کد خبر : 28393

جانشین قیمتی پراید معرفی می شود یا کف قیمت خودرو بالا می آید؟

جانشین قیمتی پراید معرفی می شود یا کف قیمت خودرو بالا می آید؟

موضوع توقف تولید پراید که در یکی دو ماه اخیر چند بار روی آن توسط مسئولان تاکید شده است شاید یکی از اصلی ترین موضوعات کنونی صنعت خودرو باشد که در لا به لای حواشی دیگر کمرنگ شده است. توقف تولید پراید از یک منظر مهم قابل بحث است و آن ابنکه قرار است با جایگزین حذف شود یا بدون جایگزین!

به گزارش خودروتک، خودروسازان داخلی این روزها شرایط سختی را می گذرانند. آنها هزاران خودرو ناقص تولید کرده اند و باید هر چه سریعتر آنها را تکمیل کرده و به بازار عرضه کنند.

هر چند خروج خریداران از بازار و حاکم شدن رکود بر معاملات خودرو موجب کاهش قیمت خودرو و کم شدن فشار تقاضا روی آنها شده است اما به هر حال آنها باید این خودروها را تکمیل و تحویل دهند.

در این شرایط وقتی صحبت از توقف تولید پراید به میان می آید. یک سوال اساسی به ذهن متبادر می شود و آن اینکه بعد از پراید تکلیف بازار خودرو چه می شود.

پراید سال ها است که ارزانترین خودرو صفر کیلومتر بازار ایران به حساب می آید و طیف وسیعی از خریداران خودرو مخاطب آن هستند. شنیده ها حاکی از آن است که سایپا قصد دارد در صورت توقف تولید خودرو تمرکز خود را بر تولید تیبا و تیبا 2 افزایش دهد تا جایگزینی برای پراید باشد. البته مشخص نیست که این جایگزینی مقطعی است یا همیشگی.

نکته قابل تامل این است که تیبا و تیبا 2 اختلاف قیمت محسوسی با پراید دارند. روز گذشته قیمت پراید 131 در سایت های خرید و فروش خودرو تا 40 میلیون و 500 هزار تومان هم پایین آمد. در حالی که قیمت ارزانترین مدل تیبا یعنی تیبا سفید با رینگ فولادی در بازار 48 میلیون تومان است. این اختلاف قیمت بیش از 7 میلیون تومانی از نظر اقتصاد این دو خودرو را به محصولاتی کاملا متفاوت از نظر طیف مخاطب تبدیل می کند.

به همین دلیل مساله پیدا کردن و معرفی جانشین هم رده قیمت پراید در یک بازه زمانی مناسب برای شرکت تولید کننده ، برای بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که در غیر این صورت کف قیمت خودرو صفر کیلومتر در بازار خودرو به طور محسوسی بالا می آید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها