کد خبر : 22380

اولین خودروی برقی ایرانی وارد بازار می شود

اولین خودروی برقی ایرانی وارد بازار می شود

اولین خودرو الکتریکی ایرانی ساخته‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تا مرداد امسال وارد بازار کشور خواهد شد و روند تولید انبوه آن با همکاری خودروسازان داخلی پیگیری می‌شود.

به گزارش خودروتک ، مرتضی موسی‌خانی، رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت: اولین سری خودروهای الکتریکی تولید‌شده‌ی جوانان ایرانی مرداد وارد بازار کشور می‌شود و در خیابان‌های تهران تردد می‌کند. تعامل صنعت و دانشگاه در شرایط کنونی می‌تواند برخی خلأها را پر و به ارتقای صنعت خودروسازی هم کمک کند. باید بپذیریم تعامل صنعت و دانشگاه مغفول مانده؛ در حالی‌ که در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین استعدادهایی داریم که اگر مدنظر قرار گیرند و به آن‌ها اعتماد شود، می‌توانند در تحقق اقتصاد بدون نفت مؤثر باشند. در استان قزوین، استعدادهای زیادی در بخش‌های مختلف وجود دارد که بدون شک می‌تواند به اقتصاد غیر نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک‌ کند.

ورود اولین خودرو الکتریکی ایرانی به بازار

موسی‌خانی صحبت‌هایش را چنین ادامه داد: به‌لطف الهی اولین خودرو الکتریکی سواری دونفره در اندازه‌ی کوچک وارد بازار می‌شود و این خودرو برای شهرهای پرترافیکی بسیار مناسب است که فضای کمی برای تردد و پارکینگ دارند. طول این خودرو برقی به‌ اندازه‌ی عرض خودرویی معمولی است و در فضای پارک در جای خودرویی معمولی، می‌تواند سه خودرو برقی توقف کند.

electric car / خودروی الکتریکی ایرانی

رئیس کمیته‌ی ملی روبوکاپ ایران گفت: خودرو الکتریکی ایرانی با برق معمولی شارژ می‌شود و شعاع حرکتی آن با هر بار شارژ به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. باتری این خودرو برقی امکان شارژ طولانی‌مدت را هم دارد و می‌تواند با سرعت ۹۰ کیلومتربرساعت در شهر تردد کند. خودرو الکتریکی ایرانی با اکسل و موتور قوی می‌تواند شیب‌های تند مناطق شمال تهران و حتی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را به‌راحتی بالا رود و از آن‌ها عبور کند.

electric car / خودروی الکتریکی ایرانی

موسی‌خانی افزود: ساخت این خودرو برقی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و درحال‌حاضر، پنج دستگاه از این خودرو ساخته و وارد مراحل آزمایشی شده است. افزون‌براین، قطعات ۱۰۰ دستگاه دیگر سفارش داده شده که آماده ترخیص از گمرک است و قطعات ۹۵ دستگاه نیز مهیا شده و آماده‌ی تولید این تعداد خودرو الکتریکی هستیم.

electric car / خودروی الکتریکی ایرانی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: با حمایت دولت، مجوز شماره‌گذاری این خودروها صادر شده و ۳۰ دستگاه آماده پلاک‌گذاری شده است. پس از مراحل آزمایشی و ورود خودروهای ساخته‌شده به خیابان‌ها، با توافق ‌حاصل‌شده با خودروسازان بزرگ کشور، امیدواریم وارد مرحله‌ی ساخت و تولید انبوه آن شویم.

ظاهر زیبا و جمع‌وجور و جوان‌پسند

موسی‌خانی گفت: خودرو برقی ایرانی بسیار زیبا است و با تیپ خلبانی و چهار ستاره، ضریب ایمنی فراوانی دارد و امکانات مناسبی در حوزه‌ی الکتروموتور و باتری خودرو الکتریکی و سایر تجهیزات دارد. سری اول این خودرو را دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و شرکت‌های دانش‌بنیان و با همکاری معاونت فناوری ریاست‌جمهوری طراحی و ساخته است.

خودروهای برقی دانشگاه آزاد قزوین مرداد وارد بازار می‌شود

موسی‌خانی دراین‌باره گفت: برای کمک به تولید ملی باید از این خودرو الکتریکی حمایت شود تا حاصل دستان جوانان نخبه بتواند وارد بازار شود و به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کند. خرید این خودروها کمک به تولید داخلی و حمایت از اشتغال است و امروز افتخار می‌کنیم جوانان کشور پس از شرکت در مسابقات خودرو الکترونیک، توانسته‌اند ایده‌های علمی خود را به ثروت تبدیل کنند.

ساخت قطعات را بومی‌سازی کردیم

موسی‌خانی در پایان گفت: از ۹۰۰ قطعه‌ی مهم این خودرو الکتریکی، حدود ۸۵۵ قطعه داخلی‌سازی شده و فقط ۴۰ قطعه وارداتی است که این قطعات در سال‌های آینده می‌تواند بومی‌سازی شود. رانندگی راحت و آسان، پارک راحت، ظاهر زیبا، سرعت مناسب، حجم کم، سوخت پاک و ارزان، قدرت مانور بهتر در شهرهای پرترافیک از ویژگی‌های خودرو برقی ساخته‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است.

electric car / خودروی الکتریکی ایرانی

رئیس کمیته‌ی ملی روبوکاپ ایران اظهار امیدواری کرد با حمایت از تولید ایرانی و نیز جوانان نخبه، آینده‌ی درخشانی در انتظار کشور خواهد بود و با روحیه‌ی خودباوری می‌توانیم در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداریم و از وابستگی رها شویم.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها