کد خبر : 27194

اختصاصی خودروتک؛

قیمت احتمالی سه محصول جدید ایران خودرو

قیمت احتمالی سه محصول جدید ایران خودرو

چندی پیش مدیرعامل جدید ایران خودرو اعلام کرده بود که این شرکت قصد دارد تا پایان سال اقدام به عرضه سه محصول جدید کند. محصولاتی نام‌آشنا که حضورشان از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد. پژو 301، پژو 207 با سقف شیشه‌ای و دنا پلاس اتوماتیک سه خودرویی هستند که به‌ زودی راهی خیابان‌ها خواهند شد اما با چه قیمتی و در برابر چه رقبایی؟

به گزارش خودروتک ، فرشاد مقیمی معاون پیشین امور صنایع وزیر صنعت که حالا لباس آبی ایران خودرو را به تن کرده، به پیروی از اغلب مدیران عامل تازه‌وارد قصد دارد در نخستین روزهای تصدی پست جدید خود تغییر و تحولات بزرگی را ایجاد کند.

وعده عرضه سه محصول جدید که البته چندان جدید هم نیستند از یک‌سو می‌تواند کارنامه مدیرعامل جدید را درخشان کند و از سوی دیگر ایران خودرو را از زیر فشار روانی ناشی از بازداشت‌های اخیر رها کند.

پژو 301، پژو 207 با سقف شیشه‌ای و دنا پلاس اتوماتیک همگی خودروهایی بودند که پرونده آن‌ها در دوره هاشم یکه زارع باز شده بود اما شانس با مقیمی همراه بوده که عرضه آن‌ها را در دوره مدیریت خودش ثبت کند.

عرضه این سه خودرو درحالی‌که قیمت‌ها هنوز در بازار تثبیت نشده می‌تواند در گام اول موجب افزایش رقابت شود ولی از سوی دیگر پتانسیل فشار به لایه‌های بالایی و پایینی خود را نیز دارد.

در ادامه با پیش‌بینی قیمت این خودرو و رقبای آن‌ها همراه شوید.

پژو 301

پژو+301

این محصول را باید مهم‌ترین محصول صنعت خودرو کشور بعد از آغاز دور جدید تحریم‌ها دانست. خودرویی که قرار است با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی ساخته شود.

ایران خودرویی‌ها بعد از افتتاح آزمایشی خط تولید پژو 301 اعلام کردند که قیمت این خودرو حداقل 200 میلیون تومان خواهد بود.

با در نظر گرفتن نوسان و زمان عرضه نهایی این خودرو به بازار می‌توان 301 را در کورس رقابت با رنو ساندرو استپ‌وی، چری آریزو 5 توربو، بیسو T3 و حتی ام‌جی 360 اتوماتیک قرار داد.

پژو 301 نیوفیس با همان پیشرانه‌های سابقش راهی بازارهای جهانی شده و از ابتدا هم بعید بود که ایکاپ به سراغ پیشرانه 3 سیلندر PureTech آن برود؛ همان پیشرانه‌ای که هرچند 1.2 لیتری حجم داشته ولی به کمک توربوشارژ، قدرتش به 82 اسب‌بخار می‌رسد. پس با این اوصاف، احتمالاً مشخصات فنی 301 مونتاژی، مشابه 301 وارداتی است.

با توجه به قطع همکاری پژو سیتروئن، ایران خودرو برای پیشرانه این فرانسوی به سراغ موتور EC5 رفت که در واقع، نمونه ارتقا یافته‌ای از پیشرانه TU5‌ است و همان حجم 1.6 لیتری را هم دارد. این نیرو توسط جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پژو 207 پانوراما

پژو 207 پانوراما

پروژه تغییرات روی پژو 207 با عرضه فیس‌لیفت آن آغاز شد. مدتی بعد ایران خودرو خبر از عرضه نسخه صندوق‌دار آن را داد و در نهایت هم شاهد آن بودیم که قرار است ویرایش سقف شیشه‌ای آن روانه بازار شود.

با در نظر گرفتن این نکته که پژو 207 دنده‌ای در بازار قیمتی حدود 114 و قیمت نسخه اتوماتیک آن حدود 160 میلیون است، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت 207 با سقف شیشه‌ای چیزی حدود 130 تا 180 میلیون تومان باشد.

با این اوصاف پژو جدید رقیب دنا پلاس توربو دنده‌ای، پژو پارس اتوماتیک، رنو تندر پلاس اتوماتیک، برلیانس H320، ام‌وی‌ام X22 اتوماتیک و جک J4 اتوماتیک خواهد بود.

این سقف شیشه‌ای نسبت به سانروف از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار است که استفاده از چشم‌انداز خارج از خودرو را لذت‌بخش نموده و علاوه بر این به جذابیت‌های ظاهری این خودرو می‌افزاید. سقف شیشه‌ای این محصول ثابت بوده و پوشش کشویی آن در مواقع لزوم مانع از تابش نور خورشید به داخل کابین می‌شود. پژو ۲۰۷i و پژو ۲۰۷i صندوقدار سقف شیشه‌ای در بحث سایر امکانات هیچ تفاوتی با نمونه‌های سقف فلز خود ندارند؛ اما در بحث تفاوت‌های اصلی میان نسخه هاچ‌بک و صندوقدار این خودرو، فرمان کمکی برقی، آینه تاشو برقی، قفل درب صندوق از داخل کابین و غربیلک فرمان چرمی در پژو ۲۰۷i صندوقدار دیده می‌شود که در نمونه هاچ‌بک وجود ندارد.

در بخش فنی نیز تغییری حاصل نشده و شاهد استفاده از همان موتور TU5 قدیمی با 4 سیلندر و 1.6 لیتر حجم هستیم که می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتاور تولید کند. انتقال نیرو در این خودرو با یک گیربکس دستی 5 دنده و یا اتوماتیک 4 دنده انجام می‌شود.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

ایران خودرو هنوز درباره قیمت دنا پلاس اتوماتیک که با کد ALX شناخته می‌شود، اظهارنظری نکرده است. بااین‌حال با در نظر گرفتن قیمت فعلی دنا پلاس معمولی که 120 میلیون تومان (بازار) و دنا پلاس توربو که حدود 165 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود، می‌تواند این احتمال را داد که این دنا پلاس اتوماتیک در ویرایش معمولی قیمتی زیر 140 میلیون و در ویرایش توربو قیمتی حدود 180 میلیون تومان داشته باشد.

این یعنی خودروهای جدید رقیبی خواهند شد برای برلیانس H330 اتوماتیک، رنو ساندرو اتوماتیک، چری آریزو 5 دنده‌ای و بسترن B30.

امکانات و توانایی‌های این خودرو شامل این موارد هستند. پیشرانه 1.7 لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، ۱۱۵ اسب بخار در نسخه تنفس طبیعی و ۱۵۰ اسب بخار در نسخه توربو، ۱۵۷ نیوتن متر در نسخه تنفس طبیعی و ۲۱۵ نیوتن متر در نسخه توربو، دیفرانسیل جلو، جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک و تیپ ترونیک با حالت اسپرت و قابلیت تورک کانورتر، کروز کنترل، سانروف، ۲ کیسه هوا (کیسه هوای جانبی در صورت تأمین قطعه)، صندلی‌های جلو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، چراغ روشنایی روز، مانیتور، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدون کلید، بلوتوث، سامانه کنترل پایداری ESP و سامانه جلوگیری از هرزگردی TCS.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها