کد خبر : 14702

انتشار آمار سفرهای نوروز 98 / مصرف بنزین رکوردی تاریخی زد

انتشار آمار سفرهای نوروز 98 / مصرف بنزین رکوردی تاریخی زد

در فاصله 19 روزه 27 اسفند 1397 تا پایان شانزدهم فروردین ماه جاری بطور میانگین روزانه 97 میلیون و 447 هزار لیتر بنزین مصرف شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 1.9 درصد افزایش داشت. تعطیلات نوروزی 97 (27 اسفند 96 تا شانزدهم فروردین 97) یک میلیارد و 815 میلیون و 930 هزار لیتر بنزین مصرف شده بود.

 به گزارش خودروتک ، مصرف بنزین کشور در فاصله روزهای یازدهم لغایت شانزدهم فروردین ‌ماه جاری در مجموع 531 میلیون و 600 هزار لیتر شد که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال با رقم 530 میلیون و 97 هزار لیتر، 0.2 درصد افزایش یافت.

ثبت رکورد تاریخی مصرف بنزین در 29 اسفند

بیشترین مقدار مصرف بنزین کشور در در روز 29 اسفندماه 97 حدود 135 میلیون و 800 هزار لیتر ثبت شد که رکوردی بی سابقه و تاریخی است که مصرف بنزین کشور را به بالاترین حد خود رساند.

روز سیزدهم فروردین ماه جاری نیز 75 میلیون و 600 هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شد که کمترین مقدار مصرف بنزین کشور در فاصله 19 روزه تعطیلات سال نو به شمار می‌آید.

مصرف بنزین 13 فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (13 فروردین سال 97) که 79 میلیون و هشت هزار لیتر بود، 4.5 درصد کاهش دارد.

روز پایانی تعطیلات نوروزی امسال (16 فرودین‌ماه 98) 83 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (16 فروردین‌ماه 97) با 81 میلیون و 554 هزار لیتر، 1.7 درصد افزایش نشان می دهد.

مصرف بنزین کشور در روزهای ابتدایی تعطیلات نوروزی افزایش چشمگیری یافته بود، اما به دلیل شرایط نامساعد جوی و بارش‌های سیل‌آسا در سراسر کشور میزان مصرف کاهش یافت، به نحوی که در بیشتر روزها در مقایسه با روزهای گذشته و نیز مدت مشابه پارسال روندی کاهشی ثبت شد.

رونق سفرهای نوروزی

نوروز امسال برای حوزه گردشگری کشور سال متفاوت و پررونقی بود. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد با توجه به بارش باران و سیلاب‌های اخیرمردم برنامه سفرهای خودشان را تغییر و منتفی کنند اما آن‌طور که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید امسال تا روز پانزدهم فروردین ۷۴ میلیون و ۳۰۰ نفرشب اقامت در کشور داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته ۹۳/۵ درصد رشد داشته است.

این آمار در حالی از سوی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی اعلام شده است که با توجه به سیل و شرایط جوی نامناسب وضعیت سفرها در استان‌های مختلف متفاوت‌تر از قبل بوده است. درست در روزهایی که هشدارهای جدی به مسافران درباره بارش شدید باران، جاری شدن سیل و مسدود شدن‌ جاده‌ها و ریل قطارها در استان‌های شمالی داده می‌شد گردشگران تغییر مسیر دادند و به سمت استان‌های امن‌تر رفتند تا آنجایی که بر اساس اعلام دبیر ستاد تسهیلات نوروزی، بوشهر رتبه نخست ورود گردشگر را در دور اول سفرهای نوروزی به خود اختصاص داد. ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره آمار میزان سفر ایرانیان در نوروز 98 به خبرنگار «ایران» می‌گوید: آمارهای ستاد سفر تا 15 فروردین ماه است. بر اساس این آمارها، 74 میلیون و 300 نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است که این میزان نسبت به سال گذشته رشد 6 درصدی داشته است. البته تعداد سفرهای ما در استان‌های مختلف، به‌خاطر سیل و شرایط آب و هوا متفاوت‌تر از سال‌های قبل بوده است، چرا که بر اساس آمارهای ستاد سفر که تا روز 4 فروردین ماه جمع‌آوری شده، میزان سفرهای ما 22 درصد نسبت به سال 97 رشد داشته است.

با اینکه در نوروز سال 97 مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان رکوردشکنان سفر و اقامت‌های نوروزی بوده‌اند، اما آن‌طور که تیموری می‌گوید آمار گردشگران به خاطر سیل در این استان‌ها متفاوت بوده است. تیموری می‌گوید: امسال 18 میلیون ایرانی به سفر رفتند و برخی از استان‌هایی که در سال‌های گذشته پرمسافر بودند امسال به‌خاطر شرایط آب و هوا گردشگر کمتری داشتند با این حال نمی‌توانیم آمار شهرهای پرمسافر را اعلام کنیم، چرا که آمار سفرهای استان‌ها این موضوع را القا می‌کند که برخی از استان‌های ما ضعیف عمل کردند این درحالی است که امسال شرایط سفر نسبت به سال‌های گذشته فرق داشته است.

تیموری البته به ورودی و خروجی گردشگران خارجی و داخلی به کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال علاوه بر افزایش سفرهای داخلی، گردشگران ورودی ما هم نسبت به سال گذشته 16 درصد رشد داشته است. این درحالی است که میزان گردشگر خروجی 32 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. دلیل کاهش سفرهای خروجی هم افزایش قیمت دلار بوده است البته ما این موضوع را پیش‌بینی کردیم و تمام برنامه‌های خودمان را برای رونق گردشگری داخلی گذاشتیم. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره هزینه سفر در نوروز امسال هم می‌گوید: تمام سعی خودمان را کردیم که در نوروز امسال در حوزه گردشگری افزایش قیمت نداشته باشیم. البته برخی هزینه‌ها نظیر حمل و نقل بویژه در بخش هوایی وجود داشته که قبلاً با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و در حوزه کاری ما هم نبوده است. با این حال سازمان گردشگری سیاست‌های سفر ارزان را در پیش گرفته‌ است. تلاش کردیم خدمات ارزان به بسته‌های سفر اضافه شود. درحال حاضر یک سفر با خودرو یا وسایل ریلی به اضافه اقامت در بومگردی بسیار ارزان تمام می‌شود و همه اقشار با هر سطح درآمدی می‌توانند از آن استفاده کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها