کد خبر : 15277

چرا بازار خرید و فروش خودرو داغ نمی شود؟

چرا بازار خرید و فروش خودرو داغ نمی شود؟

بازار خودرو هنوز از تعطیلات بازنگشته است. هیچ نشانه‌ای از آغاز داد و ستد در سال جدید در این بازار دیده نمی‌شود و به نوعی بازار در رکود به سر می‌برد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، دلیل این مساله را باید در نوسانات نرخ ارز جست‌وجو کرد. البته فعالان این بازار با واژه رکود بیگانه نیستند. آنها طی سال گذشته برای توصیف شرایط بازار بارها از این کلمه بهره بردند. با این حال در دو ماه پایانی سال گذشته به ناگاه بازار خودرو متلاطم شد و قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای جابه‌جا می‌شد.

کارشناسان برای التهاب بازار دلایل گوناگونی مطرح می‌کردند. از جمله انتظار تورمی و بازگشت سرمایه‌های سرگردان به بازار. در آن زمان این تفکر در میان دارندگان سرمایه‌های سرگردان و بخشی از مصرف‌کنندگان واقعی رواج یافته بود که فضای اقتصادی کشور در سال آینده ثبات لازم را نخواهد داشت و میزان تولید خودرو نامشخص است، از این رو به بازار ورود کردند.

دارندگان سرمایه به‌دنبال حفظ ارزش دارایی خود از طریق تبدیل ریال به خودرو بودند. اندک مصرف‌کنندگان واقعی نیز  تقاضای خرید خود را جلو انداختند برای اینکه بتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند؛ زیرا اعتمادی به بازار بعد از عید، چه به لحاظ قیمتی و چه به لحاظ عرضه توسط شرکت‌های خودروساز نداشتند.

بعد از تعطیلات طولانی امسال، فعالان بازار در حالی به کسب‌و‌کار خود پرداختند که همچنان رکود بر بازار حاکم است. با این حال قیمت برخی خودروها با وجود نبود تقاضا صعودی و برخی دیگر ثبات سال گذشته خود را حفظ کرده است. اما متلاطم شدن بازار فردوسی و اوج‌گیری دوباره نرخ ارز، سبب شده تا طرف عرضه و تقاضا در بازار خودرو بار دیگر به حاشیه بروند. در حال حاضر فروشندگان با توجه به افزایشی شدن نرخ ارز، از فروش خودروهای خود امتناع می‌کنند، با این تصور که  سناریوی اوایل سال گذشته تکرار شود و با افزایشی شدن نرخ ارز، بار دیگر قیمت‌ها در بازار افزایشی شود.

طرف تقاضا هم در این شرایط به بازار ورود نمی‌کند؛ زیرا می‌داند تا زمانی که نرخ ارز به ساحل ثبات نرسد، کشف قیمتی خودرو در بازار ممکن نیست. بنابراین می‌توان گفت بار دیگر فرمان بازار خودرو دست نرخ ارز افتاده است. فعالان پیش‌بینی می‌کنند بازگشت بازار خودرو به مسیر معمول تنها با ثبات نرخ ارز ممکن است.    

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها