کد خبر : 1371

خودروتک بررسی می‌کند؛

جان دوباره به بازار خودروهای دست‌ دوم

جان دوباره به بازار خودروهای دست‌ دوم

کاهش شدید نرخ ارز، پیش‌فروش گسترده و کاهش قیمت خودروها، بازار سرد و راکد خرید و فروش خودرو را دستخوش تغییر کرده است. با عرضه خودروهای دپو شده و انباری توسط دلالان، نمایشگاه داران و سفته‌ بازان حالا همه فروشنده شده‌اند. رونق بازار خودروهای صفر طبیعتاً در لایه‌های زیرین به رونق بازار محصولات دست‌دوم نیز کمک کرده است.

به گزارش خودروتک، باید اعتراف کرد که بعد از تعطیلات عید نوروز بود که بازار خودروهای کارکرده به خوابی پریشان فرو رفت. چیزی نزدیک به 6 ماه سایه سنگین رکود بر این بازار حکم‌فرما بود. خودروی صفری در بازار نبود که خرید و فروش شود و به تبع آن مدل‌های دست‌دوم نیز از پارکینگ‌ها راهی بازار شوند. نیمه ابتدایی سال را شاهد افت شدید حجم خرید و فروش از یک سو و روند طوفانی افزایش قیمت بودیم. ترکیبی که ماحصل آن معجون قفل شدن بازار بود.

اکنون در این روزها، اوضاع ارزی کشور به نحوی غیر قابل پیش‌بینی دستخوش تغییرات نزولی شده است. روندی که هرچه باشد، رضایت عمومی را در جامعه به همراه دارد. کاهش قیمت دلار، یورو، درهم و پوند در شرایطی که به نظر می‌رسید اغلب کسب‌وکارها با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اند، به داد آن‌ها رسید. بازار خودروهای دست‌دوم نیز یکی از همان بن‌بست‌هایی بود که کارشناسان نسبت به حل و فصل آن تردیدهایی داشتند؛ اما حداقل آن‌طور که به نظر می‌رسد، این روزها حال و روز دست‌دوم‌ها خوب است. خودروهای کارکرده خوب فروخته می‌شوند و مشتریان خوبی نیز دارند.

اما شاید این تمام ماجرا نباشد. شیب تند کاهش قیمت‌ها شاید در ابتدای کار برای مشتریان و مخاطب عام جذاب باشد ولی کارشناسان بر این باورند که روند بی‌منطق نزولی، زمینه‌ها برای جهش قیمتی را در آینده فراهم می‌کند. پدیده‌ای که از آن به اسم فشردن فنر یاد می‌شود. حباب نامتعارفی که از ابتدای تابستان حول قیمت خودروهای داخلی و البته خارجی‌ها را گرفته بود، اکنون می‌رود تا بترکد. آزادسازی قیمت‌ها و تعیین نرخ‌ها توسط ذات بازار، آرزوی تمام اقتصاددانان بوده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها