کد خبر : 10315

اختصاصی خودروتک؛

بحران در بازار خودرو/ پراید 42 میلیون، سمند 71 میلیون

بحران در بازار خودرو/ پراید 42 میلیون، سمند 71 میلیون

اتفاقی که کارشناسان بارها و بارها گوشزد کرده بودند از راه رسید؛ افزایش قیمت خودروها در بازار علیرغم افزایش قیمت از سوی کارخانه. بی‌شک انگشت اصلی اتهام دو خودروساز بزرگ را نشانه رفته است. شرکت‌هایی که با جذب انبوه نقدینگی دغدغه خود را از بین بردند و حالا مشتریان را به دردسر انداخته‌اند.

به گزارش خودروتک، بحران در بازار خودرو از ابتدای تابستان آغاز شد. بحرانی که تولید را قهقرا برد و قیمت‌ها را به فضا. خودروسازان ماندند و مشتریانی که پول دادند و خودرویی نگرفتند. تحویل‌های کج ‌دار و مریز هم دردی از بازار درمان نکرد. موج اعتراضات به نمایشگاه خودرو و نمایندگی‌ها کشیده شد ولی خودروسازان فقط ادعا می‌کردند که چاره در «اصلاح قیمت‌ها» است. بعد از یکی دو ماه بسیار پرتنش سرانجام کف ترازو به سمت خودرویی‌ها چربید و قیمت خودرو از درب کارخانه تا آستانه بازار افزایش پیدا کرد. مدیران خودرویی از مدت‌ها قبل می‌گفتند که به مجرد این افزایش قیمت، فاصله میان بازار و کارخانه از بین می‌رود و دیگر خبری از دلالی نخواهد بود؛ اما کارشناسان از همان ابتدا این نکته را یادآور شدند تمام این اتفاقات خوب زمانی رخ می‌دهد که هم‌زمان با افزایش قیمت، عرضه مناسب نیز صورت بگیرد. در غیر این صورت شاهد موج جدید افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. شرکت‌های خودروساز که گوششان به این حرف‌ها بدهکار نبود و فقط با رشد قیمت‌ها راضی می‌شدند، در نهایت کار خود را کردند. اکنون شاهد آن هستیم که قیمت‌ها طی یک ماه اخیر چنان افزایش پیدا کرده که حتی از سقف بازار پیش از افزایش قیمت نیز بیشتر شده است.

سمند LX ایران‌خودرو 23 دی ماه قیمتی 59 میلیون تومانی داشت اما روز گذشته قیمتش به 71 میلیون تومان رسیده بود. دیگر محصول پرفروش ایران‌خودرو دنا است که ماه گذشته 82 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد ولی حالا قیمتش به 94 میلیون تومان رسیده است. اوضاع محبوب‌ترین سدان این شرکت یعنی پژو 405 GLX هم اصلاً تعریفی ندارد. این خودرو اواخر دی ماه 55 میلیون تومان بود ولی حالا زیر 68 میلیون تومان پیدا نمی‌شود. پژو پارس که در اوج گرانی 71 میلیون تومان بود امروز قیمتی 80 میلیون تومانی تجربه کرده است. پژو 207 دنده‌ای که ماه پیش با 88 میلیون تومان مشتری نداشت حالا با چالش جدید قیمت 96 میلیون تومانی روبه‌رو شده است. پژو 206 تیپ 2 را در بحبوحه بازار قیمتی 60 میلیون تومان داشت ولی روز گذشته 70 میلیون تومان را نیز عبور کرد. دست آخر از این گروه هایما S7 است که پیش از این جریان قیمتی 195 میلیونی داشت ولی امروز از مرز 215 میلیون تومان نیز گذشته است.

در شرکت سایپا نیز اوضاع مساعد نیست. درست یک ماه پیش سایپا 111 یا همان پراید هاچ‌بک حدود 37 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد ولی قیمت فعلی آن 42 میلیون تومان برآورد شده است. تیبا هم در آن روزها قیمتش 41 میلیون تومان بود، حالا حدود 45 میلیون تومان شده است. جالب اینجاست که ساینا اتوماتیک 58 میلیون و 500 هزار تومانی اکنون به بیش از 64 میلیون تومان رسیده است. چانگان CS35 شاسی‌بلند نیز ماه گذشته 128 میلیون تومان معامله می‌شد ولی قیمت فعلی آن در آستانه 144 میلیون تومانی شدن است. سراتو 2000 آپشنال بعد از فاز اول افزایش قیمت‌ها به 196 میلیون تومان رسید و اکنون روی مرز 214 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در گروه پارس‌خودرو شاهد پرحاشیه‌ترین محصولات بازار هستیم. برلیانس H330‌ اتوماتیک که ماه گذشته 112 میلیون تومان بود امروز در بازار 120 میلیون تومان شده است. پارس تندر 89 میلیونی نیز حالا می‌رود تا 98 میلیون تومانی شود. ساندرو دی ماه گذشته 113 میلیون تومان بود ولی قیمت فعلی آن 128 میلیون تومان است. دست آخر شاهد رشد قیمت ساندرو استپ‌وی هستیم که با یک جهش از 126 میلیون به 138 میلیون تومان رسیده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها