کد خبر : 20616

اختصاصی خودروتک؛

علت رفت و برگشت قیمت خودرو در بازار چه بود؟

علت رفت و برگشت قیمت خودرو در بازار چه بود؟

هفته گذشته قیمت خودرو در بازار به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرد. به طوری‌ که ناظران بازار بر این باور بودند که پس از ماه‌ها قیمت‌ها در حال رسیدن به کف و به عبارتی دیگر در حال تعادل است. اما درست با آغاز هفته جاری بود که بازار آن روی واقعی خود را نشان داد و روند نزولی قیمت‌ها به یک‌باره معکوس شد.

به گزارش خودروتک ، اقدامات پلیسی و دستوری در بازار همانطور که کارشناسان بارها تذکر داده‌اند، تاثیری موقتی دارد. دستور نهادهای امنیتی برای حذف قیمت خودرو از سایت‌های معروف خرید و فروش از یک سو و قول و قرار خودروسازان درباره تحویل سریع محصولات از سوی دیگر، جو روانی بازار را به سمت مثبت‌گرایی سوق داد. اما پس از مدتی کفه بازار مجددا به سمت گرانی پایین افتاد چراکه شرکت‌های خودروسازی اعلام کردند که حداقل یکی دو ماهی برای تحویل معوقات خود زمان می‌خواهند و این سیگنال روشنی به بازار بود که حکایت از کمبود مدل‌های پردرخواست داشت.

تضاد انتظارات روانی بازار خودرو و آنچه به صورت واقعی در اتمسفر صنعت خودرو می‌گذرد، همواره موجب ظهور پدیده‌هایی احساسی و زودگر در بازار می‌شود. کاهش روانی قیمت‌ها درست مانند افزایش قیمت‌ها از ترس توقف تولید برخی مدل‌ها، عمر کوتاهی دارد. کاهش حقیقی قیمت خودرو در بازار تنها در صورت عرضه مناسب رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. این در حالی است که این امید در روزهایی که خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند خودروهای ثبت‌نامی چند ماه گذشته را تحویل دهند، رنگ و روی خود را از دست می‌دهد.

فارغ از این دلایل هنوز هم عامل مهم دیگری در بازار خودرو البته به صورت پنهان نقش‌آفرینی می‌کند. طوفان غیرملموس نقدینگی همواره در حوزه‌ای که ورود کرده موجب آسیب و ویرانی بوده است. پیش‌تر شاهد حضور نقدینگی عظیم در حوزه سکه و طلا بودیم و سپس ماجرای دلار و ارز مطرح شد. کمی بعد هم سونامی نقدینگی راهی بازار مسکن شد. اما تابستان سال گذشته با سیگنال‌های طلایی که ضعف صنعت خودرو به واسطه‌ها ارسال کرد، نقدینگی سمت و سوی جدید خود را پیدا کرد و موجی از تقاضای کاذب به وجود آمد که هم خودروسازان را با تنش روبه‌رو کرد و هم بازار را به نابسامانی کشاند.

درباره آینده روند فعلی نمی‌تواند با صراحت اظهارنظر کرد. چراکه هنوز برنامه‌های تحویل خودروسازان به روشنی مشخص نشده است. وزارت صنعت و مجلس شدیدا خودروسازان را تحت فشار قرار داده‌اند تا بتوانند با افزایش تولید بخشی از این خلا را پوشش بدهند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها