کد خبر : 12889

ماجرایی به نام «قیمت حاشیه بازار خودرو»

ماجرایی به نام «قیمت حاشیه بازار خودرو»

کارشناسان معتقدند شیوه فعلی قیمت گذاری خودرو که به خودروساز اجازه می دهد محصولات خود را ۵ درصد زیرقیمت حاشیه بازار قیمت‌گذاری کند، نمی‌تواند ضامن منافع خریداران باشد و باید اصلاح شود.

به گزارش خودروتک، مدتها است که بازار خودرو آشفته است. بازاری که هنوز هم علیرغم سیاست‌های دولت مبنی بر در نظر گرفتن ۲۰ درصد تولید روزانه برای فروش فوری، همچنان برای واسطه‌ها و دلالان جذابیت دارد.

همین چند ماه پیش بود که خودروسازان با وارد آوردن فشار مضاعف به دولت برای آزادسازی قیمت‌ها، وعده دادند تا فاصله قیمتی بازار آزاد با کارخانه را کم کنند و به این وسیله، قیمت را در بازار آزاد بشکنند؛ موضوعی که البته درست عکس آن تعبیر شد.

اکنون مشخص نیست که قیمت خودرو در بازار را چه کسی تعیین می‌کند که خودروسازان ۵ درصد زیر قیمت آن می‌فروشند؛ طبیعی است هر چه قیمت خودرو در بازار آزاد بالاتر می‌رود، این خودروسازان هستند که باز هم یک گام به جلو گذاشته و نه تنها بازار را به اندازه کافی تأمین نمی‌کنند تا تب و تاب دلالی بخوابد، بلکه روز به روز هم قیمت را بالاتر می‌برند تا مصوبه دولت را اجرا کرده باشند.

تجربه نشان داده قیمت‌گذاری خودرو بر اساس نرخ حاشیه بازار، همواره با مشکلاتی همراه بوده و خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این شیوه قیمت گذاری موجب شده تا قیمت کارخانه محصولات نیز، جهش قابل توجهی پیدا کند و لذا ضروری است همچنان، نهادی مستقل از خودروسازان با وضع فرمولی پویا بر اساس نهاده‌های تولید که به صورت ماهانه توسط بانک مرکزی به روز می‌شود، قیمت خودروها را محاسبه کند. البته کارشناسان صنعت خودرو هم بر این باورند که باید برای محصولات گران قیمت‌تری که دارای مزیت نسبی صادراتی هستند، قیمت خودرو مطابق با «ارزش صادراتی» آن تعیین گردد.

یکی از مسائل پر مناقشه این روزهای اقتصاد ایران، قیمت گذاری خودرو است و این مساله به یکی از چالش‌های فعلی صنعت خودرو تبدیل شده است؛ به نحوی که طبق مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، قیمت گذاری خودرو پس از ماه‌ها کش و قوس فراوان از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتقل شد. سازمان حمایت نیز بر اساس وظیفه محول شده، از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو رونمایی کرد.

منبع:مهر

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها