کد خبر : 21995

برندهای نامداری که در حسرت بازگشت به بازار ایران هستند (تصاویر)

برندهای نامداری که در حسرت بازگشت به بازار ایران هستند (تصاویر)

واردات خودرو به ایران به صورت مدرن تقریباً از دهه سی شمسی آغاز شد و از آن زمان تا کنون، برندهای مختلفی از کشورهای مختلف به کشورمان آمده‌اند. در این بین برخی برندها همانند مرسدس‌بنز توانسته‌اند همواره نقشی مهم و تعیین‌کننده، هرچند در بعضی مقاطع محدود، در بازار ایران ایفا کنند.

به گزارش خودروتک ، برخی برندها نیز نتوانسته‌اند آن گونه که باید و شاید موفق و پرآوازه ظاهر شوند. در بین برندهای مشهوری که به ایران وارد شده‌اند، برخی در دهه‌های گذشته بسیار درخشان ظاهر شده‌اند، اما در دو دهه اخیر نتوانسته‌اند جایگاه سابق خود را تکرار کنند.

آئودی

اجداد مستقیم برند آئودی یعنی آتویونیون و د.کا.و در ایران سابقه موفقی داشتند و از دهه سی شمسی در خیابان سعدی تهران نمایندگی داشتند. واردات اصلی آئودی در دهه پنجاه شمسی توسط شرکت سهامی ثابت پاسال انجام گرفت و آئودی 100 به خودرویی پرفروش و موفق بدل شد. هرچند در دوره‌ای به خاطر نقدی که مجله دانشمند بر این خودرو وارد کرده بود، برای مدتی فروش آن افتی را تجربه کرد. از پیروزی انقلاب تا اواسط دهه قبل، آئودی به صورت رسمی به ایران وارد نشد. در اواخر دهه هشتاد، تعداد محدودی مدل TT و A4 و A6 به ایران آمدند. بعداً عنوان شد شرکت رامک ‌خودرو قرار است واردات آئودی را برعهده بگیرد و حتی شوروم‌هایی نیز برای آن احداث شدند. بعداً به طور ناگهانی قضیه واردات آئودی منتفی شد و سپس شرکتی با نام پرژیران عامل مجاز آن معرفی شد. در آخرین سری واردات، تعدادی از مدل‌های TT و Q5 به ایران آمدند. به طور خلاصه در طی این دو دهه اخیر، آئودی به خاطر تمامی حواشی و بازاریابی نامناسب، هرگز نتوانسته موفقیت دهه پنجاه شمسی را تکرار کند.

اُپل

اپل در دو دوره در بازار ایران درخششی خیره‌کننده داشته است؛ یکی در دهه‌های سی تا پنجاه که با محصولاتی همانند رکورد، المپیا و کادت بخش قابل توجهی از بازار ایران را در اختیار داشت و یکی در دهه هفتاد شمسی که در بازگشتی غرورآمیز، مشتریان جوان و اقشار نسبتا متمول و متوسط رو به بالا را هدف گرفت. در دوره دوم، بازاریابی و خدمات مناسب شرکت ملبا در کنار تنوع قابل توجه مدل‌های وارد شده یعنی کورسا، آسترا، وکترا، اومگا و کالیبرا سبب شد تا اپل دوباره موفقیت دهه‌های قبل از انقلاب را تکرار کند. پس از از سرگیری واردات خودرو در میانه دهه هشتاد، نام‌های متعددی به عنوان واردکننده رسمی اپل معرفی شده، واردات چند مدل نیز توسط آن‌ها صورت گرفت. شرکت‌های راه و پل دیانا، توان خودرو جی، کیان پرتو سان و نهایتاً ساپرا موتور در مقاطع مختلفی از سال 1388 تا کنون مدل‌های مختلفی همانند کورسا، اینزیگنیا، موکا و آسترا را در تیراژی بسیار محدود وارد کرده‌اند. بدقولی و از آن مهم‌تر مشکلات قانونی در کنار بازاریابی بسیار ضعیف این واردکنندگان از عواملی هستند که سبب شده‌اند اپل در سال‌های اخیر نتواند به اندازه دهه‌های دور موفق ظاهر شود.

هوندا

محصولات هوندا از اواخر دهه چهل شمسی به ایران وارد شده بودند، اما در دهه هفتاد شمسی بود که به لطف دو محصول مهم یعنی آکورد و سیویک، نام این برند بر سر زبان‌ها افتاد. علاوه‌براین دو مدل، پریلیود و اینتگرا نیز در تیراژی محدود به ایران وارد شدند. موفقیت هوندا در دهه هفتاد سبب شد تا هنگامی که در دهه هشتاد دوباره مرزها به روی واردات خودرو گشوده شد، همگان چشم انتظار ورود مجدد این برند خوشنام آسیایی باشند. امری که پس از کش‌وقوس‌های فراوان، توسط شرکت گلرنگ فامیلی موتور صورت گرفت. در ابتدا سیویک در چند تیپ وارد شد و سپس مدل آکورد و شاسی‌بلند CR-V نیز از راه رسید. با این حال عدم بازاریابی مناسب در کنار تاخیر در معرفی مجدد برند هوندا به ایران، سبب شدند تا این خودروهای محبوب به جایگاه خود نرسند.

فیات

فیات از دهه سی شمسی در دروازه دولت تهران دفتر رسمی داشت و فعالیت آن در دهه چهل به لطف گشایش شرکت برادران کاشانچی و مونتاژ مدل 1100، بسیار گسترده بود. شرکت دیزل اتو پارت نیز در دهه پنجاه واردات مدل‌های متنوعی همانند 131 و 132 را برعهده داشت که همگی موفق ظاهر شدند. از آن زمان تا کنون، فیات چندین بار سعی داشته به ایران بازگردد. در دهه هفتاد قرار بود تا ایران خودرو و فیات همکاری بلندمدتی را آغاز کنند که هرگز عملی نشد. در سال 1387 مدل سی‌ینا به ایران آمد تا در شرکت تاپکو (خودروسازی صنعت پارس) مونتاژ شود. تا سال 1389 سی‌ینا به طور محدودی مونتاژ شد و بازاریابی ضعیف سبب شد تا قائله را به تندر 90 تازه نفس واگذار کند. بعد از آن هم شرکت توسعه بین‌المللی لوتوس تعدادی از مدل 500 و ون‌‌های دکاتو را به ایران وارد کرد. این دوره نیز با موفقیت چندانی همراه نشد تا فیات باز هم نتواند گذشته درخشانش در ایران را تکرار کند.

آلفارومئو

آلفارومئو برندی با تاریخچه بسیار پرفراز و نشیب در ایران است که از دهه سی با شرکت سهامی ایتال به طور رسمی در خیابان سعدی تهران حضوری پررنگ داشت و توانست از همان زمان در پیست تازه تاسیس قلعه‌مرغی نیز درخششی خیره‌کننده داشته باشد. بعدها در دهه پنجاه، شرکت قزلباش اقدام به واردات محصولات متنوعی کرد. آلفارومئو در دهه شصت به طور بسیار محدود و برای استفاده در یگان تشریفات، به ایران وارد شد. در دهه هفتاد، شرکتی با نام گل موتور تاسیس شد که قرار بود مدل‌هایی مثل 145 و 155 را به ایران وارد کند و نمایشگاه مرکزی آن در نزدیکی پارک ساعی تهران نیز تاسیس شد. با این حال پس از واردات تعدادی انگشت‌شمار، گل موتور راه به جایی نبرد و آلفارومئو عملاً در ایران شکست خورد. نکته جالب این که با وجود این ناکامی در دهه هفتاد، شرکت آلفاموتور توانست در دهه‌های هشتاد و نود با واردات محصولاتی مثل میتو، جولیتا و 4C موفقیتی نسبی کسب کند. هرچند این موفقیت در حد و اندازه دهه‌های سی تا پنجاه نبود، اما به مراتب از سرنوشت این برند در دهه هفتاد شمسی بهتر بود.


منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها