کد خبر : 50375

سرانجام لوسید ایر مدل 2021 رونمایی شد

سرانجام لوسید ایر مدل 2021 رونمایی شد

سرانجام، اولین مدل تولیدی لوسید ایر به مرحله رونمایی رسید. پیشرانه قدرتمند این خودرو الکتریکی، با طراحی جذاب و قیمت منطقی، چالشی جدی برای تسلا مدل S خواهد بود.

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، لوسید موتورز در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده اما با گذشت ۱۳ سال از افتتاح، هنوز محصولی تجاری در کلاس خودروهای جاده‌ای نداشته است. این برند، برای حضوری قدرتمند در سطح اول صنعت وسایل نقلیه برقی تلاش می‌کند و رقابت با تسلا را مهم‌ترین هدف خود می‌داند.

براساس اخبار منتشر شده، شرکت لوسید بعد از سال‌ها انتظار، موفق به تولید خودرویی در حد و اندازه‌های رقابت با تسلا مدل S شده است. این خودرو، مطابق انتظار و اطلاعاتی که پیش‌تر شنیده شده بود، یک سدان لوکس و پهن‌پیکر با نام ایر است که برتری‌هایی نسبت به تولیدات تسلا دارد.

طراحی بدنه، نمای بیرونی و داخلی

در نگاه اول، حالت باریک و یک‌پارچه در  چراغ‌های اصلی، بسیار چشم‌نواز و آینده‌نگر به‌نظر می‌رسد. سبک طراحی لوسید ایر با سپر عریض و چراغ‌های متشکل از LED های ده‌گانه در طرفین، منجر به حذف جلوپنجره شده است که البته عضوی زائد در یک خودرو برقی محسوب می‌شود. 

 

دو موتور برقی قدرتمند و بسیار کوچک، در جلو و عقب بدنه نصب شده‌اند؛ تا فضایی بسیار خوب برای حمل بار، زیر کاپوت جلو و عقب فراهم شود. هیچ خودرو دیگری در دنیا، چنین فضای بزرگی در جلو ندارد. پشت خودرو و زیر کفپوش صندوق عقب هم، فضایی برای حمل بار تعبیه شده است؛ چراکه نیازی به مخزن سوخت مثل مدل‌های بنزینی، نیست و می‌توان از سطح صندوق تا نزدیکی زمین را استفاده کرد. 

از نظر فضای موجود برای سرنشینان و صندوق عقب، لوسید ایر یکی از برترین خودروهای کلاس سدان در دنیا است. در مجموع، ۷۳۹ لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار وجود دارد که ۲۱۰ لیتر (۴۰ درصد) بیش از صندوق مرسدس بنز کلاس S مدل ۲۰۲۰ است.

Lucid Air لوسید ایر 2021 نمای کابین جلو

نکته حیرت‌انگیز در طراحی لوسید ایر، نصب یک شیشه بزرگ و یک‌پارچه با سقف در جلو است. این طرح خلاقانه، خط افقی اتصال بین ستون‌های اصلی (A plillar) را حذف می‌کند تا سرنشینان جلو، دید عالی به اطراف و آسمان داشته باشند. در عقب هم، حالتی آکواریومی با شیشه بزرگ بالای سر وجود دارد. به لطف این ابتکارها، لوسید ایر نیازی به سانروف ندارد و عملا با حالتی دائمی از سقف پانورامیک تولید خواهد شد.

در فضای داخلی لوسید ایر، سبک تازه‌ای از طراحی داشبورد دیده می‌شود که متکی بر نمایشگر تمام رنگی و یک مانیتور لمسی شبیه به تبلت در کنسول نزدیک دست راست راننده است. این ترکیب، حالتی متعادل از یک خودرو مدرن الکتریکی و محصولی کلاسیک را فراهم می‌کند که فراتر از تسلا و دیگر مدل‌های برقی دنیا، خشک و بی‌احساس نیست.

Lucid Air لوسید ایر 2021 نمای داشبورد

پنل پشت فرمان و فضای بالای داشبورد، دارای یک نمایشگر ۳۴ اینچ خواهد بود که رزولوشن 5K خواهد داشت و تقریبا ۲ برابر نمونه موجود در پورشه تایکان است. مدیریت امکانات الکترونیکی لوسید، ازطریق کلیدهای روی فرمان و نمایشگر لمسی زیر داشبورد انجام خواهد شد، به همین دلیل دکمه خاصی در مقابل دید سرنشیان نیست.

 

قدرت پیشرانه، شارژ و قیمت نهایی

لوسید ایر، در چهار نسخه تولید خواهد شد که شامل مدل استاندارد، تورینگ، گرند تورینگ و دریم ادیشن خواهد بود. به احتمال فراوان، مدل پایه دارای یک موتور روی محور جلو خواهد بود اما دیگر خودروها، دو دیفرانسیل و مجهز به دو موتور برقی روی محورهای جلو و عقب هستند. در ابتدا، گران‌ترین نمونه با نام دریم ادیشن وارد بازار خواهد شد که بالاترین قدرت و بیشترین قیمت را خواهد داشت. دیگر نسخه‌های لوسید ایر به‌ترتیب، ۸۰ تا ۱۳۹ هزار دلار قیمت دارند؛ درحالی‌که مدل دریم ادیشن، آستانه قیمت ۱۶۹ هزار دلار خواهد داشت. جالب‌تر اینکه، تمامی مدل‌های لوسید ایر، با ۲۰ دقیقه اتصال به سیستم فست شارژ جریان مستقیم (DC)، انرژی لازم برای حرکت تا مسافت ۴۸۰ کیلومتر را ذخیره خواهند کرد.

Lucid Air لوسید ایر 2021 نمای پشت

مهم‌ترین تفاوت نسخه‌های مختلف لوسید ایر، به قدرت پیشرانه و ظرفیت باتری مربوط است. هنوز مشخصات دقیق مدل پایه با قیمت ۸۰ هزار دلار مشخص نیست، اما نسخه‌های تورینگ، گرند تورینگ و دریم ادیشن (با چرخ‌های استاندارد ۱۹ اینچ)، به ترتیب ۶۵۰، ۸۳۰ و ۸۰۵ کیلومتر مسافت را با یک شارژ طی می‌کنند. لوسید ایر دریم ادیشن، چنانچه با چرخ‌های اسپرت ۲۱ اینچ سفارش داده شود، شعاع حرکتی ۷۴۵ کیلومتر خواهد داشت. با این شرایط، مدل گرند تورینگ بیشترین شعاع حرکتی و مدل دریم ادیشن، بیشترین قدرت پیشرانه را فراهم خواهند کرد. 

لوسید ایر تورینگ با قدرت ۶۲۰ اسب‌بخار، سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۳/۲ ثانیه و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت خواهد داشت. این مدل، مسافت ۴۰۰ متر (کوارتر مایل) را در زمان ۱۱/۴ ثانیه با سرعت ۱۹۷ کیلومتربرساعت طی خواهد کرد. چنین آماری برای یک سدان لوکس با قیمت ۹۵ هزار دلار، جالب توجه است. این خودرو اواخر سال ۲۰۲۱ تولید می‌شود و با استفاده از تخفیف مالیاتی امریکا برای مدل‌های برقی، ۸۷ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

لوسید ایر گرند تورینگ، ۸۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد و ۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌‎‌رسد. نهایت سرعت این مدل، ۲۷۰ کیلومتربرساعت است و مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۰/۸ ثانیه با سرعت ۲۱۲ کیلومتربرساعت طی می‌کند.

قدرتمندترین و گران‌ترین مدل لوسید ایر با نام دریم ادیشن، ۱۰۸۰ اسب‌بخار قدرت دارد و نهایت سرعت ۲۷۰ کیلومتربرساعت خواهد داشت. سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت این مدل، ۲/۵ ثانیه است و مسافت یک‌چهارم مایل را در ۹/۹ ثانیه با سرعت ۲۳۰ کیلومتربرساعت طی می‌کند.

لوسید ایر، علاوه‌‌بر چهار مدل فوق، یک نسخه پرقدرت و رویایی با نام Performance Version نیز خواهد داشت که توسط مدیر مهندسی شرکت، پیتر رولینسن (Peter Rawlinson) وعده داده شده است. زمان دقیق رونمایی از این خودرو و جزئیات فنی مربوطه، نامشخص هستند؛ اما لوسید ایر پرفرمنس ورژن، مجموع قدرت ۱۳۰۰ اسب‌بخار ازطریق ۳ موتور برقی با سیستم دو دیفرانسیل، فراهم خواهد کرد.

Lucid Air لوسید ایر 2021 نمای کابین عقب

ایمنی و فناوری خودران

لوسید ایر، اولین خودرو تمام الکتریکی دنیا است که ترکیبی از حسگرهای پیشرفته و فناوری لیدار با رزولوشن بالا (, high-resolution LIDAR) و سیستم نظارت بر رانندگی را در تمامی مدل‌ها فراهم می‌کند.

فناوری رانندگی رویایی لوسید (Dream Drive technology) دارای ۱۹ سیستم ایمنی و کمک راننده خواهد بود که در اولین نمونه‌های تولیدی وجود خواهد داشت. هشت توانایی دیگر نیز به مرور زمان با به‌روزرسانی اینترنتی برای لوسید ایر ارائه خواهد شد. به همین دلیل، نسخه‌های اولیه دارای فناوری خودران سطح ۲ خواهند بود که پس از مدتی به سطح ۳ ارتقا پیدا خواهد کرد.

مهم‌ترین امکانات ایمنی لوسید ایر ۲۰۲۱ عبارت‌اند از:

  • دید ۳۶۰ درجه
  • هشدار نقطه کور
  • تشخیص رنگ چراغ راهنمایی
  • ترمز خودکار
  • هشدار تصادف، هنگام عبور از تقاطع
  • کروزکنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت خوکار
  • هدایت خودکار بین خطوط
  • تغییر هوشمند زاویه روشنایی چراغ‌های اصلی
  • پارک خودکار
  • کنترل خطر هنگام خروج از پارک
  • مدیریت ترمز هنگام مانور

نکات مهم در اظهارات مدیران لوسید موتورز

مدیرعامل، مدیر فناوری و مهندسی لوسید، سابقه همکاری با تسلا دارد و از نظر بعضی مورخان صنعتی، پدر تسلا مدل S محسوب می‌شود. پیتر رولینسن، ۵۹ سال پیش در انگلستان متولید شد و تحصیلات تکمیلی خود را در امپریال کالج لندن به اتمام رساند. سپس در شرکت‌های جگوار و لوتوس به سمت مهندس ارشد رسید. او در سال ۲۰۰۹ به تسلا پیوست تا مدیریت بخش مهندسی و تولید مدل S را عهده‌دار شود. رولینسن از سال ۲۰۱۳ به سمت مدیریت عاملی لوسید موتورز رسید و درکنار درک جنکینز ( Derek Jenkins) طراح این شرکت، رهبری بخش مهندسی و تولید اولین محصول لوسید با نام "ایر" را آغاز کرد.

خلاصه صحبت‌های پیتر رولینسن و دیگر مهندسان شرکت سازنده در مراسم رونمایی لوسید ایر به شرح زیر است:

موتورهای برقی موجود در لوسید ایر، بسیار کم‌حجم و کوچک‌تر از نمونه‌های موجود در دیگر خودروهای الکتریکی دنیا هستند. مجموع اندازه پیشرانه در ایر، ۲/۵ برابر کوچک‌تر از نزدیک‌ترین رقیب (تسلا مدل S) است. این شرایط، کاهش وزن، بهبود مصرف انرژی و افزایش فضای مفید برای سرنشینان و حمل بار، فراهم می‌کند.

پیشرانه‌های لوسید در مقایسه با رقبا، هنگام رانندگی در مسیر مشابه، ۱۷ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کنند. این موضوع همراه‌ فناوری موجود در باتری‌ها، هزینه رانندگی با محصولات لوسید را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. فناوری لوسید، تماما داخل این شرکت توسعه یافته و کاملا انقلابی است. مشابه این تجهیزات، خارج از لوسید، وجود ندارد.

یک موتور برقی ساخت لوسید موتورز، ۷۳ کیلوگرم وزن دارد؛ درحالی‌که ۶۷۰ اسب‌بخار قدرت تولید خواهد کرد.  نمونه برقی ساخت آلمان (پورشه تایکان) با وزن ۱۷۰ کیلوگرم، ۴۴۹ اسب‌بخار قدرت دارد. همچنین رقبای امریکایی (تسلا مدل 3 و مدل S) به ترتیب با وزن ۹۳ و ۱۳۴ کیلوگرم، ۲۸۹ و ۴۲۹ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند. با این اوصاف، نسبت قدرت به وزن موتور ساخت لوسید موتورز، ۹/۱ اسب‌بخار در ازای یک کیلوگرم است؛ اما رقبا در بازار جهانی همگی نسب کمتر از ۳/۲ دارند.

براساس آمار منتشر شده توسط شرکت لوسید در مقایسه با تسلا مدل S، برتری‌هایی دیده می‌شود. محصول تسلا با باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۶۴۴ کیلومتر دارد؛ درحالی‌که لوسیدایر گرند تورینگ، همراه باتری‌های ۱۱۳ کیلووات ساعت، تا مسافت ۸۲۷ کیلومتر حرکت خواهد گرد. به بیان ساده‌تر، تسلا مدل S برای حرکت تا مسافت ۱۰۰ کیلومتر، ۱۵/۴۲ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند اما لوسید ایر گرند تورینگ، ۱۳/۵۵ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر، نیاز خواهد داشت.

سیستم باتری در لوسید ایر، ۹۲۴ ولت است که بالاترین ولتاژ در میان تمامی خودروهای استاندارد دنیا است. بزرگ‌ترین بسته باتری با ظرفیت ۱۱۳ کیلووات ساعت نیز، نسبت به تمامی رقبا برتری دارد. جالب‌تر اینکه، زمان شارژ لوسید ایر با شارژر ویژه (فست شارژ) عدد ۳۰۰ کیلووات در ۲۰ دقیقه است که بهتر از ۲۷۰ کیلووات در ۲۰ دقیقه برای پورشه تایکان و تسلا مدل ۳ و مدل Y برای شارژ ۲۵۰ کیلووات خواهد بود.

تولید اولین نمونه از لوسید ایر، حدود ۶ ماه آینده آغاز خواهد شد. پیش‌فروش این خودورها برای مدل دریم ادیشن، با پرداخت ۷۵۰۰ دلار در امریکا، کانادا و چند کشور منتخب اروپایی و خاورمیانه‌ای از هم‌اکنون انجام می‌شود. دیگر نسخه‌های لوسید برای تحویل در سال ۲۰۲۲، با پیش‌پرداخت هزار دلار، ثبت نام می‌شوند. نمایندگی فروش لوسید موتورز درحال‌حاضر، محدود به ۲۰ مکان در امریکا و کاناداهستند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها