کد خبر : 23700

منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو باشید

منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو باشید

این روزها کاهش قیمت خودرو تقاضای مصرفی یعنی کسانی که به دنبال خرید خودرو برای مصرف هستند و نه فروش در آینده و کسب سود را امیدوار کرده است که بتوانند با کاهش بیشتر قیمت ها اقدام به خرید خودرو مورد نظر خود کنند. همین مساله موجب خروج تقاضا از بازار خودرو و به گفته فعالان بازار رکود در بازار شده است. اما سوال اینجاست که چقدر می توان به کاهش بیشتر قیمت خودرو امیدوار بود.

به گزارش خودروتک، در علم اقتصاد گفته می شود که چسبندگی قیمت رو به بالا است. این بدان معنی است که قیمت کالا با همان سرعتی که افزایش پیدا می کند، کاسته نمی شود. برای کاهش بیشتر قیمت های افزایش یافته در یک کالا، باید عوامل کاهنده قیمت برای مدت طولانی تری بر بازار حاکم شوند. آنگاه شیب کاهش قیمت افزایش پیدا می کند.

کالای خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در یک سال گذشته بازار خودرو با شرایطی از کاهش عرضه داخلی ها، ممنوعیت واردات خودرو ، رشد نقدینگی در دست مردم و تمایل به تبدیل پول نقد با هدف حفظ ارزش پول از سوی مردم رو به رو شد که در نهایت به جهش شدید قیمت خودرو منجر شد. اکنون به نظر می رسد برخی از این عوامل در حال از دست دادن قدرت اثر خود بر بازار خودرو هستند.

عرضه مهمترین عاملی است که می تواند به کاهش قیمت خودرو کمک کند. در هفته های اخیر مجموع مباحث مطرح شده از سوی متولیان صنعت خودرو کشور ما را به این نتیجه می رساند که اوضاع تولید خودرو در حال بهبود یافتن است. از یک سو از میزان خودروهای ناقص تولید شده و خوابیده در کف کارخانه در حال کاسته شدن است و از سوی دیگر روند تولید خودرو ناقص جدید در حال صفر شدن است.

این مساله خود یک سیگنال مثبت به بازار است که می تواند موجب کاهش بیشتر قیمت خودرو را فراهم کند. 

از سوی دیگر چند وقتی است که نرخ ارز در حال کاسته شدن است. این مساله به طور مستقیم بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیر داشته و می تواند دست کم از افزایش قیمت آنها جلوگیری کند. کما اینکه شاهد هستیم در دو هفته اخیر قیمت خودروهای کیا و هیوندای به عنوان وارداتی های پرتقاضا در بازار کاهش چشمگیری داشته است. روند ترخیص خودروهای خوابیده در گمرک نیز عامل دیگری است که می تواند عرضه وارداتی ها را در بازار افزایش داده و زمینه کاهش قیمت را فراهم کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد مجموعه تقاضای سفته بازانه در بازار خودرو نیز تحت تاثیر کاهش قیمت در هفته های اخیر به این نتیجه رسیده است که بازار خودرو فعلا دیگر کشش سرمایه گذاری با هدف کسب سود در آینده را ندارد. این خود نکته مثبتی به نفع تقاضای واقعی و کاهش یافتن قیمت در آینده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها