کد خبر : 24764

هایما M5 در آستانه تولید در ایران (مشخصات و قیمت)

هایما M5 در آستانه تولید در ایران (مشخصات و قیمت)

اعلام قطعه‌سازان مبنی‌بر نخریدن سهام ایران خودرو و سایپا در کنار تکذیب افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و افت تولید، از جمله اخبار مهم خودرویی این هفته بودند که آنها را مرور کرده‌ایم.

به گزارش خودروتک ، آنطور که از خلال جلسه مجمع سالانه ایران خودرو مشخص شد، این شرکت قصد دارد تا امسال مدل نسل گذشته از هایما M5 را در کشورمان تولید کند و این روزها تست های جاده ای این مدل نیز در مناطق جنوبی و گرمسیر کشور در حال انجام است. هایما در زمره خودروسازان نسبتا قدیمی چین قرار می گیرد و زمان تاسیس آن به سال 1991 باز می گرد.

محصولات گروه فاو هایما با نام تجاری هایما عرضه می شوند و حالا به نظر می رسد که سومین خودرو از این خانواده با نام هایما M5 یا هایما فامیلی توسط ایران خودرو در صف ورود به ایران قرار گرفته است. این شرکت از ابتدا با مشارکت مسئولان ایالت هاینان چین و کمپانی مزدا ژاپن شروع به کار کرده است و نام هایما هم مخفف دو کلمه هاینان و مزدا است. در سال 2006 سهام شرکت فاو توسط مزدا خریداری شد و اکنون فاو که به عنوان همکار هایما بود شریک تجاری مزدا محسوب میگردد.

 

حدود 6 ماه قبل بود که شرکت ایران خودرو خراسان تولید آزمایشی هایما M5 یا همان هایما فامیلی را آغاز کرد. اما ظاهرا علیرغم آمده شدن نمونه های پیش تولید، مسائل اقتصادی و شرایط تحریم ها باعث شدند تا عرضه این خودرو به تعویق بیافتد.

 

لازم به ذکر است شرکت ایران خودرو خراسان همکاری خود با شرکت هایما را از سال 1393 با تولید محصولاتی نظیر هایما s7 دو لیتری و هایما s7 توربو شارژ و هم چنین هایما s5 آغاز کرده است و در نظر دارد محصول جدیدی دیگر از این شرکت را تولید نماید.»

هایما فامیلی یا M5 را با پیشرانه ی 1/6 لیتری تنفس طبیعی 123 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتن متر تولید می شود. این پیشرانه می تواند به جعبه دنده 5 سرعته ی دستی و یا 6 سرعته ی اتوماتیک متصل شود و توان خود را به چرخ های جلو برساند.

 

هایما M5

هایما M5 کوچک‌ ترین عضو خانواده هایما در بازار کشور است که هنوز مشخص نیست به چه قیمت و در چه زمانی توسط گروه خودروسازی ایران خودرو به مشتریان عرضه مى شود. این خودرو داراى طول 4689 میلی متر، عرض 1806 میلی متر، ارتفاع 1477 میلی متر است و همچنین از فاصله 2685 میلی متر برای نصب محورهای جلو و عقب آن استفاده شده است که نسخه اتوماتیک خودرو وزن 1350 کیلوگرمی داشته و در نسخه دستی خودرو شاهد وزن خشک 1325 کیلوگرمی هستیم.

البته که هایما در نمایشگاه خودروی پکن 2018، آمادگی خود را برای نصب پیشرانه های گوناگون دیگر با توجه به سفارش های مختلف اعلام کرده بود. برای همین قرار است که در آینده ی نزدیک هایما فامیلی جدید با پیشرانه ی 1/2 لیتری توربو هم عرضه شود و با گشتاور بیشتر نسبت به نسخه ی تنفس طبیعی 1/6 لیتری، شتاب اولیه بهتری را در خودرو ایجاد کند. از سویی دیگر احتمال داده می شود که هایما فامیلی بازار ایران مانند هایما S5، محصولی متفاوت با نسخه های رایج این کمپانی چینی باشد. پیشرانه 1/5 لیتری توربو 161 اسب بخار با گشتاور 223 نیوتن متر به همراه جعبه دنده ی 6 سرعته ی اتوماتیک، از مواردی است که شاید ایران خودرو آن را برای هایما فامیلی بازار ایران سفارش گذاری کند.

بر اساس تصاویر، گویا ایران خودرو فعلا برنامه ی عرضه ی هایما M5 نسل جدید را ندارد و قرار است نمونه ی قبلی مدل 2017 را به بازار ایران بیاورد. همچنین با توجه به قیمت عرضه این خودرو در بازار چین، می توان حدس زد که در بازار ایران نیز هایما M5 براساس مدل های پیشرانه و آپشن در محدوده قیمتی 150 الی 220 میلیون تومان عرضه شود و نقش رقیبی برای چری آریزو 5 یا بسترن B30 و MG 360 را بازی کند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها