کد خبر : 28167

علت کند شدن روند کاهش قیمت خودرو در بازار

علت کند شدن روند کاهش قیمت خودرو در بازار

در حالی سال ۹۸ به نیمه خود رسیده که بازار خودرو در شش ماهه گذشته بحران‌های زیادی را پشت سرگذاشته است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، در این زمینه فعالان بازار شش ماه ابتدای امسال را به  لحاظ تغییر و تحول قیمتی به دو فصل تقسیم می‌کنند به‌طوری‌که در فصل بهار با تبعیت از آب و هوای بهاری، توفان قیمتی در این بازار شکل گرفت ولی با آغاز گرمای تابستان، روند صعودی قیمت‌ها فروکش کرد.

اما با نزول قیمت‌ها که از یک ماه پیش رخ داده، حالا کارشناسان از رکود پنهانی می‌گویند که بر بازار خودرو حاکم شده است. در مورد رکود حاکم بر بازار دلایل گوناگونی مطرح می‌شود. از آرام شدن جریان نقدینگی در دیگر بازارها تا بهبود وضعیت عرضه توسط شرکت‌های خودروساز. در این زمینه یک کارشناس به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که مردم افزایش نرخ ارز را دلیل بی‌ثباتی کل اقتصاد و آرامش این بازار را نشانه بهبود وضعیت اقتصاد قلمداد کرده و رفتارهای اقتصادی خود را بر اساس نوسانات این بازار تنظیم می‌کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد عوامل یاد شده قیمت‌ها را در سراشیبی قرار داده با این حال دست‌اندرکاران و فعالان بازار تاکید می‌کنند در شرایطی که افزایش قیمت‌ها از حرکت خرگوشی پیروی می‌کند، اما کاهش قیمت‌ها لاک‌پشتی است.

در این بین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» رکود در بازار خودروهای داخلی و وارداتی را تایید می‌کند. با این حال وی روند کاهش قیمت‌ها را کند توصیف می‌کند و می‌گوید: دلیل این مساله را باید در مقاومت دارندگان خودرو جست‌وجو کرد. آنها با تصور اینکه بار دیگر روند قیمتی در بازار تغییر خواهد کرد از عرضه خودروی خود به بازار جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر از فروشندگان در بازار بدون مشتری به دنبال مشتری می‌گردند تا هر چه زودتر خودروی خود را به پول نقد تبدیل کنند.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران همچنین جلوگیری از فروش کلی به برخی نمایندگی‌های خاص که از آن به فروش سبدی یاد می‌شود، در کنار جمع کردن بساط فروش کارتکسی را از عوامل موثر در نزولی شدن شیب قیمت‌ها در بازار می‌داند.

البته این فعال بازار به دو عامل دیگر نیز به‌عنوان عواملی که به نوعی ترمز قیمت خودرو را کشیده، اشاره می‌کند. موتمنی معتقد است ثبات نرخ ارز و همچنین ورود و پیگیری دستگاه قضایی و زیر مجموعه‌های نظارتی آن در ارتباط با نحوه ترخیص خودروهای دپو شده در پارکینگ شرکت‌های خودروساز و رساندن آن به دست مشتریان از جمله عوامل دیگری است که به نوعی کاهشی شدن قیمت‌ها را در بازار رقم زده است.حال به بازار خودرو می‌رویم و قیمت محصولات داخلی و وارداتی را طی هفته‌ای که گذشت، بررسی می‌کنیم.   

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها