کد خبر : 13611

مصرف بنزین در آستانه رکورد تاریخی

مصرف بنزین در آستانه رکورد تاریخی

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که از میان پالایشگاه‌های کشور نقش اساسی را در تولید بنزین بر عهده دارد، اواخر مهرماه امسال وارد مدار و فرآیند تولید بنزین یورو 5 شده است.

به گزارش خودروتک ، امسال با افزایش میزان تولید سوخت در پالایشگاه‌های کشور، ظرفیت مناسبی برای ذخیره‌سازی فرآورده در کشور ایجاد شد. احداث پالایشگاه در کشور یک کار استراتژیک بوده اما متاسفانه دولت های مختلف در ایران کمتر به این مهم توجه کرده‌اند.

در 15 تا 20 ساله گذشته مجوزهای زیادی برای احداث پالایشگاه صادر شده اما به دلیل اینکه شیوه مناسبی را در پیش نگرفته‌ایم هیچ کدام به نتیجه نرسیده‌اند.

با افزایش تولید بنزین از محل راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج ‌فارس، حجم ذخایر بنزین کشور رشد قابل توجهی یافت به طوری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 400 میلیون لیتر افزایش داشت.

مصرف بنزین

در بخش گازوییل نیز تولید پالایشگاهی بیشتر از مقدار مصرف داخلی بود و بخشی از آن به صادرات اختصاص یافت، به گونه‌ای که از ابتدای سال 97 به ‌طور میانگین روزانه 98 میلیون و 200 هزار لیتر گازوییل در کشور تولید شد که با توجه به مصرف روزانه 81 میلیون و 800 هزار لیتری گازوییل در سال 97 حدود 16 میلیون لیتر فرآورده مازاد تولید شده که بخشی از آن در نیروگاه‌ها و بخشی نیز در انبار مخازن راهبردی ذخیره‌سازی شده است.

در سال 91 میزان تولید بنزین در ایران به‌طور متوسط 52 میلیون لیتر در روز بود که این میزان در شهریورماه سال جاری به 90 میلیون لیتر در روز رسیده است. بنزین در شرایطی قرار دارد که ترامپ در تحریم های خود از منع فروش بنزین به ایران حرفی نزده است.

به گفته علیرضا صادق ‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در سال 97 میانگین مصرف روزانه بنزین 87 میلیون لیتر و میانگین تولید در بهمن سال 97 روزانه 103 میلیون لیتر بوده که این ارقام نشان‌دهنده فاصله مطلوب تولید و مصرف است.

 

تولید بنزین

حسن روحانی، رئیس جمهوری در آیین گشایش رسمی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اقدام صنعت نفت مبنی بر افزایش 2 برابری تولید بنزین در پنج سال گذشته را از افتخارات دولت دانست که نشان دهنده توانمندی دولت تدبیر و امید در شرایط تحریم و اعمال فشارها است.

از نگاه رئیس جمهوری، وزارت نفت در چند سال گذشته با افزایش کیفیت تولید بنزین و گازوئیل، گام مهمی برای حفاظت محیط زیست برداشته است و امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که بیش از 120 میلیون لیتر در روز بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تحویل مردم داده می‌شود.

با این حال به نظر می رسد که سرانه مصرف بنزین در ایران بسیار بالاست که از جمله دلایل آن می توان به ضعف جدی ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم استفاده از خودروهای دیزلی، هیبریدی و برقی، تکنولوژی قدیمی خودروهای موجود، فواصل زیاد شهرها از یکدیگر و مسائلی از این دست اشاره کرد، اما آنچه واضح است اینکه در شرایط فعلی بخش زیادی از ثروت ملی عملا به واسطه شرایط ذکر شده تبدیل به آلودگی زیست محیطی می شود و متاسفانه چشم انداز کوتاه یا میان مدتی نیز برای برون رفت از این وضعیت وجود ندارد.


منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها