کد خبر : 24271

علت مخالفت قطعه سازان با تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو

علت مخالفت قطعه سازان با تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه چرا باید قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان ارزی محاسبه و فروخته شود، گفت:‌ واگذاری سهام دولت در خودروسازان باید به ارزش واقعی و روز انجام شود.

به گزارش خودروتک، فرهاد بهنیا در نشستی خبری با اعلام اینکه  سود تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی که هنوز بانک مرکزی آن را پرداخت نکرده 24 درصد و با محاسبه هزینه های جانبی حدود 26.5 درصد، است، اظهار داشت: با پرداخت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان در مرحله نخست که در روزهای پایانی سال 97 رقم خورد، خودروسازان و قطعه سازان فعال شدند، به طوری که تولید هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور از حدود 400 دستگاه در روز به دو هزار و 600 دستگاه افزایش یافت.

وی افزود:‌ درخصوص هفت هزار میلیارد تومان باقی مانده، ابتدا قرار بود به صورت ارزی پرداخت کنند، اما از آنجایی که ارز به درد بسیاری از قطعه سازان نمی‌خورد، توافق شد به عده ای ارزی و به عده ای دیگر ریالی پرداخت شود، اما پس از آن بانک مرکزی پرداخت به ارزهای یوان، روپیه، لیر و غیره را مطرح کرد که هزینه های تبدیل برای قطعه سازان به دنبال دارد.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اشاره به اینکه در 31 خرداد ماه امسال نیز مهلت پرداخت این تسهیلات به پایان رسیده است، گفت: در نهایت اعلام کرده‌اند که خودروسازان باید به دنبال منابعی دیگر برای تأمین این پول باشند.

وی به 160هزار خودروی ناقص باقی مانده در کف کارخانجات خودروسازی اشاره کرد و افزود: ارزش تقریبی این خودروها هفت‌هزار میلیارد تومان است که  معادل مطالبات سررسید قطعه‌سازان از خودروسازان است. اگر این خودروها تکمیل و تجاری شده بودند، با احتساب خودروهایی که دلالان و واسطه‌ها در پارکینگ‌ها احتکار کرده‌اند بین 250 تا 300هزار خودرو به بازار عرضه می‌شد که می‌توانست در کاهش چشمگیر قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.

به‌نیا سهم ایران‌خودرو و سایپا از خودروهای ناقص باقی مانده در کف کارخانجات را به ترتیب 95هزار دستگاه و 65هزار دستگاه اعلام کرد.

لزوم تجدید ارزیابی سرمایه خودروسازان

وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص فروش اموال غیرتولیدی خودروسازان و آوردن آن به چرخه تولید گفت:‌ این موضوع دست‌کم چند ماه زمان خواهد برد و در این مدت بسیاری از قطعه‌سازان با کاهش تیراژ تولید یا تعدیل نیرو مواجه خواهند شد.

به‌نیا همچنین درباره خرید سهام دولتی خودروسازان گفت: در این زمینه، علاوه بر لزوم تجدید ارزیابی سرمایه خودروسازان و دادن سهام به اهل آن، باید اختیارات واقعی مدیران پس از انجام واگذاری مشخص شود.

وی افزود: کنسرسیومی از این انجمن متشکل از بیش از 30 قطعه‌ساز آماده خرید سهام خودروسازان است، اما اعلام می‌کنیم که قیمت‌گذاری سهام باید پس از تجدید ارزیابی سرمایه شرکت‌های خودروساز انجام شود.

در این نشست خبری بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در خصوص واگذاری سهام دولت در خودروسازان، گفت: این سهام باید به ارزش روز و واقعی خود واگذار شود و به همین دلیل پیش از هر چیز باید دارایی‌شان مجدداً ارزیابی شود.

چرا قیمت گذاری مواد اولیه داخلی ارزی است 

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بار رونق تولید را تولیدکنندگان باید به دوش بکشند، تصریح کرد: ارزانی ارز مربوط به سامانه سنا بود، اما قطعه‌سازان ارز نیمایی می‌گیرند؛ این در حالی است که ارز نیمایی در نخستین روزهای ارائه در سامانه 8500تومان قیمت داشت و امروز به حدود 12هزار و 500تومان رسیده، بنابراین قیمت ارز مورد استفاده قطعه‌سازان برخلاف رویه بازار، گران شده است.

بیگلو به طرح این پرسش پرداخت که در این شرایط، چرا باید قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی، ارزی محاسبه و فروخته شود، در حالی که از داخل کشور تهیه و تأمین می‌شود.

وی، با اشاره به شایعه ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری‌ها نیز گفت:‌ امیدواریم این اتفاق نیفتد، زیرا از سال 90 و با ورود این شورا به مقوله قیمت‌گذاری، قیمت‌های قطعه‌سازان و خودروسازان سرکوب شد و زیان هنگفتی به این صنایع وارد شد؛ البته اگر شورای رقابت وارد مقوله قیمت‌گذاری شود باید قیمت‌های واقعی و استفاده از فرمولی جدید را در دستور کار خود قرار دهد.

دبیر انجمن قطعه سازان  با بیان اینکه بیش از 300 قطعه ساز در خودکفایی 60 درصدی پژو 301 نقش دارند،گفت: اکثر قطعات پژو 301  قطعات جدید است، به همین دلیل نیازمند قطعات با تکنولوژی جدید است و قطعات مشترک زیادی با خودروهای دیگر ندارد.

وی اضافه کرد:  نمونه‌های اولیه قطعات پژو 301 از شهریورماه به خودروسازان تحویل داده می‌شود تا بررسی و تست‌های لازم انجام و پس از تأیید نهایی در بهمن ماه، تولید این خودرو از اسفند امسال آغاز شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها