کد خبر : 16941

تکنیک بالابردن قیمت خودرو با «شلوغ کاری» در فضای مجازی

تکنیک بالابردن قیمت خودرو با «شلوغ کاری» در فضای مجازی

در سال های اخیر با توسعه اینترنت و تلفن های همراه هوشمند بخشی از خرید و فروش خودرو به فضای مجازی منتقل شده است. سایت هایی که مردم در آنها بتوانند روی خودرو خود قیمت پیشنهادی بگذارند و اقدام به فروش کنند به ذات چیز مخربی نیستند و ابزاری برای سهولت معاملات و دسترسی دو طرف معامله به هم به حساب می آیند.

به گزارش خودروتک، اما کار زمانی ایراد پیدا می کند که ضعف عرضه خودرو به بازار از سوی شرکت های تولید کننده یا ممنوعیت برای خودروهای وارداتی، موجب می شود تا خودرو صفر کیلومتری که در دست طرف فروشنده است به این اهرم فشار بر خریدار تبدیل شود.

آنوقت است که قیمت ها به سوی «دلبخواه» ثبت شدن در سایت های خرید و فروش حرکت می کند بدون آنکه در بازار واقعی مبنایی داشته باشد و اساسا خرید و فروشی قبل از آن در این قیمت ها انجام شده باشد. در این شرایط است که آن قابلیت مثبت اینگونه سایت ها به یک ابزار مخرب در دست دلالان خودرو تبدیل می شود. البته واضح است که سایت های مذکور نقشی در این میان ندارند و صرفا ابزاری هستند که از سوی گروهی از کاربران به صورت «نامناسب» و «سودجویانه» مورد استفاده قرار می گیرند.

در این شرایط است که محدودسازی مقطعی می تواند این ابزار را از دست سودجویان خارج کند تا با کشف قیمت خودروها در بازار واقعی بار دیگر زمینه آرام شدن بازار فراهم شده و عملیات خرید و فروش در فضای مجازی نیز در اتمسفری آرام از سرگرفته شود.

اما ساز و کار تاثیرگذاری منفی و قیمت سازی در سایت های خرید و فروش خودرو به چه صورت است؟ سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این خصوص توضیح داده است:

افراد با کمترین هزینه می‌توانند خودروی شخصی خود را در سایت آگهی کنند و قیمت‌های غیرمنطقی بر روی آن بگذارند. به‌عنوان‌مثال یک نفر خودرویی مانند پراید را 60 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کند و زمانی که تعداد آگهی‌ها با این قیمت به 10 یا 100 نفر برسد تأثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت. در بیست روز گذشته عرضه خودروسازان نیز کم بود و تأثیر خود را بر قیمت‌ها گذشت اما یکی دیگر از عوامل مؤثر نیز همین سایت‌های آگهی هستند. در بازار مشتری صف نکشیده و فقط در فضای مجازی شلوغ‌کاری شده و باید سایت‌ها کنترل شوند. کسی که آگهی پذیرش می‌کند باید از فرد آگهی‌دهنده پروانه کسب بگیرد و اگر پروانه کسب نداشته باشد نباید آگهی منتشر شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها