کد خبر : 48205

بالاخره ابرخودروی گوردون موری T50 با قیمت سرسام آور معرفی شد

بالاخره ابرخودروی گوردون موری T50 با قیمت سرسام آور معرفی شد

گوردون موری اتوموتیو به‌طور رسمی از ابرخودرو T.50 رونمایی کرد که حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد و از پیشرانه ۴ لیتری با ۶۵۴ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد.

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، سرانجام ابرخودرو T.50 شرکت خودروسازی گوردون موری اتوموتیو (Gordon Murray Automotive) به‌صورت رسمی رونمایی شد و آخرین ساخته این مهندس خودروساز مشهور کاملا به یک خودرو تولیدی تبدیل شده است.

گوردون موری T.50 فقط ۹۸۶ کیلوگرم وزن دارد و از پیشرانه تنفس طبیعی ۴ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر با قدرت ۶۵۴ اسب‌بخار و گشتاور ۴۶۷ نیوتن‌متر بهره می‌برد.

اگر این اعداد به اندازه کافی چشم‌گیر نیستند، یک فن در پشت خودرو وجود دارد که آن را به جاده می‌چسباند.

نمای جلو ابرخودرو گوردون موری / Gordon Murray T.50 hypercar سفید رنگ با درهای گالوینگ

از نمای جلو، پی‌بردن به شباهت‌های T.50 با مک‌لارن F1 به‌عنوان یکی از پروژه‌های مشهور و افسانه‌ای گوردون موری دشوار نیست. هر دو مدل دارای دماغه کوتاه، ظاهر طراحی صاف و ورودی‌های باریک در گوشه‌ها هستند. شیشه جلوی گرد و گسترده، پنجره‌های بزرگ در درها و پنل‌های شفاف در سقف یک گلخانه بسیار زیبا برای این ابرخودرو ایجاد می‌کند. ورودی هوای کوچک و ظریف در سقف ابرخودرو، هوا را به سمت پیشرانه V12 هدایت می‌کند و قسمت‌های صاف مربوط به پنل عقب درهای گالوینگ به گونه‌ای است که تأثیر کمی روی طراحی سیستم تعلیق در زیر بدنه داشته باشد.

شاسی و بدنه هر دو از فیبر کربن و تمام اجزای آن فوق‌العاده سبک هستند. گوردون موری اتوموتیو ادعا می‌کند وزن پنل‌های بیرونی و مونوکوک کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم است.

فن ۴۰۰ میلی‌متری نصب‌شده در عقب، از جمله جذاب‌ترین ویژگی‌های T.50 به شمار می‌رود. این قطعه تا حداکثر ۷،۰۰۰ دوربردقیقه می‌چرخد ​​و روی یک موتور الکتریکی ۴۸ ولت کار می‌کند. این دستگاه در ترکیب با اسپویلرهای عقب فعال و دیفیوزر کار می‌کند تا دان‌فورس (نیروی روبه پایین) را در حالت رانندگی عادی ۵۰ درصد و در حالت ترمزگیری ۱۰۰ درصد افزایش دهد. این سیستم همچنین به‌عنوان القای پمپ هوا برای پیشرانه عمل می‌کند تا در حدود ۴۹ اسب‌بخار به توان آن بیافزاید.

نمای جانبی ابرخودرو گوردون موری / Gordon Murray T.50 hypercar نقره ای رنگ

ناگفته نماند که عملکرد و فناوری T.50 به شکلی جمع‌وجور ترکیب می‌شوند. این ابرخودرو ۴،۳۵۲ میلی‌متر طول دارد که تنها حدود یک اینچ کوتاه‌تر از پورشه ۷۱۸ کیمن با ۴،۳۷۹ میلی‌متر است. به‌عنوان یک مقایسه‌ی دیگر، بد نیست بدانید که طول شورولت کوروت C8 مدل ۲۰۲۰ به ۴،۶۳۰ میلی‌متر می‌رسد.

پیشرانه به‌صورت سفارشی توسط کازورث (Cosworth) و گوردون موری اتوموتیو طراحی و ساخته شده و دارای بیشینه دور (خط قرمز) ۱۲،۱۰۰ دور است. طبق ادعای شرکت سازنده، پیشرانه با وزن ۱۷۷ کیلوگرم، سبک‌ترین پیشرانه V12 جاده‌ای محسوب می‌شود. حجم جابجایی این پیشرانه ۳،۹۹۴ سانتی‌متر مکعب است، اگرچه خودروساز انگلیسی در بیانیه مطبوعاتی از آن به‌عنوان پیشرانه ۳/۹ لیتری یاد می‌کند.

Gordon Murray T.50 گوردون موری نمای پشت

پیشرانه نیروی خود را ازطریق جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌کند. در حین توسعه، این شرکت توجه ویژه‌ای به احساس راحتی و نرمی در هنگام تعویض دنده و زمان درگیری دنده‌ها داشت. 

کابین نیز از مک‌لارن F1 الهام گرفته است، زیرا صندلی راننده در مرکز قرار دارد و سرنشینان در دو طرف او جای می‌گیرند. دکمه‌های مهم برای کنترل ابرخودرو روی دو طرف غربیلک فرمان جای گرفته است. به‌منظور احترام به سلایق مشتریان، هر خریدار می‌تواند با مراجعه با گوردون موری اتوموتیو ترجیحات خود را درباره موقعیت صندلی، فرمان و پدال‌ها اعلام کند تا برایش شخصی‌سازی شود. 

کابین ابرخودرو گوردون موری / Gordon Murray T.50 hypercar

گوردون موری اتوموتیو قصد دارد فقط ۱۰۰ دستگاه از T.50 را بسازد و این شرکت ۲/۳۶ میلیون پوند بدون احتساب مالیات (حدود ۳/۰۸ میلیون دلار با نرخ ارز فعلی) برای آن دریافت می‌کند. تولید T.50 از ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌شود و تحویل اولین مدل‌ها در اواخر همان سال اتفاق می‌افتد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها