کد خبر : 6420

مینی کوپر مدل 2019 آمد

مینی کوپر مدل 2019 آمد

جان کوپر وُرکس (JCW) سریع‌ترین و اسپرت‌ترین مدل مینی محسوب می‌شود. در طول تاریخ، همیشه مالکین مینی تمایل داشته‌اند تا عملکرد این خودروهای کوچک را افزایش دهند. بازار تیونینگ این خودروی انگلیسی بسیار داغ است، اما فقط یک نام وجود دارد که تداعی‌کننده مدل های سریع از مینی است: کوپر.

به گزارش خودروتک، فیس لیفت مینی کوپر جان کوپر ورکس که برای سال 2019 در بازار اروپا عرضه خواهد شد، آلایندگی و مصرف سوخت کمتری دارد، اما قدرت آن کاهش نیافته است.

اولین مدل مینی کوپر سال 1961 میلادی معرفی شد، زمانی که پیشرانه استاندارد این خودرو نتوانست رضایت راننده معروفی به نام جان کوپر (John Cooper) را به خودش جلب کند و او این خودرو را به دو کاربراتور مجهز کرد. به علاوه، کوپر این خودرو را به ترمزهای دیسکی هم مجهز کرد و ضرایب دنده‌های جعبه‌دنده آن را نیز تغییر داد. همین موارد سبب شد این خودرو بتواند نظر بسیاری را به سمت خودش جلب کند و هنگام معرفی مدل جدید مینی در سال 2001، ب ام و نشان کوپر را احیا کند.

همیشه سریع‌ترین و اسپرت‌ترین مدل‌های مینی، نام جان کوپر ورکس را به یدک کشیده‌اند. اما باید بدانید که اولین نسخه‌های جان کوپر ورکس، مدل‌های رسمی مینی نبوده‌اند. شرکت جان کوپر وُرکس توسط پسر جان کوپر به نام مایکل کوپر (Michael Cooper) به عنوان یک تیونر برای مدل جدید مینی تاسیس شد.

اولین محصول این شرکت، یک کیت تیونینگ برای مدل استاندارد مینی کوپر در سال 2001 بود. علاقه‌مندان می‌توانستند با پرداخت مبلغی در حدود 1,500 پوند برای این کیت، قدرت مینی کوپر را با 11 اسب‌بخار افزایش به 128 اسب‌بخار برسانند.

در سال 2002، کیت تقویت مینی کوپر S معرفی شد. این کیت می‌توانست قدرت کوپر S را که به سوپرشارژر مجهز بود به 203 اسب‌بخار برساند. سال 2005 هم یک کیت تقویت 3,600 پوندی معرفی شد که افزایش قدرت 10 اسب‌بخاری را به همراه داشت. در سال 2007 هم جان کوپر ورکس کیت تقویت مشابهی برای نسل دوم مینی معرفی کرد. اما در سال 2008 میلادی، ب ام و این شرکت را خرید و اولین مدل رسمی مینی جان کوپر ورکس را معرفی کرد.

این موضوع سبب شد تا مینی بهتر بتواند مدل‌ پرفورمنس را توسعه دهد و قدرت آن را به 214 اسب‌بخار برساند. از تجهیزات این مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی
  • ترمزهای برمبو
  • سیستم کنترل هرزگردی تخصصی ب ام و

نتیجه تمام این تغییرات، یک سوپرمینی سریع با قابلیت‌های دینامیکی فوق‌العاده شده بود که در آن زمان رقبای اندکی داشت. البته پیشرفت مدل‌های جان کوپر ورکس همینجا متوقف نشد و از آن زمان تاکنون شاهد رشد و بهبود مدل‌های JCW از مینی بوده‌ایم.

هدیه مینی برای مشتریان اروپایی

اما اکنون مینی برای طرفداران جان کوپر ورکس در اروپا یک هدیه کریسمس ویژه دارد که آن‌ها را غافلگیر کرده است. این خودروساز، تغییراتی در بهترین مدل مینی کوپر یعنی جان کوپر وُرکس (John Cooper Works) برای مدل 2019 ایجاد کرده است که سبب شده علاوه بر پرفورمنس بهتر و ظاهری زیباتر، آلایندگی کمتری نیز تولید کند. این خودرو به لطف یک فیلتر کاهش دهنده ذرات آلاینده خروجی از اگزوز که درون سیستم اگزوز اسپرت آن تعبیه شده است، موفق شده استانداردهای آلایندگی اروپا را کسب کند.

نسخه کانورتیبل از مینی جان کوپر ورکس مدل 2019

اما لزوماً کاهش آلایندگی و مصرف سوخت به معنی کاهش قدرت و عملکرد ضعیف نیست. مصرف سوخت نسخه دستی برابر با 6.91 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و این رقم برای نسخه اتوماتیک معادل با 6.10 لیتر در هر صد کیلومتر است. طبق ادعای این شرکت انگلیسی، این خودرو با وجود چنین ارقام مصرف سوخت مناسبی، کماکان کاراکتر و صدای اسپرت مخصوص به خودش را حفظ کرده است.

نسخه اروپایی از جان کوپر ورکس به لطف یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر، هنوز هم می‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 228 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 319 نیوتن‌متر تولید کند. مشتریان این خودرو می‌توانند جعبه‌دنده 6 سرعته دستی یا 8 سرعته اتوماتیک را برای آن سفارش دهند. با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی که به صورت استاندارد برای این خودرو عرضه می‌شود، مینی جان کوپر ورکس هاردتاپ (hardtop) می‌تواند فقط در عرض 6.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست پیدا کند و زمان رسیدن این خودرو از سرعت 80 به 120 کیلومتر برساعت هم فقط 5.6 ثانیه اعلام شده است. اما نسخه کانورتیبل از مینی جان کوپر ورکس برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر برساعت از حالت سکون، به 6.6 ثانیه زمان احتیاج دارد.

اگرچه بیشتر تغییرات مینی جان کوپر ورکس در باطن آن اتفاق افتاده است، اما در نمای خارجی آن شاهد یک تغییر هستیم. این تغییر، چراغ‌های عقب جدید برای مدل 2019 است. در مجموع می‌توان گفت به غیر از چندین مورد جزئی، ظاهر مینی جان کوپر ورکس فیس لیفت تغییر خاصی نداشته است.

در فضای کابین این خودرو، مواردی همچون پد شارژ بی‌سیم و به‌روز رسانی سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی، آن را از نظر تکنولوژی کمی به روزتر کرده است. به علاوه، مشتریان می‌توانند صندلی‌های اسپرت جدید جان کوپر ورکس را برای این خودرو سفارش دهند.

امکان ثبت سفارش برای مینی جان کوپر ورکس جدید از اوایل سال 2019 فراهم خواهد شد، اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه قیمت‌گذاری آن منتشر نشده است. احتمالاً این دو مدل جدید تا ماه مارس سال 2019 در نمایندگی‌های این برند انگلیسی در اروپا حضور خواهند داشت. علاقه‌مندان به این مدل‌های جدید در بازار آمریکا باید کمی بیشتر انتظار بکشند.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها