کد خبر : 15073

داستان تعرفه واردات در زمان ممنوعیت چیست؟

داستان تعرفه واردات در زمان ممنوعیت چیست؟

در شرایطی که واردات خودرو متوقف است و دولت نیز در لایحه بودجه سال ۹۸ هیچ درآمدی از این منبع برای خود در نظر نگرفته، سخن گفتن از میزان تعرفه واردات خودرو شاید بیهوده باشد. آنچه مشخص است سال آینده نیز خودرویی به کشور وارد نخواهد شد و دولت نیز تمایلی به خروج ارز از کشور برای خودروهای لوکس وارداتی ندارد.

به گزارش خودروتک ، با این حال کتاب واردات و صادرات سال 98 تعرفه واردات خودرو را درج و طبق روالی معمولی آن را به اطلاع عموم رسانده است. طبق کتابچه مذکور تعرفه واردات خودرو تغییری نکرده و همچنان سقف آن با توجه به میزان حجم موتور خودرو 55 درصد تعیین شده است. البته سال گذشته و در زمان وزارت محمد شریعتمداری تعرفه واردات جهش زیادی پیدا کرد و وزیر وقت برخلاف رویه معمول پس از نشستن بر صندلی وزارت، تعرفه ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد؛ به‌طوری‌که سقف تعرفه‌ای برخی خودروها حتی به 95 درصد نیز رسید. در همین حین تعرفه خودروهای هیبریدی نیز روند صعودی چشمگیری به خود گرفت و در مورد برخی خودروهای هیبریدی تعرفه حتی به میزان 100 درصد نیز رسید که البته با توجه به اعتراضات صورت گرفته تعدیل شد.

همان‌طور که گفته شد در حال حاضر بنا به تصمیم دولت و ظاهرا در راستای مدیریت منابع ارزی، ثبت‌سفارش خودرو ممنوع است و بنابراین کف و سقف تعرفه‌ای فعلا برای خودرو محلی از اعراب ندارد. با این حال این امکان وجود دارد که در صورت لغو ممنوعیت ثبت‌سفارش، دولت تعرفه‌ای جداگانه برای واردات خودرو لحاظ کرده و عددی بالاتر از سقف فعلی (55 درصد) در نظر بگیرد، همان‌طور که در سال گذشته انجام شد. در حال حاضر فعلا هیچ نشانه مثبتی مبنی‌بر باز شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو وجود ندارد و به نظر می‌رسد دولت تا وقتی از مدیریت منابع ارزی اطمینان حاصل نکند و موانع ورود ارز به کشور برطرف نشود، سایت مورد نظر را باز نخواهد کرد.


منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها