کد خبر : 54520

خودرو صدرنشین «افت بازده» در میان بازارها

خودرو صدرنشین «افت بازده» در میان بازارها

روند کاهش قیمت خودرو که از نیمه آبان ماه به این سو آغاز شد آنقدر شدید بود که نه تنها افزایش قیمت نیمه اول آبان را خنثی کرد بلکه بخش زیادی از سود مهر ماه سرمایه گذاران در این بازار را نیز از میان برد. به این ترتیب در میان بازارهای سرمایه ای در آبان ماه، بازار خودرو به صدر نشین بازده منفی تبدیل شد.

به گزارش خودروتک، شاید بهترین کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار خودرو نیز پیش بینی نمی کردند که ریزش قیمت خودرو آن هم در شرایطی که بازار کاملا مسیر صعودی روزانه را طی می کرد، به این شدت اتفاق بیافتد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به بررسی بازده بازارهای مختلف در طول آبان ماه 99 پرداخته است و محاسبات این روزنامه حاکی از زیان قابل توجه سرمایه گذاران در بازار خودرو است.

در بخشی از این گزارش آمده است: آمارهای مربوط به آبان نشان می‌دهد بازار خودرو در این ماه و نسبت به مهر، بیشتر کاهش قیمت را در مقایسه با دیگر بازارها شامل ارز، بورس، سکه و مسکن تجربه کرده است؛ موضوعی که از تسریع تخلیه حباب قیمت خودروهای داخلی حکایت دارد.

طبق محاسبات دنیای‌اقتصاد متوسط قیمت خودروهای داخلی در انتهای آبان و در مقایسه با آخر مهر، افت نزدیک به ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که دیگر بازارها یا رشد مثبت در قیمت داشته‌اند و یا افت قیمت آنها کمتر بوده، بنابراین «خودرو» در قعر جدول بازدهی بازارها، طی آبان و نسبت به مهر جا خوش کرده است. بر این اساس، بیشترین بازدهی را بازار سرمایه (بورس) به خود اختصاص داده، چه آنکه در دومین ماه پاییز و نسبت به نخستین ماه این فصل، بازدهی آن به ۵ درصد رسیده است.

اینکه چرا «خودرو» بیش از دیگر بازارها با تخلیه حباب در آبان و نسبت به مهر مواجه بوده، به مسائل مختلفی مربوط می‌شود که بخشی از آنها با ارز و سکه و مسکن مشترک است. این در حالی است که صدرنشینی «خودرو» در حباب‌شکنی، به تورم بیشتر آن در مقایسه با برخی بازارهای دیگر نیز مربوط می‌شود. در واقع چون خودرو رشد قیمت بیشتری را نسبت به برخی بازارها (طی دوران تحریم) تجربه کرد، حباب‌شکنی آن نیز حالا بیشتر به چشم می‌آید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها