کد خبر : 16282

هیجان قیمت ها در بازار خودرو کی فرو می نشیند؟

هیجان قیمت ها در بازار خودرو کی فرو می نشیند؟

بازار خودروی کشور همچنان پرتلاطم است.هر چند به گفته فعالان بازار، واسطه‌ها و دلالان بر بی ثباتی بازار دامن زده‌اند، اما به نظر می‌رسد که خودروسازان با تدبیر در عرضه خودرو می‌توانند آرامش را به بازار پرهیاهوی خودرو بازگردانند.

به گزارش خودروتک، آنچه مشخص است افزایش تولید که از دی ماه سال گذشته کلید خورد می‌تواند به‌طور محدود جوابگوی تقاضای بازار باشد اما این میزان تولید به‌طور حتم نمی‌تواند مانع از کاهش تلاطمات بازار شود. از اردیبهشت ماه سال گذشته، همزمان با نقض برجام از سوی آمریکا و بازگشت تحریم‌ها تولید خودرو در کشور روند نزولی پیدا کرد.

هر چند مسوولان صنعتی کشور تلاش کردند که از مسیرهای متفاوت مانع از افت تولید شوند اما تا آذرماه کاری از پیش نبردند. با این حال بسیاری از دست اندرکاران صنعت خودرو تاکید داشتند که با نگرش جدید در قیمت‌گذاری و حذف شورای رقابت از این حیطه، تولید برای خودروساز به صرفه و روند افزایشی به خود خواهد گرفت. با این شرایط حذف شورای رقابت و تصمیماتی که برای قیمت‌گذاری اخذ شد نیز نتوانست جوابگوی بازار بی سروسامان خودرو باشد. اما خلأ تولید و به موازات آن تقاضای بالای خودرو در بازار منجر به سرازیر شدن سیل سرمایه‌های سرگردان از بازار ارز و سکه به بازار خودرو شد.

فاصله قیمتی خودرو نسبت به کارخانه، بهشتی کوچک برای دلالان ساخته بود چرا که با هر فروشی از سوی شرکت‌های خودروساز آنها در صف اول خرید بودند و خودروی خود را نیز در زمان مقتضی به چندین برابر قیمت می‌فروختند. اگر بازار سکه یا ارز در مقطعی دچار نوسان می‌شد و برخی از دلالان را با زیان همراه می‌کرد اما بازار خودرو همچنان روند صعودی در قیمت را حفظ می‌کرد و دلالی را ناامید از این بازار نمی‌کرد.در هر حال به نظر می‌رسد که تا سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد صنعت خودرو به نتیجه ایده‌آل خود نرسد این بازار همچنان در تسخیر واسطه گران خواهد ماند و سودی نصیب مشتریان نخواهد شد.

آنچه مشخص است وزارت صنعت با تعریف بسته‌ای حمایتی در پی جبران کاهش تولید سال گذشته است و اگر در این مسیر موفق عمل کند به‌طور حتم بازار آرامش خود را خواهد یافت. در این بسته مواردی همچون فروش اموال غیرتولیدی، اموال تولیدی مازاد و همچنین فروش سهام از یک سو و اخذ تسهیلات از سوی زنجیره خودروسازی کشور از سوی دیگر در نظر گرفته شده است.

در این بسته دولت تلاش کرده که مانع از افت تولید خودرو شود چرا که افت تولید تبعات زیادی برای زنجیره خودروسازی و همچنین بازار در پی خواهد داشت. بنابراین در پاسخ به این سوال که تب و تاب بازار چه زمانی فروکش خواهد کرد؟ باید پاسخ داد تا زمانی که عرضه و تقاضا به تعادل نرسد نباید انتظار ثبات را از بازار خودرو داشت. همچنین قیمت نیز در کاهش یا افزایش این تب و تاب بسیار موثر است.

آنچه مشخص است آزاد‌سازی قیمت‌ها هنوز اتفاق نیفتاده و ستاد تنظیم بازار همچنان قیمت گذار واقعی خودرو است. به این ترتیب اگر تولید به‌طور معمول افزایش یابد و قیمت‌ها نیز بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، واسطه‌ها و دلالان نیز از این بازار نا امید خواهند شد و راهی جز ترک بازار خودرو نخواهند داشت.

منبع:دنیای اقتصاد

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها