کد خبر : 16579

پشت پرده افزایش روز به روز قیمت خودرو

پشت پرده افزایش روز به روز قیمت خودرو

هم اکنون خریداران خودرو مدام از خود می پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که در طول یک هفته بازار با افزایش روزانه قیمت خودروهای داخلی و خارجی مواجه شده است؟ افزایش قیمت خودرو به حالتی درآمده که عملا مصرف کننده واقعی خودرو یعنی کسی که برای سوار شدن قصد خرید دارد را از بازار فراری داده است.

به گزارش خودروتک، در طول هفته های اخیر قیمت انواع خودروهای داخلی رشد تا 20 درصدی را تجربه کرده است که این موضوع مشتریان را با علامت سوال هایی برای چرایی افزایش قیمت خودرو روبه رو کرده است؟ خریداران خودرو مدام از خود می پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که در طول یک هفته اخیر بازار با افزایش روزانه قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی مواجه شده است؟

به اعتقاد خودروسازان، قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مدام در حال تغییر است و همین امر اثرات منفی را بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته است . علاوه بر این شکاف قیمتی  خودروها از کارخانه تا بازار عاملی شده تا دلالی و سرمایه گذاری در بخش خودرو به صرفه بوده و هر کس به هر طریقی در صدد خرید  خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار باشد.

همین شکاف قیمت‌ خودرو باعث می‌شود تا در طرح‌های فروش فوری سقف خودروهای عرضه شده به سرعت پرشده و مردم نتوانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. باید تجدیدنظرهای لازم در قیمت مواد اولیه خودروسازان و قیمت تمام شده خودرو اعمال شود تا دلال بازی در بازار کاهش یافته و فقط خریداران واقعی اقدام به خرید خودرو کنند.

از طرف دیگر بازار خودرو مقصر اصلی بهم ریختگی قیمت ها را خودروسازان در عدم تحویل محصولات به مردم می داند و معتقد است اگر خودروهای مردم تحویل داده می شد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمت ها روبه رو نبود. فروشندگان خودرو باید تأکید براینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و تقاضا است، می گویند وقتی عرضه ای وجود نداشته باشد به طور حتم تعادل بازار بهم ریخته و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

خودروسازان: قیمت‌های دستوری دست ما را بسته است

یک مقام مسئول در یک کارخانه بزرگ خودروسازی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: متأسفانه امروز خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب شده و نقدینگی زیادی را به سمت خود جذب کرده است. به نحوی که به جای آنکه نقدینگی به سمت بازار ارز، سکه یا مسکن هدایت شود به سمت بازار خودرو رفته و هر کس به هر شگردی در صدد خرید خودرو و فروش آن برای سود بیشتر است.

وی با اعلام اینکه بی تعارف وضعیت امروز صنعت خودرو مناسب نیست، گفت: با تلاش بسیار در صددیم تا چرخه تولید را افزایش دهیم اما وقتی آمار روزانه تولید هزار دستگاه را اعلام می‌کنیم باید توجه داشته باشید که بخشی از این آمار خودروهای ناقص بوده و به سمت انبارها می‌رود. برهمین اساس بخشی از تولیدات ما تجاری و بخشی ناقص است که باید تأمین قطعات آن به زحمت انجام شود همین موضوع عاملی شده تا نتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه کسری نقدینگی صنعت خودرو باعث شده تا تأمین نقدینگی واحدهای قطعه سازی به کندی انجام شود، افزود: شناور بودن قیمت ارز بر حجم مشکلات ما اضافه کرده است، قیمت‌های دستوری عاملی شده تا نتوانیم شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را برطرف نماییم. امروز ما برای تنظیم بازار پژو 206 تیپ 2 را با قیمت 67 میلیون تومان به فروش می‌رسانیم درحالی که این خودرو در بازار 95 میلیون تومان است قرار بود ما خودرو را 5 درصد زیر قیمت بازار به فروش برسانیم اما قیمت‌های دستوری دست ما را بسته و فقط رانت بیشتر در بازار ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: علاوه براین موضوعات قیمت مواد اولیه نیز هر روز در حال افزایش است و همین امر قیمت تمام شده را برای ما بالا برده است در این میان نباید از التهابات اعمال تحریم در بازار خودرو غافل شد. نگرانی از اعمال تحریمات عاملی شده تا بازار خودرو آشفته تر از روزهای گذشته باشد. در این رابطه رایزنی‌های مختلفی را با وزارت صنعت انجام داده ایم اما تا زمانی که قیمت خودرو اصلاح نشود نمی‌توانیم بازار را مدیریت کنیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها