کد خبر : 14814

اختصاصی خودروتک؛

خودروهای جدیدی امسال وارد بازار می شوند

خودروهای جدیدی امسال وارد بازار می شوند

به نظر می‌رسد سال جدید، سال پرباری برای بازار خودرو باشد. این در صورتی خواهد بود که خودروسازان دولتی و خصوصی به وعده‌های خود عمل کنند و محصولات جدیدی را که از پیش قول عرضه داده بودند را به دست مشتری برسانند. اما نکته مهم اینجاست که شرکت‌های خودروسازی تا این لحظه هنوز نتوانسته‌اند از پس تعهدات پیشین خود بربیایند.

به گزارش خودروتک ، ممنوعیت واردات، بازار خودروی ایران را بی‌رنگ و لعاب کرد. مشکلات ارزی خودروسازان را به قعر بحران فرستاد و در نهایت تحریم‌ها و به‌تبع خروج همکاران خارجی باعث بروز تنش عظیم در عرضه خودرو به بازار شد. در این میان تنها شانس با چینی‌ها یار بود. برندهای چینی درست در روزهایی که دست و بال خودروسازان بزرگ به دلیل وابستگی به اروپایی‌ها بسته است، به راحتی جولان می‌دهند.

از تابستان سال گذشته که بازار خودرو دچار تلاطم شد، فعالان زبده خیلی زود دریافتند که چاره در تولید و مونتاژ است؛ و چه گزینه‌ای بهتر از برندهای چینی. البته قول حضور محصولات جدید تنها منوط به تنش‌های چند ماه پیش نمی‌شود. از شرکت‌های بزرگ و کوچک خودروسازی دو سه سالی است که برنامه عرضه محصولات جدید را روی میز دارند. به نظر می‌رسد فرصت مناسبی برای بهبود تنوع بازار است. البته تنوعی که تنها به سبک چینی‌ها معنا می‌دهد.

ام جی RX5

در همکاری شرکت سایک با صنعت خودروی آذربایجان مقرر شده بود که چند مدل از خودروهای این شرکت در ایران مونتاژ شوند و به فروش برسند. یکی از این خودروها، شاسی‌بلند خوش‌چهره‌ای به نامام جی RX5 است که به نظر گزینه مناسبی برای بازار ایران است. البته در حال حاضر قرار داد سایک با صنعت خودروی آذربایجان لغو و خط تولید این خودرو قرار است در سمنان راه‌اندازی شود. ام جی RX5 بر پایه پلتفرمی مشترک با MG GS ساخته شده است؛ بنابراین اشتراکات این خودرو با MG GS در زمینه فنی کاملاً منطقی به نظر می‌آید. برای بخش مشخصات فنی‌ام جی RX5 دو نمونه 1.5 لیتری توربو و 2 لیتری توربو با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت موجود هستند. این پیشرانه‌ها محصولی مشترک میان جنرال‌موتورز و سایک موتور هستند و جزو خانوادهٔ موتورهای SGE و MGE جنرال‌موتورز محسوب می‌شوند. این دو پیشرانه قادر هستند به ترتیب 160 و 215 اسب بخار توان تولید کنند و به ترتیب 250 و 350 نیوتن‌متر گشتاور دارند. موتور انتخابی برای نمونه‌ای که قرار است در فروش اقساطی‌ام جی RX5 عرضه شود و به فروش برسد همچنان مشخص نیست.

بایک  X25

این خودرو در حقیقت مدل جدیدی از بایک سابرینا است که چند سال پیش حضور ناموفقی در بازار ایران داشت؛ اما حال بایک به نظر می‌رسد قصد دارد تا با قدرت بیشتری مجدداً شانس خود را برای حضور در بازار ایران امتحان کند. سال 96 و در نمایشگاه خودرو تهران، حضور پررنگ BAIC با شش محصول مختلف، خبر از اتفاقات مهمی می‌داد که این روزها شاهد رخ دادنش هستیم! بایک حالا می‌خواهد با قدرت بیشتری در کشورمان حضور داشته باشد و به همین دلیل نیز اولین قدمش را با یک کراس‌اور برداشته است؛ بایک X25 به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 112 اسب بخار و حداکثر گشتاور 148 نیوتن متر مجهز شده است. قدرت این موتور توسط جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. میزان مصرف سوخت بایک X25 با جعبه‌دنده دستی برابر با 6.1 و با جعبه‌دنده اتوماتیک 6.8 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده اما به نظر می‌رسد این موتور سنتی مصرفی بیش از این اعداد اعلام شده را داشته باشد. در خصوص عملکرد فنی این خودرو باید گفت طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع خارجی، این خودرو از شتاب ضعیف و هندلینگ پایینی برخوردار است؛ اما ترمزهای این خودرو در حد و اندازه‌های یک کراس آور چینی مناسب گزارش شده است.

بی وای دی S7

شرکت کارمانیا به‌عنوان عاملیت رسمی فروش و مونتاژ محصولات بی وای دی در ایران، پس از ارائه مدل S6، اینک به سراغ نسخه فیس لیفت این خودرو یعنی مدل بی وای دی اس 7 رفته و آماده عرضه این اتومبیل به بازار ایران است. گفته شده که از مردادماه عرضه اس ۷ به بازار ایران آغاز خواهد شد. بی وای دی S7 در بازار ایران رقیبی به نام چری تیگو 7 را در مقابل دارد که باید از نظر فنی، تجهیزات و کیفیت، محصول بی وای دی را گزینه بهتری بدانیم اما همه این‌ها تضمینی برای موفقیت این خودرو در بازار نیست چراکه بی وای دی S6 هم در مقابل رقبای خود برتری‌های محسوسی داشت اما به دلیل سیاست‌های نادرست شرکت عرضه‌کننده، به محصول موفقی تبدیل نشد. این خودرو به یک پیشرانه 2 لیتری توربو مجهز است که توانایی تولید بیش از 200 اسب بخار و 320 نیوتن متر را دارد و البته در تمامی نسخه‌ها تک دیفرانسیل خواهد بود. بی وای دی فوق از نظر تجهیزات رفاهی یکی از کامل‌ترین محصولاتی است که در رده خود عرضه می‌شود و تجهیزات مدرن و جدیدی را روی آن خواهید یافت. از جمله نکات مثبت این خودرو در رده قیمتی عرضه‌شده، 7 نفره بودن بی وای دی S7 است که در حقیقت هیچ خودرویی در این رده 7 نفره نیست. بی وای دی S7 به‌عنوان پرچم‌دار شرکت کارمانیا با چهره‌ای جدید و اسپرت، رقیبی سخت برای خودروهایی چون ام جی RX5 و یا هاوال H6 خواهد بود که البته زودتر از آن‌ها به بازار خودرو عرضه می‌شود. بی وای دی S7 از روی خط تولید کارمانیا و به‌عنوان سومین محصول این شرکت در تابستان وارد بازار خواهد شد.

بیسو T3

کراس‌اور کامپکت بیسو T3 محصولی جدید است که سیف‌خودرو در ایران آن را مونتاژ می‌کند. این خودرو برای رقابت با ام‌وی‌ام X33، لیفان X60، هاوال H2 و دیگر مدل‌های چینی هم‌رده آماده می‌شود. شرکت سیف خودرو که طی چند ماه اخیر با سرمایه‌گذاری در کارخانه قدیمی مرتب خودرو نسبت به فعال‌سازی خط تولید خودروهای بیسو T3 و بیسو T5 اقدام کرده است. تازه‌ترین شرایط فروش محصولات بیسو را براساس موعد تحویل مهر 98 و در ادامه شرایط فروش قبلی خود اعلام کرده است. بر این اساس، خریداران کراس اوور بیسو T3 باید مبلغ 90 میلیون تومان را پیش پرداخت کنند تا این خودرو را با سود مشارکت، انصراف و تأخیر به ترتیب 21، 16 و 12 درصد در خردادماه سال آینده تحویل بگیرند. بیسو T3 تنها با یک موتور 1.3 لیتری مجهز به سیستم پرخوران یا همان توربو شارژر با بیشینه قدرت 132 اسب بخار و حداکثر گشتاور 185 نیوتن متر در دسترس خواهد بود. این موتور با پلت فرم محصولات هوانسو متفاوت بوده و به گفته این شرکت فقط مخصوص بیسو طراحی شده است. وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی سپرده شده است. قابل‌ذکر است بیسو T3 توسط سیف خودرو در بازار ایران با جعبه‌دنده پیشرفته CVT عرضه خواهد شد. به‌هرحال میزان توان خروجی این پیشرانه برای بیسو  T3 کاملاً مناسب خواهد بود به‌طوری‌که پس از وارد شدن توربو به مدار خودرو از شتاب بسیار خوبی سود می‌برد.

بیسو T5

بیسو T5 محصولی از شرکت چینی بیسو است که با همکاری سیف خودرو به بازار ایران عرضه شده است. بیسو T5 یک خودرو یک کراس اوور متوسط شهری است که رقبای زیادی در بازار داخلی ایران دارد. بیسو T5 برادر بزرگ‌تر بیسو T3 است که هم‌زمان با هم روی خط تولید مرتب خودرو رفته‌اند و فروش آن‌ها را شرکت سیف خودرو بر عهده دارد. سیف خودرو پیش از این یک بار تصمیم به عرضه محصولات سوبارو ژاپن در ایران گرفت و پس از وارد کردن تعداد محدودی خودرو، به فعالیت خود در این زمینه پایان داد و اکنون با داغ شدن بازار خودروهای چینی، به سمت محصولات ساخت چین رو آورده است. بیسو T5 فقط با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژر دار با بیشینه قدرت 147 اسب بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتن متر قابل‌عرضه است. قدرت این موتور توسط جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و یا 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد. این بدان معناست که از سیستم چهارچرخ متحرک در این خودرو خبری نیست در نتیجه شاید بیسو هرچقدر در ظاهر خودرو موفق عمل کرده در مشخصت فنی ضعیف ظاهر شده است چراکه نبود سیستم چهارچرخ متحرک و موتور ضعیف برای یک شاسی‌بلند هفت‌نفره ضعفی غیرقابل‌بخشش محسوب می‌گردد. البته نبود این موارد تا حدودی به کم شدن بهای تمام‌شده منجر می‌گردد که در راستای  خط مش این شرکت در هدف قرار دادن بازار خودروهای ارزان‌قیمت خواهد بود.

بیسو T7

سیف خودرو با خرید و تجهیز سایت مرتب خودرو، در حال تولید محصولات بیسو از جمله بیسو T3 و بیسو T5 است و به‌زودی این خودروها به خریداران تحویل خواهند شد. هم‌زمان با نشست خبری سیف خودرو که به دعوت این شرکت و برای بازدید خبرنگاران از سایت تولیدی سیف خودرو انجام شده بود، سیف خودرو قرار است در اردیبشهت سال 98 خبر تولید جدیدترین محصول شریک چینی خود یعنی بیسو T7 را اعلام کند. همین ابتدای کار بگوییم که بیسو T7 قبلاً اسم دیگری داشت؛ بیسو این خودرو را ابتدا BT7 می‌نامید. سپس نامش را به T6 تغییر داد اما در آخر تصمیم گرفت که آن را T7 بنامد. طبق منابع بین‌المللی، بیسو T7  در برخی از بازارهای بدون محدودیت با پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری عرضه خواهد شد که می‌تواند بهترین گزینه برای این خودرو اسپرت بلندقامت باشد؛ اما متاسفانه در بازار محدودی مانند ایران بنا به قوانین گمرکی موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو برای این خودرو در نظر گرفته شده است. البته این قوای محرکه با قدرت 197 اسب بخاری می‌تواند همچنان بر روی این خودرو از پرفورمنس مناسبی برخوردار باشد. در خصوص جعبه‌دنده بیسو تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است اما احتمالاً شاهد همان  جعبه‌دنده 8 سرعته AT  نصب شده بر روی بیسو T5  در بیسو T7  خواهیم بود. همچنین به دلیل عدم رونمایی رسمی این کراس اوور از سوی شرکت مادر هیچ اطلاعات دیگری در خصوص عملکرد فنی این خودرو در دسترس نیست.

تیگو 5X

گروه خودروسازی چری چین، جدیدترین محصولات خود را در ایران، آزمایش می‌کند. مدل آیندهٔ تیگو 5X با پوشش استتار، به‌تازگی در جاده‌های کشور دیده شده است. مدل جدید تیگو، به‌احتمال فراوان از پیشرانه و تجهیزات نسخه اول استفاده خواهد کرد. با توجه به اطلاعات موجود در سایت‌های چینی، موتورهای ۱.۵ لیتری توربوشارژ و ۲ لیتری تنفس طبیعی، برای تیگو 4 عرضه می‌شوند. نمونهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی، قدرت ۱۲۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و نهایت گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. این مدل با وزن خالص ۱۳۷۶ کیلوگرم در زمانی حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. تیگو 4 با پیشرانه ۲ لیتری، مجهز به جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک CVT است؛ ضمن اینکه میانگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که مدیران خودرو در نهایت چه زمانی این خودرو را رونمایی می‌کند و آیا پیشرانه نصب شده روی آن همان پیشرانه در نظر گرفته شده برای تیگو 5x خواهد بود یا خیر؟ همچنین قیمت در نظر گرفته شده برای این خودرو می‌تواند باعث داغ‌تر شدن رقابت بین این محصول جدید و رقبایی همچون هاوال H2 بهمن خودرو و هایما S5 ایران خودرو می‌شود.

جک S2

سال گذشته شرکت کرمان موتور اولین نمونه‌های خودرو JAC S2 را وارد بازار ایران کرد تا در آینده نزدیک سهم بیشتری از بازار خودروهای کراس اوور را در اختیار بگیرد. جک S2 از یک پیشرانه 1.5 لیتری و 4 سیلندر نیرو می‌گیرد. این پیشرانه نسبتاً سریع و تا حدی هم دوستدار محیط‌زیست است. توانی که از آن استخراج می‌شود معادل 113 اسب‌بخار و گشتاور آن نیز برابر با 146 نیوتن‌متر است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس 6 دنده دستی و یا CVT عرضه می‌شود. از لحاظ جایگاه نیز جک S2 مابین مدل S1 و S3 قرار می‌گیرد. برای انتقال قدرت و گشتاور تولیدی موتور هم شرکت سازنده از دو جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT استفاده کرده که به انتخاب مشتری در هنگام ثبت نام بر روی جک S2 نصب می‌شود. این خودرو در بازار جهانی حدود 10 هزار دلار قیمت دارد. کرمان‌موتور در نظر دارد. با این تفاسیر، JAC S2 رقیب‌هایی مانند دانگ‌فنگ H30 کراس، ام‌وی‌ام X22 و راین D60 را پیش‌رو دارد. این یعنی در چین با قیمتی کمتر از لیفان X50 عرضه می‌شود و این نکته حساس ماجرا است که در صورت ورود S2 به ایران، مونتاژکاران کرمانی در این خصوص چه سیاستی را اتخاذ خواهند کرد.

جک S7

بزرگ‌ترین محصول جک شاسی‌بلند ریفاین S7 است که به‌زودی آن را کرمان‌موتور پیش‌فروش خواهد کرد. جک S7 برای رقابت با بیسو T5 و هاوال H9 آماده می‌شود. بزرگ‌ترین محصول جک با دو نوع پیشرانه توربوشارژ عرضه می‌شود. تمامی نسخه‌ها دیفرانسیل‌جلو هستند و مدل تمام چرخ محرک یا دو دیفرانسیل برای سفارش در دسترس نیست. گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته با فناوری دوکلاچه نیز آپشن استاندارد جک S7 است. مدل پایه پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ با نهایت قدرت ۱۷۵ اسب‌بخار در ۴۸۰۰ تا ۵۵۰۰ دوربردقیقه است. نهایت گشتاور این نسخه ۲۵۱ نیوتن‌متر خواهد بود که از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دوربردقیقه تولید می‌شود. بنا به ادعای وب‌سایت اصلی در چین، جک S7 با موتور ۱.۵ لیتری توربو، ۱۰.۸ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد که البته با توجه ‌به وزن ۱۷۶۵ کیلوگرمی آن دور از انتظار نیست. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۸.۵ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت آن ۱۶۰ کیلومتربرساعت خواهد بود. جک S 7 به صورت 7 نفره تولید می‌شود و لذا می‌توان گفت که با خودرویی بزرگ مواجه هستیم که از نظر ابعاد از هیوندا سانتافه نیز بزرگ‌تر خواهد بود. هم‌اکنون 2 نسخه از این خودروها توسط کرمان موتور وارد ایران شده که این خودروها در جاده‌های در حال طی آزمایشات فنی هستند و بر اساس خبرهایی که به گوش می‌رسد بناست تا جک S7 در نیمه دوم سال جاری توسط کرمان موتور رونمایی و معرفی شود.

جک T6

شرکت خودروسازی کرمان موتور که در تولید و عرضه محصولات جک با موفقیت‌های روزافزونی  مواجه شده، به فکر حضور در سگمنت وانت‌ها برای بازار ایران شده است. از همین رو به سراغ شریک قدیمی خود در چین رفته و آخرین پیکاپ تولید این شرکت با نام JAC T6  را برای ورود به بازار گسترده ایران انتخاب کرده است. به‌تازگی هم عکس‌های از این خودرو با پلاک تست فنی در خیابان‌های پایتخت مشاهده شده که مشخص می‌کند وانت پیکاپ T6 را به‌زودی و به‌صورت گسترده خواهیم دید. مصرف سوخت این پیکاپ، 7.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت است که رقم مناسبی است. دو پیشرانه مختلف برای این خودرو عرضه می‌شود، یک موتور 2.8 لیتری توربو دیزلی با خروجی 120 اسب بخار قدرت و دیگری یک موتور 2.0 لیتری بنزینی 4 سیلندر با توان 147 اسب  بخار که هر دو این موتورها به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل هستند و گشتاور 320 نیوتون متری را تولید می‌کنند.

دامای X7

شرکت یاران خودرو اروند در پایان سال 96 فعالیت خود را آغاز کرد و طی مراسمی به‌عنوان نماینده رسمی نشان دامای چین شناخته شد. این شرکت در شب معرفی و رونمایی از نشان تجاری خود و شریکش، دامای X7 و X5 را به بازار کشور معرفی نمود. دامای به‌عنوان یکی از نشان‌های زیرمجموعه گروه زوتی چین شناخته می‌شود و بالاترین سطح کیفیت محصولات این گروه خودروسازی را تولید می‌کند. یاران خودرو اروند سال گذشته اعلام کرد که در ابتدا دامای X7 و X5 به صورت وارداتی به بازار کشور عرضه می‌شوند و سپس برنامهٔ مونتاژ و تولید محصولات دامای در ایران پیش گرفته می‌شود. سه پیشرانه 1.5، 1.8 و 2.0 لیتری برای X7 در دسترس است که همگی به پرخوران توربوشارژر مجهز شده‌اند و قدرت‌های 150، 170 و 177 اسب بخاری به همراه گشتاور 210، 245 و 250 نیوتن متری را ارائه می‌دهند. همه این نسخه‌ها به صورت استاندارد با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و به صورت سفارشی با جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک مجهز شده‌اند.

دانگ‌فنگ  S30

مدل S30 دانگ‌فنگ، نسخه صندوق‌دار از H30 کراس با مشخصات فنی مشابه است. این محصول، توسط ایران خودرو مونتاژ خواهد شد. ایران خودرو از زمستان 95 به‌دنبال عرضه نسخه صندوقدار H30 کراس بود و حتی چندین دستگاه از آن را هم با پلاک ملی به خیابان‌ها فرستاد ولی موفق به تولیدانبوه آن نشد تا اینکه در پاییز 97 سرانجام این خودرو را هم به خطوط تولیدش اضافه کرد. دانگ فنگ S30 با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود تا قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه ارائه کند. وزن خالص این خودرو در مقایسه با H30 کراس، کمی بیشتر است اما دقیقاً با همان پیشرانه و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته عرضه می‌شود. با این حساب، می‌توان اطمینان داشت در زمانی حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. در تبلیغات ایران‌خودرو، صحبت از زمان سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۲.۵ ثانیه و مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای سدان دانگ‌فنگ شده است که اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد.

زوتی T600

زوتی T600، قرار است توسط سایپا عرضه شود. این محصول با فیس‌لیفت و نسخهٔ به اصطلاح کوپه هم در چین تولید می‌شود که اتفاقاً توسط شرکت ریگان خودرو، رونمایی شده است. زوتی T600 کوپه، با نام کوپا T210 در ایران تبلیغ می‌شود و تا لحظهٔ نگارش این مطلب، به مرحلهٔ پیش‌فروش نرسیده است. احتمال زیادی وجود دارد که واردات خودرو به ایران، منوط به مونتاژ در داخل کشور باشد که با این حساب، حضور زوتی T600 در سبد سایپا، قطعی خواهد بود. زوتی برای به حرکت درآوردن T600 از پیشرانه 2.0 لیتری توربو شارژر دار بهره گرفته است که توانایی تولید 188 اسب بخار و گشتاوری برابر با 250 نیوتن متر را تولید می‌کند. میزان قدرت خروجی این موتور نشان می‌دهد که زوتی T600 از شتاب اولیه مناسبی برخوردار خواهد بود اما گشتاور کم خروجی این پیشرانه به ما یاد آور خواهد شد که این خودرو به‌هیچ‌وجه مناسب جاده‌های خاکی و ناهموار نیست. زوتی تی 600 برای انتقال قدرت به جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل مجهز شده است که قدرت انتقالی را فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و از نسخه چهارچرخ متحرک خبری نیست. از جزئیات فنی این خودرو اطلاعاتی موثقی در سدت نیست اما طبق منابع چینی زوتی T600 صفرتا 100 را در 9.5 ثانیه طی می‌نماید و این شتاب را تا حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حفظ می‌نماید. همچنین، مصرف سوخت این مدل طبق در نمودار سیکل ترکیبی در مجموع صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، برابر با ۸.۲ الی ۸.۵ لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو ۵ است. (گنجایش باک این خودرو برابر با ۶۰ لیتر است) هاوال H9

هایما M5

سال 96 در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران، خودرو هایما M5 فامیلی در معرض تماشای عموم مردم قرار گرفت. همکاری ایران خودرو با هایما درحال‌گسترش است. پس از مونتاژ کراس‌اورهای S5 و S7، سدان M5 فامیلی محصول جدید هایما در خط تولید ایران خودرو خواهد بود. از سال ۲۰۰۰، مدل‌های مختلف فامیلی را هایما تولید کرده است. نسل‌های ابتدایی از شاسی و بدنهٔ مزدا 323 استفاده کردند و بعدها، پلتفرم مزدا 3 با طرح بدنهٔ اختصاصی داشتند. از تصاویر به‌دست‌آمده، می‌توان نتیجه گرفت مدل ۲۰۱۷ هایما فامیلی برای آزمون‌های نهایی به ایران آمده است. این روزها کمپانی هایمای چین، فامیلی یا M5 را با پیشرانهٔ 1/6 لیتری تنفس طبیعی 123 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه می‌تواند به جعبه‌دندهٔ 5 سرعتهٔ دستی و یا 6 سرعتهٔ اتوماتیک متصل شود و توان خود را به چرخ‌های جلو برساند. هایما M5 کوچک‌ترین عضو خانواده هایما در بازار کشور است که هنوز مشخص نیست به چه قیمت و در چه زمانی توسط گروه خودروسازی ایران خودرو به مشتریان عرضه می‌شود. این خودرو دارای طول 4689 میلی متر، عرض 1806 میلی متر، ارتفاع 1477 میلی متر است و همچنین از فاصله 2685 میلی متر برای نصب محورهای جلو و عقب آن استفاده شده است که نسخه اتوماتیک خودرو وزن 1350 کیلوگرمی داشته و در نسخه دستی خودرو شاهد وزن خشک 1325 کیلوگرمی هستیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها