کد خبر : 20225

حباب قیمت خودرو ترکید

حباب قیمت خودرو ترکید

نمودار قیمت خودرو در حالی طی هفته جاری نزولی شده است که دو هفته پیش از آن شاهد بودیم قیمت خودرو، چه داخلی و چه وارداتی، در بازار به‌شدت افزایش یافته بود. با توجه به شرایط فعلی این سوال مطرح است که چه دلایلی تب قیمت در بازار خودرو را پایین آورده است؟ آیا دلیل این مساله نشان‌دهنده به ثمر نشستن سیاست‌های اتخاذشده از سوی سیاست‌گذاران کلان خودرو است یا اینکه کاهش تب بازار خودرو را باید در پاشویه‌ای که از طرف فضای سیاسی انجام شده است، جست‌وجو کرد؟

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، ​طی هفته جاری قیمت‌ها در بازار خودرو باز هم نزولی شد. به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران بازار، التهاب و هیجان کاذب خرید و فروش خودرو از دو هفته پیش تاکنون فروکش کرده و قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفته است.

در مورد دلایل وضعیت کنونی بازار این سوال مطرح می‌شود که آیا سیاست‌های اتخاذ شده توسط سیاست‌گذار کلان خودرو سبب کاهشی کردن قیمت‌ها شده یا اینکه باید دلایل این کاهش قیمت‌ها را در مسائل روانی ناشی از نسیمی دانست که از فضای سیاسی کشور، چه داخلی و چه بین‌المللی، به سمت بازار وزیدن گرفته است؟ آنچه مشخص است طی دو هفته گذشته بازارهایی همچون ارز و سکه نیز جو آرامی را تجربه کردند و حتی در برخی روزها قیمت در این بازارها روند کاهشی به خود گرفته بود.

اما در مورد سوال مطرح شده، فعالان بازار معتقدند تاثیر کاهش قیمت‌ها در بازار بیش از آنکه ناشی از سیاست‌های کلان خودرویی و تلاش خودروسازان برای افزایش عرضه باشد، ناشی از جو روانی است که این روزها بر بازارهای دیگر از جمله ارز و سکه حاکم شده است. بی‌تردید آرام شدن جو بازارها به دلیل سیگنال‌های مثبتی است که از فضای سیاسی به آنها ارسال می‌شود.

برخی کارشناسان با تایید جو روانی حاکم بر بازارها که هم اکنون سبب کاهشی شدن قیمت‌ها شده است تاکید می‌کنند که با توجه به مشکلات طرف عرضه بیم آن می‌رود که بار دیگر نوسان بازار آغاز شود. آنچه مشخص است عطش بازار هنوز برطرف نشده و با توجه به عرضه اندک خودرو، تقاضا همچنان رو به فزونی است.

در این بین با توجه به فاصله قیمتی کارخانه و بازار، خرید و فروش خودرو برای دلالان و واسطه‌گران جذابیت خود را دارد، به همین دلیل تقاضا با وجود کاهش هیجانات بازار هنوز فروکش نکرده است.در این بین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان می‌کند که در حال حاضر بازار تا حدودی به ثبات رسیده و همین مساله سبب شده که مشتریان با بازار آشتی کنند.

این فعال بازار با اشاره به اینکه خودروسازان نقشی در کاهشی شدن قیمت بازی نمی‌کنند و آنچه سبب کاهشی شدن نمودار قیمت شده جو روانی است که از بازارهای دیگر به بازار خودرو سرایت کرده است، می‌گوید: این روندی که در کاهشی شدن قیمت‌ها آغاز شده است در صورتی که با اقداماتی از سوی خودروسازان همراه شود، می‌تواند تداوم داشته باشد. اشاره این کارشناس به انجام اقداماتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت قول آن را برای کاهش التهابات بازار به مشتریان داده بود.

با عملیاتی شدن وعده‌های این وزارتخانه در کنار راهکارهایی که کفه عرضه را در بازار سنگین‌تر کند می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها بیش از پیش به سمت کاهشی شدن سوق پیدا کند. موتمنی دلیل نوسانات یک ماه گذشته و افزایش روزانه قیمت‌ها را ناشی از عملکرد عده‌ای از واسطه‌گران و دلالان در بازار برای فروش خودروهای خود می‌داند و برخی اقدامات مانند ایجاد محدودیت‌ها برای قیمت‌گذاری در فضای مجازی را در ثبات قیمتی موثر می‌خواند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها