کد خبر : 17097

اختصاصی خودروتک؛

امروز مهلت مصوبه تمام شد/چه کسانی از ترخیص نشدن خودروهای وارداتی سود می‌برند؟

امروز مهلت مصوبه تمام شد/چه کسانی از ترخیص نشدن خودروهای وارداتی سود می‌برند؟

این روزها در اغلب محافل خودرویی بحث رسوب خودروهای وارداتی در گمرکات کشور هم‌چنان داغ است. خودروهایی که مابین اختلاف بین وزارت صنعت، گمرک و بانک مرکزی گرفتار شده‌اند. اما نکته‌ای که در این میان مغفول مانده، نقش شرکت‌های واردکننده و تاثیر پیدا و پنهان آن‌ها بر ادامه روند افزایش سهمگین قیمت‌ها است. سوال اینجاست که واقعا در صورت ترخیص خودروها قیمت‌ها ریزش می‌کند؟

به گزارش خودروتک ، ابتدای تیر ماه سال گذشته واردات خودرو به کلی ممنوع شد. پدیده‌ای که تا امروز نیز هم‌چنان ادامه پیدا کرده و البته امیدی نسبت به آزادسازی آن حداقل تا پایان سال نیست. جلوگیری از حضور محصولات خارجی تبعات بی‌شماری بر بازار گذاشت. اول از همه سیگنال منفی بود که به دلالان ارسال شد و قیمت‌ها به طرزی ترسناک افزایش پیدا کرد. اتفاق دیگری که در این میان موجب بروز برخی از اعتراضات شد، عدم تعیین تکلیف خودروهایی بود که در گیر و دار قوانین ثبت سفارش وارد شده بودند اما اجازه ترخیص نداشتند. خودروهایی که تعداد قابل توجهی از آن‌ها متعلق به مشتریانی بود که پیشاپیش هزینه‌شان را پرداخت کرده بودند.

دولت از زمستان سال گذشته با تصویب و ابلاغ دستورالعمل‌های متعدد قصد جدی خود مبنی بر ترخیص این خودروها به منظور تعادل در بازار را نشان داد ولی هربار یا بانک مرکزی معترض می‌شد و یا گمرکات کشور. در حقیقت مشکل اصلی ورود نزدیک به 3 هزار دستگاه خودروی به صورت قاچاق بود که تفکیک آن برای مدیران سخت و تقریبا غیرممکن نشان می‌داد. ماحصل این درگیری‌ها ماندن بیش از 13 هزار دستگاه از انواع خودرو در گمرک است که به واقع قربانی تخلف شده‌اند.

چرا خودروها ترخیص نمی‌شوند؟

مصوبه دولت امروز 16 اردیبهشت 1398 به اتمام می‌رسد. طبق آمار تا این لحظه کمتر از 1000 دستگاه خودرو از مجموع 13 هزار دستگاه و یا با استناد به برخی منابع 14 هزار دستگاه خودرو،‌ از گمرکات کشور مجوز خروج گرفته‌اند. بانک مرکزی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موانع خروج خودروها بر این عقیده پافشاری می‌کند که تا زمان تسویه حساب ما به التفاوت ارزی، چراغ سبز خروج را نشان نمی‌دهد. ناگفته پیداست که تسویه حساب فوق یعنی پرداخت حدود 50 درصد قیمت خودرو اضافه بر آن چیزی که می‌بایست به عنوان حقوق و عوارض واریز شود. دولت و بانک مرکزی درباره ترخیص خودروها بدون احتساب منشا ارز در حال مذاکره هستند ولی مشکل دیگر، گمرک است. نهادی که مایل نیست توپ خودروهای متخلف را در زمین خود نگه دارد. با این حال اخیرا گمرک گفته است که خودروهای مشکل‌دار شناسایی شده‌اند و راه را برای خودروهای سالم باز می‌کند. با این تفاسیر چرا خودروها ترخیص نمی‌شوند؟

عدم ترخیص برای چه افرادی سودآور است؟

گاه و بیگاه شاهد اعتراضات مشتریان خودروهای وارداتی مقابل نمایندگی‌ها بوده‌ایم. اعتراضاتی که اغلب بی‌پاسخ می‌ماند. طرف‌های ایرانی می‌گویند دستشان به دلیل مسایل گمرکی بسته است و البته خودشان هم در این زمینه متضرر شده‌اند. آن سوی دیگر ماجرای گیر افتادن خودروها در گمرک، حکایت عجیبی دارد. ‌به لطف کم بودن خودروهای موجود در بازار، حالا ارزش آن‌ها طلا شده است. همین افزایش قیمت هرچند محدود ولی موجب خرید و فروش‌هایی هم می‌شود. بنا بر این موجودی خودروهای خارجی در بازار رو به کاهش می‌رود و دوباره آن‌ها که باقی می‌مانند، طلایی تر می‌شوند. این روند مدام ادامه پیدا می‌کند تا اینکه تعدادی دیگر از گمرک ترخیص می‌شوند. چرخه عجیبی که آنقدر پرسود است که جواب هزینه‌های انبارداری، خواب سرمایه و البته جدال با مشتریان عصبانی را می‌دهد. شرکت‌های واردکننده می‌گویند مشتریان یا باید صبر کنند و یا اینکه با احتساب سود روزشمار که معمولا از بانک کمتر است، نسبت به تسویه حساب خود اقدام کنند.

با فرض اینکه همین 13 هزار دستگاه خودروی وارداتی، آخرین پکیج محصولات خارجی بازار ایران باشند، پیش‌بینی سونامی قیمت‌ها در بازار چندان سخت نیست!

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها