کد خبر : 24716

پاسخ به تمام سوالات درباره کارت سوخت

پاسخ به تمام سوالات درباره کارت سوخت

براساس ارزیابی های انجام شده، اجرای چنین طرحی می تواند به معنای تورم 4 درصدی برای چند دهک مرفه جامعه باشد اما دهک های پایین 1 و 2 و 3 هیچ افزایش تورم مستقیمی را که ناشی از این طرح باشند تجربه نخواهند کرد. ثابت ماندن نرخ گاز CNG و گازوییل یکی از محورهای مهم این طرح سهمینه بندی بنزین است که در راستای جلوگیری از تورم حمل و نقل کالا در نظر گرفته شده است.

به گزارش خودروتک ، اخیرا روند بازیابی کارت‌های سوخت برای ورود احتمالی به فرآیند سهمیه‌بندی آغاز شده است. سهمیه‌بندی بنزین در طول اولین دوره اجرای این طرح در مدت ۸ سال ۷۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی در منابع کشور در پی داشت و حالا نیز بیان می شود که در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت، باید بار دیگر استفاده از کارت سوخت را مد نظر قرار داد. این در حالیست که حدود 6 ماه قبل طرحی جدید در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که می شد آن را نوآوری در سهمیه بندی سوخت توصیف کرد. این طرح برمبنای اختصاص سهمیه روزانه 0.8 الی 1 لیتر به ازای هر ایرانی مطرح شده است که به معنای ارائه 24 الی 30 لیتر بنزین ماهانه برای هر نفر خواهد بود و افراد فاقد خودرو نیز می توانند سهمیه خود را به متقاضیان واگذار کنند. قیمت بنزین سهمیه بندی شده همان نرخ های فعلی (1000 تومان) اعلام شده است و قیمت بنزین آزاد نیز براساس نرخ های فوب خلیج فارس در حدود 3000 تومان در نظر گرفته شده است.

براساس ارزیابی های انجام شده، اجرای چنین طرحی می تواند به معنای تورم 4 درصدی برای چند دهک مرفه جامعه باشد اما دهک های پایین 1 و 2 و 3 هیچ افزایش تورم مستقیمی را که ناشی از این طرح باشند تجربه نخواهند کرد. ثابت ماندن نرخ گاز CNG و گازوییل یکی از محورهای مهم این طرح سهمینه بندی بنزین است که در راستای جلوگیری از تورم حمل و نقل کالا در نظر گرفته شده است.

قیمت بنزین

نمایندگان مجلس معتقدند که افزایش قیمت بنزین می تواند در راستای مصارف مهمی مانند اشتغال زایی، توسعه مترو و اتوبوس در کلان شهرها، توسعه جایگاه های CNG و امثالهم به کار گرفته شود و از سوی دیگر مصرف سوخت رو به افزایش روزانه کشور را کاهش دهد. این رقم ظاهرا حالا از 92 میلیون لیتر گذر کرده است و برای سال 98 پیش بینی مصرف روزانه یکصد میلیون لیتر نیز چندان عجیب نیست، اما به واسطه صرفه جویی مصرف کنندگان و جلوگیری از قاچاق، احتمال کاهش این رقم در صورت افزایش قیمت سوخت وجود دارد.

با این توضیحات افزایش قیمت بنزین به 3000 تومان و تصویب این طرح محتمل به نظر می رسد اما این طرح نیز مانند سایر برنامه های مطرح شده در مجلس با مخالفت هایی مواجه است که اساس آن به تجربه های تلخ گذشته در رابطه با افزایش قیمت سوخت باز می گردد. همچنین اجرای چنین طرحی می تواند باعث افزایش فشارها بر اقشار مختلف جامعه شود.

قیمت بنزین

مسافرکش های شخصی، رانندگان آژانس، رانندگان وانت و شاغلین در سرویس های تاکسی اینترنتی از جمله اقشاری هستند که مستقیما در اثر افزایش شدید قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین آسیب می بینند و تعیین سهمیه ویژه برای این دسته از افراد نیز با حاشیه هایی همراه است که پیش از این به انواع مختلف تجربه شده است.

نقش اثر گذار و غیرقابل انکار بنزین در زندگی و معیشت مردم سبب شده است تا قیمت و میزان مصرف آن در کشور یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات اقتصادی خانوارها و دولت ها محسوب شود. افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و مصرف بنزین از جمله مواردی به شمار می رود که دولت و مجلس را برای سهمیه بندی بنزین ترغیب کرده است.

 

قیمت بنزین

احیای مجدد کارت سوخت در سال 98 [به روز رسانی]

به نظر می رسد که پس از چند ماه وقفه در ماجرا احیای کارت سوخت، بار دیگر مسئولان در مورد لزوم سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت به جمع بندی رسیده اند و حالا مالکان خودرو و موتور سیکلت هایی که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، می‌توانند از ساعت ۲۴ مورخ ۸ اردیبهشت با مراجعه به سامانه www.mob.gov.ir اپلیکیشن دولت همراه و یا کد دستوری # ۴* به منظور دریافت کارت سوخت، تقاضای خود را ثبت کنند. آنطور که اخبار غیر رسمی نشان می دهد، سهمیه بندی سوخت و اعلام یک نرخ آزاد برای بنزین در راستای کنترل مصرف و افزایش درآمدهای ریالی دولت، ظرف ماه های آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت و از همین رو مالکین لازم است زمینه لازم برای فعال کردن کارت سوخت خود را فراهم آورد.

 

کارت بانکی برای افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده اند، جایگزین کارت سوخت می شود [به روز رسانی]

با توجه به احتمال سهمیه بندی مجدد بنزین با قیمت های 1000 و 2500 تومانی ، حالا مسئله کارت سوخت بار دیگر به دغدغه شهروندان تبدیل شده است. اما برای افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده اند یا خودرو و موتورسیکلت ایشان به هر دلیلی فاقد کارت سوخت است، امکان استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت فراهم شده است. در این راستا ثبت نام از طریق سامانه www.mob.gov.ir اپلیکیشن دولت همراه و یا کد دستوری # ۴* انجام می شود.

بنابراین تمامی کسانی که درخواست صدور کارت سوخت المثنی را ثبت کرده‌اند و یا از این به‌ بعد ثبت می‌کنند، از کارت بانکی برای سوخت‌گیری بنزین سهمیه‌ای استفاده خواهند کرد.

زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص گفت: «اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند زیرا کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.»

وی افزود: «سازوکاری طراحی شده که می‌توان از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کرد و نحوه به کارگیری آن در روزهای آینده به اطلاع عموم می‌رسد.»

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه “کارت‌های هوشمند سوخت قدیمی همچنان قابل استفاده خواهد بود”، تصریح کرد: «جایگزینی کارت بانکی برای مالکان خودرو و‌ موتورسیکلت‌هایی است که در سامانه دولت همراه ثبت نام کرده‌اند و‌ کارت سوخت ندارند.»

زمان اجباری شدن کارت سوخت اعلام شد

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد؛ در اجرای سیاست های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاه های سراسر کشور از تاریخ بیستم مرداد ماه سال جاری (1398/5/20) صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان پذیر خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده اند، نیازی به ثبت نام مجدد نداشته و کارت هوشمند سوخت آن ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن ها تحویل داده خواهد شد.

این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهند کرد.

همچنین اگر عده ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده اند، می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 و یا سامانه دولت همراه ( به ترتیبی که متعاقبا اعلام می شود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام نمایند.

همچنین به تازگی لزوم استفاده از کارت سوخت قبل از به پایان رسیدن تیرماه از سوی مسئولان مربوطه اعلام شده است.

تکلیف جاماندگان ثبت نام کارت سوخت چیست؟ [به روز رسانی]

با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و شیب تند رشد قیمت دلار در ایران، دوباره فاصله معناداری بین قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه به وجود آمد. همین امر سبب شد تا قاچاق سوخت دوباره جذاب شود. از سوی دیگر ثابت ماندن قیمت بنزین در سال‌های گذشته، میل به مصرف در داخل را نیز افزایش داد و به این ترتیب میانگین مصرف به 97 میلیون لیتر در روز رسید، در حالی که به گفته وزیر نفت ایران روزانه 110 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود، اما چنانچه شتاب فعلی مصرف ادامه‌دار باشد، دوباره کشورمان وارد کننده بنزین می‌شود.

بر همین اساس بود که بحث بازگشت کارت سوخت از پاییز سال گذشته بار دیگر مطرح و سناریوهای متفاوتی نیز برای آن نوشته شد. موارد مطرح شده از اختصاص بنزین سهمیه به افراد به جای خودروها گرفته تا قیمت‌گذاری چند برابری این سوخت درصورت سهمیه‌بندی همه از مواردی بود که در فضای مجازی مطرح، اما به سرعت تکذیبیه آن نیز صادر شد.

 

سرانجام اردیبهشت امسال بود که احتمال سهمیه‌بندی در کوتاه مدت منتفی اعلام، اما بر استفاده از کارت سوخت برای ردیابی میزان مصرف تاکید شد.

براساس این تصمیم قرار است از 20 مرداد امسال سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر باشد و از آنجا که در چند سال اخیر تعداد زیادی از افراد کارت سوخت خود را گم کرده و یا رمز آن را فراموش کرده‌اند در چند نوبت از مالکان خودرو خواسته شد تا برای صدور المثنی و یا بازیابی رمز کارت به مرکز پلیس +10 و یا سامانه دولت همراه مراجعه کنند.

هفته گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مردم درخواست کرد تا پیش از آغاز سوخت‌گیری با کارت، یکبار با کارت سوخت خود بنزین بزنند تا از صحت کارت مطمئن شوند.

اکنون سوالی که مطرح است، افراد فاقد کارت سوخت و یا اینکه رمز خود را فراموش کرده‌اند و یا در جریان، امتحان کارت سوخت به مشکل خورده‌اند چه اقدامی باید انجام دهند.

مالکان خودروهای نو شماره و تعویض پلاک‌های جدید که تا کنون موفق به دریافت کارت شناسایی خودرو نشده‌اند، هنگام ثبت نام کارت سوخت در سامانه می‌توانند با استفاده از شماره VIN (شناسه 16 رقمی) مندرج در شناسنامه مالکیت خودرو نسبت به ثبت نام کارت سوخت در سامانه دولت همراه، اپلیکیشن دولت همراه و یا از طریق کد دستوری *4# اقدام کنند.

همچنین صاحبان خودروهایی که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد نداشته و کارت هوشمند سوخت آن‌ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌کنند.

 

کارت سوخت

همچنین عده‌ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 و یا سامانه دولت همراه برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

برای این کار مالک خودرو یا وکیل قانونی باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو یا وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس +10) مراجعه کند.

افرادی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اند برای حذف رمز قبلی و تعیین رمز جدید با در دست داشتن مدارک شناسایی مالک خودرو و وسیله نقلیه به یکی از مراکز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند. البته شرط این کار وجود کارت سوخت سالم و بدون مشکل و شکستگی است.

نحوه بازیابی رمز کارت هوشمند سوخت [به روز رسانی]

با توجه به اینکه یکی از سوالات رایج بین مالکانی که دارای کارت سوخت هستند، نحوه بازیابی رمز کارت سوخت است، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است، رمز این کارت‌ها به صورت پیش فرض چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو است. اما اگر نام مالک فعلی خودرو با نام ثبت شده در روی کارت سوخت مغایرت داشته باشد و یا افراد رمز کارت سوخت خود را از حالت پیش فرض تغییر داده باشند، در صورت فراموش کردن رمز کارت هوشمند سوخت، برای بازیابی آن باید به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سراسر کشور مراجعه کنند.

جهت انجام فرآیند حذف رمز کارت هوشمند سوخت همراه داشتن مدارک هویتی مالک و مدارک شناسایی خودرو الزامی است. همچنین حضور مالک وسیله نقلیه جهت حذف رمز کارت ضروری بوده و در صورت درخواست توسط شخص دیگر با ارائه وکالتنامه محضری و یا برگه انحصار وراثت حذف رمز کارت سوخت امکان پذیر است. در دست داشتن اصل کارت هوشمند سوخت دارای فیزیک سالم بدون چسب خوردگی و شکستگی و ... نیز جهت حذف رمز الزامی است.

متقاضیان می‌توانند در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری با شماره تلفن 09627 مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند.

اتصال کارت بانکی به کارت سوخت منتفی شد [به روز رسانی]

استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ 20 مرداد ماه اجباری شده است و طبق اعلام شرکت ملی پخش فراورده نفتی برای تامین کارت سوخت هیچ مشکلی وجود ندارد و همه افرادی که به هر عنوانی کارت سوخت ندارند می‌تواند با مراجعه به پلیس +10 تقاضای صدور کارت کنند.

همچنین طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نهم خرداد ماه آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبت‌نام انجام شده قبلی، صادر می‌شود و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آنها تحویل داده خواهد شد.

اتصال کارت بانکی به کارت سوخت منتفی شده و به منظور قابل اجرا شدن لزوم سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی از 20 مردادماه سال جاری، احتمالاً برای تمامی کسانی که متقاضی ثبت‌نام کارت سوخت المثنی بوده‌اند، کارت سوخت جدید صادر می شود.

همچنین متقاضیان در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری می‌توانند با شماره تلفن 09627 مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند.

 

 

 

واکنش آذری جهرمی به منتفی شدن اتصال کارت بانکی به کارت سوخت [به روز رسانی]

در حاشیه نمایشگاه الکامپ وزیر ارتباطات به موضوع اتصال کارت بانکی به کارت سوخت واکنش نشان داد و گفت «هیچ اشکال فنی در زمینه‌ی اتصال سیستم کارت سوخت خودرو و کارت بانکی وجود ندارد و همین الان هم این قابلیت امکان فعال‌سازی دارد. سناریویی که از ابتدا مطرح کردند، سناریوی بنزین دونرخی بود که به‌طور طبیعی در آن کارت بانکی امکان استفاده شدن داشت. اما به نظر می‌رسد که استفاده از کارت بانکی به‌جای کارت سوخت در سناریوی بنزین تک‌نرخی با سیکل فعلی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همخوانی چندانی نداشته باشد. ی

عنی ممکن است کارت بانکی در شرایط فعلی برای آن‌ها خیلی مفید نباشد. البته این کار خیلی راحت است و ما پیشنهاد کرده‌ایم کسانی که کارت سوخت خود را همراه ندارند، از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کنند. باید نرخ مشخصی برای این افراد مشخص شود تا همه برای داشتن کارت، تشویق شوند و بتوانند از کارت بانکی خود بهره‌برداری کنند. من چون از جزئیات ماجرا اطلاعی ندارم، نمی‌توانم درباره این موضوع اظهارنظر کنم و در آینده نزدیک با بررسی بیشتر، حتماً موضع خود را اعلام می‌کنم. اما در شرایط فعلی هیچ اشکال فنی برای انجام اتصال کارت بانکی و کارت سوخت خودرو وجود ندارد. البته پولی که برای ثبت‌نام و صادر کردن کارت سوخت از مالکین خودروها می‌گیرند، همیشه جذاب بوده است و این موضوع را انکار نمی‌کنم.»

سرنوشت موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت چه می‌شود؟ [به روز رسانی]

طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، قرار است از 20 مردادماه، استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی شود و عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از این تاریخ صرفاً با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان‌پذیر خواهد بود.

در این خصوص کسانی که متقاضی کارت سوخت المثنی و یا اتصال کارت بانکی به کارت سوخت شده‌اند، قرار است تا قبل از تاریخ 20 مردادماه، کارت سوخت جدید خود را دریافت کنند.

در این بین، مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال و خودروهای با سن بالای 25 سال، طبق قانون نمی‌توانند به علت سن بالای وسیله نقلیه و یا به عبارتی فرسوده بودن آن، کارت سوخت دریافت کنند.

پیگیری‌ها از مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص سرنوشت موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت، حاکی از این است که قرار است پیش از تاریخ 20 مردادماه امسال، یک اطلاعیه مختص این افراد به صورت رسمی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شود و در خصوص نحوه سوخت‌گیری مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال و اتومبیل‌های با سن بالای 25 سال اطلاع رسانی شود.

مدارک لازم خدمات کارت هوشمند سوخت

  1. حضور مالک وسیله (درصورت عدم حضور مالک، ارایه وکالت‌نامه‌ای که در آن کلمه کارت سوخت به صراحت ذکر شده باشد)
  2. اصل و کپی کارت یا سند یا بنچاق خودرو
  3. شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وکیل ایشان جهت احراز هویت
  4. ارائه آدرس کامل پستی به همراه کد پستی و شماره ملی مالک در صورت تغییر آدرس مالک (کارت سوخت برای مالک صادر می گردد)
  5. همراه داشتن بیمه نامه ماشین الزامی می باشد.

پرداخت مبلغ زیر که از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر دریافت می‌شود:

 
مبلغ  پرداختی صاحب حساب

100،000 ریال

(ده هزار تومان)

شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی
 

توجه :

  • برای خودروهای با پلاک قدیمی کارت المثنی صادر نمی‌گردد.
  • هر خدمتی که متعاقب آن به متقاضی پرینت ارایه شود، به ازاء هر برگ مبلغ 4،000 ریال (چهارصد تومان) دریافت می‌شود.
  • واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

در صورت داشتن هرگونه سؤال، پیشنهاد یا انتقاد پیرامون سامانه هوشمند سوخت می‌توانید با مرکز تماس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با شماره 09627 تماس حاصل نمایید.

 

 

 

آدرس کارت سوخت خود را از سایت پست پیدا کنید [به روز رسانی]

براساس اعلام دولت از 15 روز دیگر سوخت‌گیری تنها با استفاده از کارت سوخت شخصی صورت می‌گیرد و افرادی که هنوز کارت سوخت دریافت نکرده‌اند باید نسبت به دریافت آن به طور جدی تری اقدام کنند.

آن طور که شرکت ملی پست اعلام کرده متقاضیان به راحتی می‌توانند آدرس کارت سوخت خود را از سایت پست به نشانی www.post.ir پیدا کنند.

استعلام وضعیت کارت سوخت از طریق پیام کوتاه(SMS)

برای آگاهی یافتن از آخرین وضعیت کارت هوشمند سوخت، کافیست شماره وی آی ان (VIN) را توسط پیام کوتاه (SMS) به شماره 1101202040 ارسال نمائید. در صورتی که قالب و ساختار مشخص شده در این راهنما را در نوشتن شماره وی آی ان در پیام کوتاه رعایت نمائید، سیستم نرم‌افزاری بطور خودکار در همان لحظه پاسخ شما را می‌دهد.

برای استعلام کارت هوشمند موتور سیکلت باید ابتدا حرف M و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) موتور سیکلت موجود در پشت کارت موتور را وارد نمایید 

به عنوان نمونه M*IRKV91MN5O3685988 برای استعلام کارت هوشمند خودرو باید ابتدا حرف V و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) خودرو موجود در پشت کارت خودرو را وارد نمایید.

به عنوان نمونه V*IRPC90VV5I9658742

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها