کد خبر : 15115

قیمت در بازار خودرو به سمت سقوط بزرگ می رود

قیمت در بازار خودرو به سمت سقوط بزرگ می رود

در حالی که بازار خودرو هنوز از خواب بهاری بیدار نشده است، خودروسازان طرح‌های تازه‌ای برای تنظیم بازار در دستور کار قرار داده‌اند. نمایشگاه‌داران این روزها، بیش از هر زمان دیگری با رکود و کسادی دست و پنجه نرم می کنند. برخی از فعالان بازار می‌گویند از نیمه اسفند تا کنون هیچ معامله ای نکرده‌اند

به گزارش خودروتک ، بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم اندک خرید و فروش تحت‌تاثیر اجرای طرح‌های فروش فوری خودروسازان، به منظور تنظیم بازار ،اتفاق افتاد چرا که خودروسازان از اسفند ماه، با هدف کاهش قیمت خودرو طرح فروش فوری را به مرحله اجرا درآوردند.

پیش از این نیز خودروسازان انبوهی خودرو را با هدف کوتاه کردن دست دلالان از بازار پیش فروش کرده بودند و انباشته شدن تقاضا در این حوزه اتفاقا خود به رشد قیمت‌ها در بازار دامن زده بود اما صدور مجوز فروش فوری ورق را برگرداند.

حالا در شرایطی برخی قیمت پراید 111 را 47 میلیون تومان اعلام می‌کنند که اغلب نمایشگاه‌داران هنوز هیچ پرایدی به این قیمت نفروخته‌اند.

بر این اساس اما هفته آینده را خیلی‌ها هفته ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌دانند چرا که از یک سو تحویل خودروهای ثبت نامی ایران خودرو آغاز می‌شود و از سوی دیگر سایپا تحویل فروش فوری خود را کلید خواهد زد.

این اما همه ماجرا نیست، ایران خودرو اعلام کرده است برنامه فروش فوری خودرو در هفته آینده از سر گرفته خواهد شد تا بار دیگر این خودروساز با هدف مقابله با رشد قیمت‌ها افزایش دلالی وارد میدان شود.

سال داغ خودروسازان، نارضایتی مصرف‌کنندگان

سال گذشته سال سختی برای اقتصاد ایران بود، خودروسازان هر چند از زیان‌های هزاران میلیاردی سخن می‌گویند اما در دامن زدن به نارضایتی افکار عمومی از صنعت خودرو نیز از تلاش فروگذار نکردند. پراید 50 میلیون تومانی چنان نارضایتی را در افکار عمومی ایجاد کرد که بسیاری از مصرف‌کنندگان این خودرو را حتی مناسب قیمت پیشین آن، یعنی محدوده 20 تا 25 میلیونی نیز نمی‌دانستند.

با این حال، به رغم تمام نارضایتی‌ها، خودروسازان سال بسیار پررونقی را گذراندند. سرمایه‌هایی که به دنبال محلی برای تبدیل بودند، به سرعت وارد بازار خودرو و سپس وارد حوزه پیش خرید خودرو شدند تا جایی که برخی فعالان بازار 90 درصد ثبت نام کنندگان و برخی کارشناسان 60 درصد ثبت‌نام‌کنندگان را سرمایه‌گذار و نه مصرف کننده اعلام کردند.

داغی بازار ثبت نام و پیش خرید خودرو خود عاملی بود برای نرسیدن صدای اعتراض؛ چرا که خودروسازان با گرمی بازار، توانستند سرمایه‌های فراوانی را جذب نمایند و حالا، در سال جاری در موقعیتی تازه قصد دارند از انفجار قیمتی و فعالیت دلالان پیشگیری کنند. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند اتفاقا بازار خودرو دیگر مجالی برای افزایش قیمت ندارد.

فربد زاوه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بازار خودرو در وضعیتی است که دیگر توانی برای افزایش قیمت ندارد و وقتی قدرت خرید نباشد نمی‌توان انتظار انفجار قیمت را داشت.

وی می‌گوید البته کاهش قیمت‌ها در این بازار چندان قابل تصور نیست اما منظور این است که دیگر افزایش جهشی در این بازار رخ نخواهد داد و شیوه عمل خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت‌نامی می تواند در این حوزه موثر باشد.


منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها