کد خبر : 17251

خودروتک بررسی می‌کند؛

عوامل روانی چگونه قیمت خودروها را افزایش داد؟

عوامل روانی چگونه قیمت خودروها را افزایش داد؟

کارشناسان بر این باورند که سیگنال‌های مخربی که از طریق واسطه‌ها، دلالان و البته خودروسازان به بازار خودرو ارسال می‌شود تاثیری به مراتب عمیق‌تر از جریان متعارف دارد. ایجاد تنش‌های روانی و اعلام قیمت‌های کاذب موجب ظهور حباب عجیب و غریب قیمتی در بازار شد که به مرور می‌توانست باعث چسبندگی شود.

به گزارش خودروتک ، هر از گاهی که خودروسازان اطلاعیه‌های فروش خود را منتشر می‌کنند، موجی از تقاضا به سمت سایت‌ها روانه می‌شود. مسدود شدن، بسته شدن و اتمام ظرفیت کلیدواژه‌های مرسومی است که مشتریان در زمان انتخاب خودروهای موردنظر خود با آن روبرو می‌شوند. غافل از اینکه همین اتفاق پیام روشنی را برای بازار ارسال می‌کند. یکی از عوامل مؤثر روانی بر بازار خودرو چنین اتفاقاتی است که در واقع با هر پیش فروش و فروش فوری شاهد آن هستیم.

اما ناظران بر این عقیده هستند که مهم‌تر عامل روانی تعیین کننده قیمت‌های کاذب در بازار، اقدام منفعلانه خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی است. آنچه در بازار به عنوان رشد لجام گسیخته قیمت مشاهده می‌شود، در واقع تابعی است از عدم تحویل همین خودروها؛ به عبارت دیگر پردرخواست ترین خودروهای بازار همیشه در سیبل بیشترین افزایش قیمت هستند چراکه حجم انبوهی از تقاضای واقعی آن پشت درب کارخانه‌ها مانده است.

آگهی‌های فریبنده

یکی از عوامل ایجاد جو روانی در بین مردم سایت‌ها و شبکه‌های مجازی هستند که به لحاظ در دسترس بودن آنها، زمینه مناسبی برای سوء استفاده دلالان هستند.

این روزها بازار نابسامان خودرو بازیچه دست دلالانی قرار گرفته است که با کمک تیم‌ها و کابران اینترنتی خود تلاش دارند تا خودروهای احتکار شده خود را به بهایی گزاف به مصرف کننده بفروشند گوه این موضوع آگهی‌ها، پست‌ها و کامنت های جعلی و هدفداری است که در سایت و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخند تا با ایجاد موج نگرانی از آینده قیمت خودرو؛ از آب گل آلود آن ماهی‌های طلایی بگیرند. ارائه قیمت‌های نجومی و غیر واقعی کاربران جعلی در برخی از سایت‌ها مانند باما – دیوار – شیپور و… تداعی کننده افزایش لحظه به لحظه قیمت‌ها در بازار خودرو هست که فی نفسه باعث تشدید نگرانی مردم نسبت به بازار خودرو می‌شود. در کنار این آگهی‌ها و پست‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، برخی رسانه‌ها نیز با انتشار قیمت‌های غیر واقعی سایت‌های مذکور و کامنت ها و پست‌ها های شبکه‌های اجتماعی، به داغ‌تر شدن این بازار مکاره دامن می‌زنند.

سهم وارداتی‌ها از جو روانی

اما نکته مهم دیگری در پشت پرده افزایش قیمت‌های نجومی در بازار خودرو به ویژه خودروهای خارجی وجود دارد که نشان می‌دهد دست‌های پشت پرده تلاش دارند با استفاده از فشار افزایش قیمت، رضایت رئیس جمهوری را برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده اتخاذ کنند. ماجرا از این قرار است که گروهی از واردکنندگان که خودروهای خارجی را با ارز 4200 تومانی وارد کرده‌اند بنای پرداخت مابه التفاوت را ندارند و می‌خواهند بدون ثبت سفارش خودروهای در گمرک مانده را ترخیص کنند.

بنظر می‌رسد این گروه نقش مهمی در تشدید جو روانی در بازار خودرو داشته‌اند و با استفاده از عوامل خود در بازار استارت شایعه گرانی را زدند و همچنان بر بوق گرانی می‌دمند. در همین راستا هم برخی منابع از احتمال موافقت رئیس جمهور با ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون ثبت سفارش خبر داده و اعلام کرده‌اند که باتوجه به روند کند ترخیص خودروها از گمرک، وزارت اقتصاد به رئیس جمهور پیشنهاد کرده خودروهایی هم که ثبت سفارش بانکی نشده‌اند، ترخیص شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها