کد خبر : 20827

زیان تولید انبوه و دپوی خودروهای ناقص به خودروسازی

زیان تولید انبوه و دپوی خودروهای ناقص به خودروسازی

یک عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه نگهداری از خودروها در انبارها و پارکینگ ها باعث راکد ماندن سرمایه در گردش صنایع و زیان انباشته خواهد شد، گفت: این امر در دراز مدت باعث ایجاد مشکل در تامین نقدینگی خواهد شد.

به گزارش خودروتک، منصور مرادی  در تشریح علل گرانی خودرو ، اظهارداشت : یکی از دلایل اصلی گرانی خودرو اعمال مجدد تحریم ها است. در پی اعمال تحریم ها و بدلیل مشکلات ناشی از آن، ما با کمبود مواد اولیه و قطعات خودرو ها مواجه هستیم.

وی علت دوم گرانی ها بخصوص در بخش خودرو را افزایش نرخ ارز دانست و افزود: به تاثیر از تنش های سیاسی،  نرخ ارز افزایش می یابد و همین امر باعث گرانی در مواد اولیه و بالا رفتن هزینه تولید خواهد شد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در اوایل اعمال تحریم ها برخی از سودجویان مبادرت به خرید تعداد بالایی خودرو می کردند و همین امر باعث برهم خوردن میزان عرضه و کمبود خودرو می شد. دلالان پس از مدتی که تقاضا برای خودروها افزایش می یافت خودروها را با سود بالاتری به مصرف کنندگان واقعی می فروختند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش دیگری از گرانی ها به دلیل وجود نقدینگی سرگردان در دست مردم است. در شرایط این چنینی هجوم نقدینگی ها باعث آشفتی بیشتر در اقتصاد کشور می شود. این امر موجب تبدیل خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه ای شد. تقاضای کاذب ایجاد شده باعث افزایش دوچندان قیمت ها شده است.

به گفته این عضو معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی نگهداری از خودروها در انبارها و پارکینگ ها باعث راکد ماندن سرمایه در گردش صنایع و زیان انباشته خواهد شد. این امر در دراز مدت باعث ایجاد مشکل در تامین نقدینگی خواهد شد. در چنین شرایطی صنایع با مشکل جدی در تامین هزینه های جاری خواهند شد که در نهایت منجر به زیان دهی شرکت ها خواهد شد.

وی گفت: دپو کردن بی دلیل خودروها در پارکینگ ها توسط خودرو سازان به نظر منطقی نمی‌رسد و دلیل اصلی آن کمبود قطعات است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها