کد خبر : 12524

چرا با وجود افت قیمت ها باز هم مشتریان تمایلی برای خرید ندارند؟

چرا با وجود افت قیمت ها باز هم مشتریان تمایلی برای خرید ندارند؟

پس از اوج‌گیری قیمت خودروهای داخلی که منجر به ثبت رکوردهای جدیدی در بازار شد، این هفته منحنی قیمت رو به نزول رفت، اما مشتریان رغبتی به خرید نشان ندادند.

به گزارش خودروتک ، به نقل از دنیای اقتصاد، از چند هفته پیش و همزمان با رشد قیمت در بازار ارز و سکه، خودرو نیز سوار بر موج گرانی، حسابی تاخت تا چشم مشتریان به پراید 53 میلیونی و پژو 206 صندوقدار 100 میلیونی روشن شود. در آن مقطع، فروش خودرو بالا رفت و این موضوع به نوبه خود بر صعودی شدن بیشتر قیمت‌ها اثر گذاشت. در نهایت اما طی هفته جاری، منحنی قیمت رو به کاهش گذاشت و قیمت برخی خودروها حتی تا 10میلیون تومان نیز پایین آمد.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر با وجود کاهش قیمت خودروهای داخلی، کمتر کسی خریدار است و در نتیجه رکودی سنگین بر بازار سایه انداخته است. به گفته آنها، حالا که قیمت‌ها در مقایسه با هفته‌های گذشته کاهش یافته و خیلی‌ها فروشنده شده‌اند، خریدار چندانی وجود ندارد و دلیل اصلی این موضوع نیز نااطمینانی به شرایط بازار و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان است. رکود سنگین در بازار خودرو در حالی است که در مقطع زمانی فعلی قاعدتا باید شاهد شکل‌گیری بازار شب عید باشیم، اما قیمت‌ها آن قدر بالا رفته که خیلی‌ها را یارای خرید نیست. البته احتمالا برخی نیز منتظرند قیمت‌ها بیشتر کاهش پیدا کند تا در وقت مناسب خودرو موردنظر خود را بخرند.

افت قیمت پس از صعود

به بازار برویم و ببینیم منحنی قیمت‌ها طی هفته جاری چه تغییری کرده است. آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت عنوان می‌کنند، این هفته نوساناتی چند میلیون تومانی در بازار رخ داده و قیمت  کاهش  یافته است. بنابر اخبار رسیده از بازار،  در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 قیمتی برابر با 88 میلیون تومان دارد که این موضوع از عقب‌نشینی پنج میلیون تومانی خودرو موردنظر حکایت دارد.  از بازار پژو 206 تیپ 2 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به کاهش قیمتی که داشته، در حال حاضر 79 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این محصول در مقایسه با هفته گذشته پنج میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. پژو 206 اما مدلی صندوقدار به نام V8 نیز دارد که در دوران اوج قیمت از مرز 100 میلیون تومان نیز فراتر رفت. این خودرو اما طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شد و با توجه به عقب‌نشینی 7 میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر 93 میلیون تومان قیمت دارد.

به  گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت اما پژو 207 اتومات نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 135 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر نوسان قیمت شدیدی را  تجربه کرده است. این محصول که در دوران اوج‌گیری قیمت طی دو سه هفته گذشته، به مرز 145 میلیون تومان نیز رسیده بود، 10 میلیون تومان افت را به خود می‌بیند. 207 در مدل دنده‌ای نیز به بازار عرضه می‌شود که قیمتی به مراتب پایین‌تر از نوع اتوماتش دارد. از پژو 207 که بگذریم، از بازار تندر مدل E2 پارس‌خودرو خبر می‌رسد قیمت این محصول به 114 میلیون تومان رسیده است. همچنین برای خرید پارس‌تندر نیز باید 115 میلیون تومان هزینه کرد. خانواده تندر-90 واپسین روزهای خود را در ایران می‌گذرانند و تا چندی دیگر تولیدشان متوقف خواهد شد و در این شرایط، قیمت آنها طی چند هفته گذشته رو به صعود رفته است.

بنا به گفته فعالان بازار اما دنا پلاس که به خودرویی 120 میلیون تومانی تبدیل شده بود، این هفته کاهش قیمت را تجربه کرد. بر این اساس، دنا پلاس در حال حاضر قیمتی برابر با 117 میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد قیمت خودروی موردنظر سه میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.  در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی نیز که منحنی قیمت آن صعودی شدید را طی چند هفته گذشته تجربه کرده، در حال حاضر160میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد خودروی موردنظر در این هفته نزدیک به 9 میلیون تومان عقب‌نشینی داشته است. رانا نیز در حال حاضر 71 میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی، قیمت آن طی هفته جاری کاهشی بوده است. سمند مدل EF7 هم قیمتی برابر با 87 میلیون تومان دارد که از کاهش یک میلیون تومانی این محصول طی هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 405 نیز با توجه به آنکه سه میلیون تومان کاهش قیمت داشته، در حال حاضر 72 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نگاهی هم به قیمت پراید و تیبا و ساینا بیندازیم و ببینیم آنها چه افت و خیزی را در هفته جاری تجربه کرده‌اند.  به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ساینا قیمتی برابر با 59 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این  یعنی خودروی موردنظر طی هفته جاری کاهش قیمت داشته است. در خانواده پراید نیز قیمت‌ها همچنان بالای 40 میلیون تومان است. به گفته فعالان بازار، پراید مدل 131 با قیمت 47 میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان می‌دهد یک میلیون تومان از قیمت آن کاسته شده است. همچنین مدل 111 (هاچ‌بک) نیز 50 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با یکی دو هفته گذشته، حدود دو و نیم میلیون تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد. از بازار دیگر محصول سایپا یعنی تیبا نیز خبر کاهش قیمت می‌رسد. این محصول با توجه به کاهش قیمتی که داشته، 54 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این محصول مدلی هاچ‌بک هم دارد که با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسد.

در بین دیگر خودروهای داخلی، کیا سراتوی مونتاژی سایپا پس از صعود شدیدی که داشت، این هفته افت کرد. به گفته فعالان بازار، سراتو در حال حاضر 257 میلیون تومان قیمت دارد که سه میلیون تومان افت داشته است. دیگر خودروی مونتاژ داخل یعنی پژو 2008 اما در حال حاضر قیمتی برابر با 290 میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده افزایش قیمت این محصول است. دلیل اینکه پژو 2008 بر موج کاهش قیمت سوار نشده، کمبود آن در بازار است و با توجه به خروج پژو از ایران، این احتمال وجود دارد که تولید 2008 در آینده‌ای نه‌چندان دور متوقف شود. اما از بازار خودرو چینی چانگان نیز خبر می‌رسد این محصول در هفته جاری کاهش قیمت داشته است. فعالان بازار می‌گویند چانگان در حال حاضر 165 میلیون تومان قیمت دارد. هنوز مشخص نیست تولید این محصول با توجه به تحریم‌های آمریکا و تردید چینی‌ها برای ماندن در ایران ادامه خواهد یافت یا متوقف می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها