کد خبر : 7850

لباس آینده برای فیات 500e

لباس آینده برای فیات 500e

یکی از نکات عجیب در مورد فیات 500e این است که شرکت فیات کرایسلر اتومبیلز (FCA) با فروش هر دستگاه از این خودروی برقی، چیزی در حدود 20,000 دلار ضرر می‌کند!

به گزارش خودروتک، علاوه‌بر تبدیل شدن این خودروی برقی شهری به یک رودستر و بهره‌مندی از رینگ‌هایی بسیار زیبا، این فیات 500e به کمک جدیدترین تکنولوژی‌ها رفتار راننده را زیر نظر دارد.

علاوه‌براین، فیات 500e در بازار خودروهای برقی چندان محبوبیت ندارد. به همین دلیل، شرکت آمریکایی هارمَن اینترنشنال که در مارس سال 2017 به زیرمجموعه‌ای از شرکت سامسونگ تبدیل شد، تصمیم گرفته این خودرو را از نظر تکنولوژی ارتقا داده و به فیات نشان دهد چطور می‌توان 500e را هوشمندتر کرد. از برندهای معروف شرکت هارمَن اینترنشنال می‌توان به JBL، هارمَن کاردُن، AKG، اینفینیتی، لِکسیکان (Lexicon) و مارک لِوینسون (Mark Levinson) اشاره کرد. این شرکت با چیزی در حدود چهار دهه قدمت، در سال 1980 میلادی تاسیس شده و در حال حاضر بیش از 50 میلیون خودرو در سرتاسر جهان به سیستم‌های این شرکت مجهز هستند.

شرکت هارمَن اینترنشنال در نمایشگاه CES سال 2019، کانسپتی از فیات 500e را به معرض نمایش گذاشت که برای خودروی کوچکی همچون 500e با طرحی برگرفته از خودروهای قدیمی، از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته بود. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجموعه‌ای از چندین تکنولوژی اشاره کرد که این کانسپت را قادر می‌سازد محیط اطرافش را تحت نظر گرفته، ثبت کند و حتی آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

از موارد قابل توجه درباره این کانسپت که تبدیل به یک رودستر شده است، می‌توان به سیستمی تحت عنوان سیستم مانیتورینگ توسط دوربین (Camera Monitoring System) اشاره کرد که حتی به عنوان جایگزینی برای آیینه‌های فیزیکی هم محسوب می‌شود. این سیستم ترکیبی از عناصر زیر است:

  • 3 دوربین در جهت عقب خودرو
  • رادار جانبی
  • یک دوربین دور بُرد
  • سنسورهایی برای قسمت راست و چپ خودرو

به این ترتیب، این سیستم با تحت نظر گرفتن قسمت عقب خودرو، به بهبود عملکرد تکنولوژی‌های ایمنی همچون سیستم هشداردهنده برای نقاط کور، سیستم کمکی تعویض لاین و سیستم هشداردهنده در صورت احتمال بروز تصادف از عقب کمک می‌کند.

به علاوه، یک دوربین هم به سمت روبه‌روی خودرو تعبیه شده است که امکان تشخیص لاین، اشیا و علائم را برای فیات 500e فراهم می‌کند. همچنین به لطف بهره‌مندی از لیدار، این کانسپت می‌تواند خودروهای جلویی را تشخیص داده و هنگام حرکت، فاصله ایمن با آن‌ها را حفظ کند.

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که این کانسپت علاوه‌بر تحت نظر گرفتن ضربان قلب و قطر مردمک چشم شما، حتی توانایی خواندن افکار شما را هم دارد! این کانسپت پیشرفته به سیستم دیگری تحت عنوان سیستم مانیتورینگ کابین (Cabin Monitoring System) هم مجهز است که توسط چندین سنسور، راننده را به دقت تحت نظر دارد. به طور مثال، این سیستم می‌تواند مکان سر، قطر مردمک چشم، ضربان قلب و ریتم تنفس راننده را تشخیص دهد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت این نسخه پیشرفته از فیات 500e می‌تواند افکار راننده را بخواند. به محض نشستن پشت فرمان، این خودرو چهره شما را شناسایی کرده و تنظیمات ذخیره شده برای شما را اعمال می‌کند که شامل مواردی همچون تنظیم صندلی می‌شود.

اما سوالی که پیش می‌آید این است: آیا واقعاً چنین قابلیت‌هایی در یک خودرو کاربردی هم دارند؟ در جواب به این سوال، شرکت هارمَن اینترنشنال می‌گوید سیستم‌هایی که راننده را تحت نظر می‌گیرند، برای موفقیت خودروهای نیمه خودران سطح 3 در آینده ضروری هستند. در واقع این سیستم‌ها تشخیص می‌دهند که آیا شخصی که پشت فرمان نشسته آمادگی لازم برای رانندگی کردن را دارد یا خیر.

علاوه‌بر تبدیل شدن این خودروی برقی شهری به یک رودستر و بهره‌مندی از رینگ‌هایی بسیار زیبا، این فیات 500e تغییراتی نیز در قسمت داشبورد داشته که شاهد دو صفحه نمایش بزرگ در این قسمت هستیم. یک صفحه نمایش لمسی در قسمت میانی داشبورد و یک صفحه نمایش عریض برای قسمت پشت آمپر. این دو صفحه نمایش باعث شده کنسول میانی خلوت شود و فقط چهار کلید برای تعویض دنده در این بخش به چشم بخورد.

ناگفته نماند همانطور که از شرکت هارمَن اینترنشنال انتظار می‌رود، این کانسپت در زمینه سیستم صوتی هم پیشرفته بوده و صدای سه بعدی آن شما را واقعاً تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها