کد خبر : 47867

تصاویر | خودرویی که به 10 شکل مختلف تغییر می کند

تصاویر | خودرویی که به 10 شکل مختلف تغییر می کند

بحث طراحی ماژولار در صنعت خودرو نیز ویژگی های خاص خود را دارد و طی دوران مختلف مدنظر قرار داشته است. پروژه ایی باسی از کمپانی آلمانی الکتریک برندز یکی از جدیدترین رویکردهای ماژولار در حوزه خودرو است.

به گزارش خودروتک به نقل از عصر ایران - تولید گجت های ماژولار همواره جز جذاب ترین ماجراجویی ها در حوزه فناوری بوده است. تصور یک وسیله که قابلیت تغییر شکل و بدنبال آن تعریف یک کاربری جدید را داشته باشد، در هر دوره ای یک تفکر خلاقانه و حتی آینده نگر محسوب می شود.

از انیمیشن ها و فیلم هایی مانند کاراگاه گجت، تبدیل شوندگان تا پروژه ناکام Ara در گوگل و یا حتی یک ابزار چندمنظوره ساده مانند انبردست، آچار و ... این رویکرد در طراحی هیچگاه اسیر زمان نخواهد بود حتی اگر به واقعیت و تولید انبوه هم نرسد!

بحث طراحی ماژولار در صنعت خودرو نیز ویژگی های خاص خود را دارد و طی دوران مختلف مدنظر قرار داشته است. پروژه ایی باسی از کمپانی آلمانی الکتریک برندز یکی از جدیدترین رویکردهای ماژولار در حوزه خودرو است.

برای ایی باسی قابلیت تبدیل به 10 وسیله نقلیه با کاربری متفاوت تعریف شده و 2 مدل برای شاسی آن در نظر گرفته شده که یکی نمونه شهری و دیگری آفرودی نامگذاری شده است.

طراحی

طراحی ظاهری خودرو بر پایه اصول مینیمال شکل گرفته، از این رو با یک خودروی ساده اما چشمگیر و زیبا سر و کار داریم. در قسمت سقف از پنل های خورشیدی استفاده شده که در روز آفتابی می تواند بخشی از انرژی لازم برای پیمایش مسیر را در باتری ها ذخیره کند.

تمام ماژول های ایی باسی یک باتری کوچک 10 کیلووات ساعتی دارند که برای طی 200 کیلومتر مناسب است. باتری 30 کیلووات ساعتی در حالت آپشن ارائه می شود و برد حرکتی را به 600 کیلومتر افزایش می دهد.

 
 

فناوری های نامتعارف در ایی باسی!

ایی باسی مجهز به سامانه تمام چرخ محرک و سامانه خلاقانه کنترل یکجای 4 چرخ با فرمان است. آینه های جانبی دیجیتال، هماهنگی کامل با نرم افزار تلفن هوشمند، 4 موتو ر الکتریکی مستقل برای هر چرخ، 20 اسب بخار خروجی و گشتاور 1000 نیوتن متر از دیگر ویژگی های این محصول است. 

ایی باسی از مواد بسیار کم وزن تولید شده و باتوجه به ماژول بدنه تنها 450 تا 600 کیلوگرم وزن دارد.

احتمالا از عدد اسب بخار مقداری تعجب کرده باشید اما مهندسی پیشرفته، وزن کم و گشتاور شگفت انگیز آن یک مجموعه کارآمد را پیش روی مخاطب قرار داده است.

یکی دیگر از ویژگی های این خودرو مربوط به یک فناوری خاص می شود که اتصال مکانیکی متعارف میان غربیلک فرمان و پدال ها جای خود را به سیم ها داده اند و Drive by wire نام دارد.

ایی باسی؛ 10 انتخاب متنوع در یک خودروی ساده! (+فیلم/تصاویر)

قیمت رقابتی

قیمت پایه در نظر گرفته شده برای ایی باسی با ساده ترین ماژول 15800 یورو و در بیشترین حالت 28800 یوور است.

ایی باسی می تواند در حالت های کانورتیبل، ون مخصوص حمل بار، ون مسافری، استیشن واگن، پیکاپ، ویژه کمپ و ... مورد استفاده قرار گیرد.

 
 

مازیار دانیالی

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها