کد خبر : 28550

در صورت توقف تولید، قیمت پراید جهش می کند؟

در صورت توقف تولید، قیمت پراید جهش می کند؟

توقف تولید پراید یکی از مهمترین تصمیماتی است که ظاهرا قرار است برای سال 99 گرفته شود و این خودرو پرتیراژ سرانجام از خط تولید خارج شده و به مانند پیکان به موزه صنعت خودرو ایران و خاطره چند نسل از ما وارد شود. یکی از سوالات این است که در صورت توقف تولید، چه اثری رو قیمت پراید خواهد گذاشت؟

به گزارش خودروتک ، اگر چه تاکیداتی از سوی تصمیم گیران صنعت خودرو در خصوص توقف تولید پراید انجام شده است اما هنوز شرکت سازنده به طور رسمی این موضوع را اعلام نکرده و به همین دلیل بازار واکنشی به این خبر نشان نداده است.

اما اگر این تصمیم درست، به درستی هم اجرا شود بازار خودرو نباید نگرانی زیادی در خصوص قیمت پراید داشته باشد. دو سناریو در اینجا قابل بررسی است. سناریوی اول به جهش قیمت پراید منجر می شود و سناریوی دوم حتی ممکن است آخرین پرایدها را هم به زیر قیمت کارخانه در بازار برساند!

سنایوی اول توقف تولید پراید بدون معرفی یک جانشین است. منظور از جانشین خودرویی است که در بازه قیمتی پراید عرضه شده و بازار هم احساس کند که تیراژ آن تقاضای بازار برای پراید را جوابگو خواهد بود. در مورد پراید صرفا قیمت پایینتر مدل صفر کیلومتر آن در پرتقاضا بودنش نقش ندارد. بلکه هزینه پایین نگه داری این خودرو نیز آن را مناسب بودجه و درآمد طیف وسیعی از مردم کرده است.

در این شرایط اگر خودرو بدون چنین جایگزنی از تولید حذف شود، قابل پیش بینی است که تقاضا برای خرید آخرین سری پراید های عرضه شده بازار افزایش یافته و براساس قانون عرضه و تقاضا قیمت آن بالاتر برود.

اما در سناریوی دوم اگر خودرویی مناسب و با ویژگی هایی که در بالا ذکر شد به جای پراید عرضه شود، این امکان وجود دارد که متقاضیان پراید حتی برای خرید خودرو جدید اقدام کنند و مشتری پراید کمتر هم بشود که در این شرایط افت تقاضا موجب پایین آمدن قیمت پراید خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها