که از یک ماه گذشته بازار خودرو شاهد کاهش قیمت‌ها بوده، در هفته جاری این روند کاهشی در برخی خودروها متوقف و در برخی دیگر تداوم یافته است.

با این حال  سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ضمن تایید ثبات بازار به خبرگزاری «ایرنا» گفته است که قیمت‌ها دست‌کم در یک هفته گذشته هیچ تغییری نداشته و تنها برخی خودروها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نوسان آن هم در دو ساعت در یک روز داشته‌اند.

اما در مورد دلایل ثبات قیمتی خودروها کارشناسان متفق‌القول معتقدند که ثبات نسبی نرخ ارز و همچنین عرضه مناسب خودرو از سوی خودروساز در آرامش بازار تاثیر بسزایی داشته است. از سوی دیگر با کاهش هیجانات خودرویی که از فاصله قیمتی کارخانه و بازار کاسته است دیگر انگیزه‌ای برای دلالی در این بازار باقی نگذاشته که همین امر بر میزان تقاضای کاذب کاسته است. در همین حال خودروسازان نیز به‌رغم کاهش تیراژی که در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند، عرضه خودرو را افزایش دادند. بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد که روند تکمیل خودروهای ناقص سرعت گرفته که همین امر بر سرعت عرضه به بازار افزوده است.

از سال گذشته خودروسازان به دلیل عدم تامین قطعه در خطوط تولیدی خود، بسیاری از محصولات را به‌طور ناقص از خط خارج کردند که همین امر منجر به دپوی هزاران خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان شد. پیش از این برآورد می‌شد که دو خودروساز بزرگ کشور ۲۰۰ هزار محصول ناقص را در پارکینگ‌های خود جای دادند. حال با سرعت‌گیری روند تکمیل این خودروها دو خودروساز بزرگ کشور با انتشار اخباری بر تکمیل۵۰ درصدی محصولات یاد شده تاکید کرده‌اند. بدین معنا که نیمی از خودروهای ناقص، به بازار عرضه شده‌اند.در این زمینه طی هفته جاری سیدرضا مفیدی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت نیز عنوان کرده بود که تولید دو شرکت در شهریور ماه در مجموع ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته و تحویل شهریورماه نیز ۶۱ درصد رشد داشته است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد عرضه مناسب خودرو نیز بر روند جاری بازار تاثیرگذار بوده است. اما در شرایطی که اخبار خوبی از تخلیه حباب قیمتی خودروها به گوش می‌رسد، بسیاری از فعالان بازار از رکود شکل گرفته در بازار خودرو اظهار نگرانی می‌کنند. سال گذشته همزمان با افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، بازار با رکود تورمی همراه شد حال آنکه با کاهش قیمت‌ها از یک ماه گذشته این رکود همچنان پابرجاست. در این زمینه عنوان می‌شود که مشتریان با انتظار از تداوم روند کاهشی قیمت‌ها، در بازار حضور پیدا نمی‌کنند که همین امر بر رکود بازار افزوده است. به این ترتیب فعالان بازار تاکید دارند که هم‌اکنون تنها مشتریانی واقعی که نیاز به خودرو دارند در بازار حضور دارند و متقاضیانی که قصد تعویض یا جابه‌جایی دارند از خرید خودرو ممانعت می‌کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها