کد خبر : 10964

چرا ایربگ پراید گران شد؟

چرا ایربگ پراید گران شد؟

در ماه‌های اخیر به دلیل نوسان نرخ ارز و عدم واردات لوازم یدکی به کشور، قیمت برخی از آن‌ها تا چند برابر افزایش پیدا کرده است. در این شرایط بیان عبارت «تصادف ممنوع» به عنوان یک هشدار به مالکان خودروها شاید سبب افزایش دقت رانندگی و کاهش میزان خطای آن‌ها شود.

به گزارش خودروتک، ایربگ یک وسیله ایمنی مدرن در برخی از خودروهاست که در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل  یک بالشت ایمنی بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش محافظی نرم قرار می‌ گیرد. برخی از پژوهش ها نشان می‌ دهد که اگر کمربند ایمنی بسته شود، کیسه هوا تا 8 درصد امکان مرگ سرنشین را می‌ کاهد.

یکی از قطعاتی که در ماه‌های اخیر افزایش چند برابری قیمت را در بازار تجربه کرده، ایربگ خودرو است. سیستم ایربگ به عنوان یکی از سیستم‌های مهم ایمنی در خودرو وظیفه دارد هنگام تصادف مانع از برخورد سرنشینان با قطعات داخلی اتاق شود. زمانی که ضربه ناشی از تصادف یا شتاب منفی وارد خودرو می‌شود، سنسورهای ضربه و شتاب، سیگنالی را جهت فعال‌سازی کیسه هوا به ECU ارسال می‌کنند. در کمتر از چند میلی‌ثانیه کیسه پر از هوا شده و مانع برخورد سرنشینان به داشبورد و ادوات درون کابین می‌شود.

ایربگ از جمله بخش‌هایی است که هر چند نقش مهمی در ایمنی خودرو دارد اما کمتر اطلاعاتی در مورد آن نزد خریداران خودرو وجود دارد چرا که در طول عمر یک خودرو ممکن است هیچ‌گاه ایربگ باز نشود و به همین دلیل باورهای گاه نادرستی در مورد آن وجود دارد.

سیستم ایربگ از تعدادی سنسور ضربه و شتاب، کیسه هوا، چاشنی و واحد کنترل الکترونیکی تشکیل شده است. مهم‌ترین بخش‌های این سیستم کیسه، چاشنی و واحد کنترلی آن است. جنس کیسه هوا از منسوجات الیاف‌دار نایلونی است و ضخامتی در حدود نیم میلی‌متر دارد.

چاشنی وظیفه فعال کردن کیسه هوا را عهده دارد و از موادی مانند آزیدسدیم، نیترات‌پتاسیم یا اکسید آهن و... تشکیل شده است. پس از اعمال قوانین سختگیرانه، بسیاری از خودروهای تولید داخل، به سیستم ایربگ مجهز شده‌اند. از نکات قابل ‌توجه در خصوص نگهداری خودرو این است که پس از هر تصادف مالک باید سیستم ایربگ را تعویض کند، زیرا مجموعه کیسه و چاشنی یک قطعه یک بار مصرف هستند.

ایربگ پراید

اگر برای خرید یک جفت ایربگ پراید به بازار مراجعه کنید، با قیمت سه میلیون و 500 هزار تومانی آن مواجه خواهید شد. شاید قیمت این قطعه برای خودرویی که لقب ارزان‌ترین خودرو تولید داخل را یدک می‌کشد، منطقی نباشد، البته ناگفته نماند جهش ناگهانی قیمت پراید در بازار سبب شده است قطعات یدکی این خودرو نیز افزایش قیمت را تجربه کنند و با این اوصاف نباید قیمت سه میلیون و 500 هزار تومانی ایربگ پراید تعجب آور باشد.

به گفته برخی کارشناسان در کشور توان تولید ایربگ پراید و چاشنی آن وجود ندارد بنابراین عدم تولید و نوسانات نرخ ارز سبب افزایش چند برابری قیمت این قطعه در بازار شده است. این موضوع تنها برای خودروی پراید نیست در خصوص سایر خودروها نیز همین روال وجود دارد.

گرانی ایربگ خودروها، مالکان را ناگزیر به تهیه و خرید استوک این قطعه سوق می‌دهد. در این بین مالکانی هستند که از بیم فعال شدن ایربگ اقدام به غیر فعال‌سازی آن می‌کنند تا اگر تصادفی رخ داد هزینه خرید ایربگ به آن‌ها تحمیل نشود. غیرفعال سازی ایربگ پراید با توجه به ضریب بسیار پایین ایمنی آن به هیچ عنوان اقدام منطقی به نظر نرسیده و می تواند جان سرنشینان این خودرو را به شدت به خطر بیندازد.

این عوامل می‌توانند سبب کاهش ایمنی خودرو و صدمه جدی سرنشینان شوند. از این‌رو مسئولان و مهندسان باید اقدامی جهت کاهش قیمت منجی سرنشینان یا همان ایربگ انجام دهند تا میزان صدمات جانی ناشی‌از تصادف کاهش یابد. صنعت خودرو زمانی که فرصت داخلی سازی این قطعه را داشت، اقدام به بومی‌سازی آن نکرد طبیعی است که اکنون شاهد کاهش ایمنی خودروها در تصادفات رانندگی باشیم.


منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها