کد خبر : 1613

آیا در آینده اسنپ و تپسی باید از شهرداری مجوز بگیرند؟

آیا در آینده اسنپ و تپسی باید از شهرداری مجوز بگیرند؟

نظارت شهرداری بر تاکسی‌های آنلاین موضوعی‌ست که با آغاز به کار این کسب و کارها به راه افتاد و تا امروز هم ادامه دارد. با آنکه تاکسی‌های اینترنتی تا امروز نسبت به این موضوع مقاومت کرده‌اند اما شهرداری همچنان بر سر مواضع خود ایستاده و از بررسی این موضوع در دولت خبر می‌دهد.

به گزارش خودروتک، «محمدعلی افشانی» شهردار تهران، در حاشیه مراسم تبادل تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درجمع خبرنگاران اعلام کرد:

«از آنجایی که تاکسیرانی زیرنظر شهرداری است، تاکسی‌های اینترنتی هم باید تحت نظارت شهرداری باشند و از این ارگان مجوز بگیرند. تا شهرداری بتواند آنها را ساماندهی کند. این موضوع در کمیسیون امور زیربنایی دولت تصویب شده و در انتظار تایید هیات دولت است.»

آنطور که ماهنامه پیوست گزارش کرده است، شهردار تهران اخذ مجوز این کسب‌وکارها از شهرداری را ضروری می‌داند و معتقد است که هر کسب‌وکاری علاوه بر مجوز صنفی خود باید یک مجوز عمومی که نقش حاکمیتی دارد، داشته باشد چراکه موضوع حمل و نقل یک موضوع حاکمیتی است. به همین دلیل تاکسی‌های اینترنتی باید تحت نظارت شهرداری باشند اما این به معنی محدودیت در حوزه کسب‌وکار آنها نیست.

نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی

«سورناستاری» معاون علمی‌وفناوری ریاست جمهوری نیز با تاکید بر اینکه بحث واگذاری تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری مطرح نیست، گفت:

«تاکسی‌های اینترنتی جزو کسب و کارهای نوین فناورانه هستند و مانند همه کسب و کارهای دیگر باید مجوزهای لازم از شهرداری را اخذ کنند. استارتاپ‌های این حوزه که مجوز می‌خواهند، باید قبل از آن موافقت شهرداری را داشته باشند تا از این طریق بتوان آن‌ها را ساماندهی کرد.»

ستاری با تاکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف، اطمینان خاطر داد که قرار نیست هیچ محدودیتی برای فعالیت این نوع شرکت‌ها ایجاد شود و قرار است که شهرداری در تصمیم‌گیری‌ها منعطف عمل کند.

اوایل مردادماه امسال «امیر ناظمی» عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، در حاشیه نمایشگاه الکامپ اعلام کرد: «وزارت کشور با تقدیم لایحه‌ای به هیات دولت خواستار محدودیت در فعالیت سرویس‌های حمل و نقل آنلاین از جمله اسنپ و تپسی شده است.»

نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی

بعد از اعلام این خبر نیز وزیر ارتباطات قبلا در این مورد گفته بود که نظارت شهرداری بر کار تاکسی‌یاب‌های آنلاین از نظر اقتصادی منطقی نیست.

اواسط مرداد ماه نیز همزمان با بررسی لایحه پیشنهادی وزارت کشور در کمیسیون امور زیربنایی دولت، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با حضور نایب رئیس هیات مدیره اسنپ و مدیرعامل تپسی بیانیه‌ای اعتراضی به لایحه محدودسازی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی صادر کرده و نگرانی خود را از شائبه رقابت تاکسیرانی به عنوان زیرمجموعه شهرداری، از بین رفتن مزیت رقابتی تاکسی‌های اینترنتی با دخالت در قیمت‌گذاری و مغایرت با فرآیند تسهیل صدور مجوز و محیط کسب‌وکار عنوان کرده بودند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها