کد خبر : 16058

چرا قیمت خودرو در شرایط رکود دارد گران می شود؟

چرا قیمت خودرو در شرایط رکود دارد گران می شود؟

اگر با نمایشگاه داران خودرو در این روزها صحبت کنید ترجیع بند حرف همه آنها نبود مشتری و رکود بازار خرید و فروش خودرو است. اما از آن سو شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم. آن هم در برخی از خودروها که در یک روز افزایش 10 میلیون تومانی را تجربه می کنند. نمونه اش ساندرو استپ وی اتوماتیک در روز گذشته.

به گزارش خودروتک، بنا بر اصول اقتصاد رکود در بازار یعنی نبود خریدار یا همان تقاضا و در این شرایط علی القاعده قیمت باید مسیر کاهش را در پیش بگیرد. اما این مساله یک شرط دارد و آن اینکه عرضه همچنان به مانند قبل باشد. این همان اتفاقی است که برای بازار خودرو رخ نمی دهد.

عرضه در بازار خودرو به دو دلیل کم شده است. اول آنکه خودروسازان داخلی هنوز تزریق محسوس خودرو به بازار ندارند و بازار حس نمی کند که اتفاق قابل ملاحظه ای در بخش عرضه در حال رخ دادن است.

مساله دوم این است که افرادی هم که خودروهای ثبت نامی خود را تحویل می گیرند با سرعت سابق آن را برای فروش به بازار نمی آورند. اتفاق دوم در راستای اتفاق اول است. به این معنی که این افراد با توجه به عرضه اندک خودرو از سوی کارخانه ها به بازار انتظار دارند تا در آینده خودرو خود را با قیمتی بالاتر از امروز به فروش برسانند.

در این میان نقش دلالان را نیز نباید از نظر دور داشت. در شرایطی که 2 اتفاق فوق الذکر در بازار خودرو در حال رخ دادن است، دلالان خودرو قیمت های افزایشی جدیدی را به خصوص در فضای مجازی برای خودروهای خود درج می کنند. الزاما نیز این قیمت ها به معنی قیمت معامله شده نیست اما فضای روانی را برای افزایش قیمت خودرو در روزهای بعد فراهم می کند.

افزایش عرضه خودرو می تواند آبی بر تمام این آتش ها در بازار باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها