کد خبر : 6451

خداحافظی باشکوه با نسل اول نیسان GT-R

خداحافظی باشکوه با نسل اول نیسان GT-R

در آستانه معرفی نسل دوم از موفق‌ترین اسپرت نیسان یعنی GT-R، این شرکت نسخه ویژه‌ای برای JDM (بازار بومی ژاپن) رونمایی کرد. اگرچه نیسان می‌گوید این خودرو به بهانه جشن حضور «نائومی اوزاکا» تنیسور نامدار ژاپنی به‌عنوان سفیر این شرکت، ساخته شده است؛ اما واقعیت آن است این خودرو حسن ختامی است برای نزدیک به 12 سال تولید موفقیت‌آمیز این کوپه محبوب.

به گزارش خودروتک، نسخه‌ای خاص از نیسان GT-R در حالی برای بازار ژاپن معرفی می‌شود، که طبق شنیده‌ها نسل جدید در سال آینده راهی بازار می‌شود.“قرار است از نیسان GT-R جدید تنها 50 دستگاه تولید شود که البته همگی در بازار ژاپن به فروش خواهند رسید. اوزاکا که دستی نیز در دنیای مد دارد، درباره رنگ‌های محصولات جدید نیز توصیه‌هایی داشته است. قرار است این سری ویژه با رنگ‌هایی موسوم به «عقیق نیمه شب»، «سفید درخشان» و «مروارید سیاه» به دست مشتریان خوش‌شانس خود برسد.

نیسان تغییراتی نیز در این خودرو اعمال کرده است؛ مانند تعبیه چراغ سوم ترمز از نوع LED روی بال عقب جدید فیبر کربنی. به اضافه یک صفحه شیک که شماره سریال هر خودرو روی آن درج شده تا تاکیدی باشد بر اینکه، محصول فوق عضوی از یک سری محدود است. این در حالی است که قیمت‌گذاری رسمی ماه آینده اعلام می‌شود.

نیسان GT-R در نسل دوم

شایعات درباره عرضه نسل جدید GT-R به اوج خودش رسیده است. با این حال شرکت هنوز زمان رسمی عرضه این خودرو را مشخص نکرده است. آبان ماه سال 1394 بود که ژاپنی‌ها در نمایشگاه 2015 توکیو از کانسپتی به اسم Concept 2020 Vision Gran Turismo‌ رونمایی کردند. خودرویی که تقریباً تمام کارشناسان بر این باور بودند که قرار است به‌زودی زیرساخت‌های نسل دوم GT-R باشد؛ اما با گذشت یکی دو سال خبری از نسل جدید نشد. تا اینکه چند هفته پیش نیسان محصول منحصر به فرد به اسم GT-R50 را با قیمت کهکشانی 1.12 میلیون دلار معرفی کرد. حالا دیگر امر بر همگان مشتبه شده بود که شرکت روی نسل جدید تمرکز ویژه‌ای دارد.

رندرهای غیر رسمی از نسل دوم نیسان GT-R

کارشناسان طراحی بر این باورند که می‌توان رابطه معقولی بین ویژن توریزمو و GT-R50 پیدا کرد. با استفاده از تجربه و کمی خلاقیت ایده‌های بصری از نسل دوم این خودرو به‌صورت رندرهای گرافیکی منتشر شد. اگرچه هنوز راه زیادی تا رونمایی رسمی از نسل دوم کوپه اسپرت و محبوب ژاپنی‌ها مانده اما می‌توان آینده این خودرو را تا حدودی امروز به تصویر کشید.

فلسفه طراحی اخیر نیسان نیز حکایت از آن دارد که خطوط تیز تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر محصولات شده‌اند. اگر تمام تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها درست باشد، آن وقت باید منتظر GT-R منحصر به فردی باشیم که بی‌اندازه دارای زوایای تند و تیز است.

همان‌طور که نسل جدید آلتیما و احتمالاً در نسل بعدی جوک شاهد آن خواهیم بود، شرکت علاقه بسیاری به تغییر فرم جلوپنجره و بزرگ‌تر کردن قاب معروف V شکل کروم رنگ خود دارد. این قاب شبکه شش ضلعی‌هایی را پوشش می‌دهد که حداقل آخرین سنگر از سنت قدیمی طراحی GT-R است. درباره چراغ‌های جلو تقریباً مطمئن هستیم که نیسان می‌خواهد همه‌چیز را از ابتدا طراحی کند؛ و این تغییر قطعاً به سمت فضایی شدن خواهد بود. امضای اصلی این خودرو را باید چراغ‌های دایره‌ای عقب آن بدانیم. به طور حتم شرکت تمایلی ندارد تا بخواهد الگوی خاطره‌انگیز خود را تغییر دهد. الگویی که با اسکای‌لاین‌های اسطوره‌ای آغاز شده بود.

درباره مشخصات فنی آن نیز تنها ناچاریم روی حدس و گمان‌ها مانور بدهیم. پیش‌تر نیسان تجربه استفاده از یک پیشرانه تازه طراحی شده را در مسابقات 24 ساعته لمان کسب کرده بود. پیشرانه‌ای 3 لیتری با آرایش شش سیلندر V شکل که توسط دو توربوشارژر تقویت شده بود. البته مدیران نیسان تاکید کرده‌اند که قصد دارند رویکرد موتورهای برقی را نیز به‌زودی وارد برنامه محصولات اسپرت خود کنند. GT-R50 دارای یک پیشرانه 3.8 لیتری شش سیلندر V شکل دو توربو با 710 اسب‌بخار قدرت بود.

جی‌تی-آر چه بود و چه شد؟

سال 2007 یکی از پدیده‌های دنیای خودروهای اسپرت رونمایی شد. خودرویی که می‌بایست وظیفه سنگین جانشینی مدل رویایی اسکای‌لاین را به دوش می‌کشید. این خودرو GT-R‌ نامیده شد؛ اما ایده طراحی این خودرو به سال‌ها قبل از آن برمی‌گردد. سال 2001 ژاپنی‌ها از یک کانسپت با همین نام در نمایشگاه توکیو رونمایی کردند. فرمت اصلی طراحی در همان‌جا فاش شد. چهار سال بعد باز هم در همان نمایشگاه کانسپت جدید جی‌تی-آر با ارائه جزئیاتی بیشتر پرده‌برداری شد. همان زمان مدیران نیسان به‌طور رسمی اعلام کردند که محصول نهایی 80 تا 90 درصد بر پایه کانسپت دوم تولید خواهد شد. سرانجام در سال 2007 نسل اول آن وارد بازار شد.

این خودرو را باید یکی از رکوردداران اقبال جهانی دانست. GT-R به‌تنهایی 24 جایزه طراحی، فروش، ایمنی، رکورد سرعت و محبوبیت کسب کرده است.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها