کد خبر : 46609

دوج چلنجر بازار استرالیا 3.5 برابر گران تر از بازار آمریکا

دوج چلنجر بازار استرالیا 3.5 برابر گران تر از بازار آمریکا

درحالی‌که دوج دیمون مدل ۲۰۱۸ در ایالات متحده قیمتی حدود ۸۵ هزار دلار دارد، این خودروی عضلانی در نروژ به دلیل سیستم مالیاتی با قیمت ۲۸۷ هزار دلار فروخته می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، دوج دیمون، اکنون دیگر در مرحله تولید نیست و برای مدل جدید سال ۲۰۲۰ ساخته نمی‌شود.

به‌جای آن دوج چلنجر SRT Super Stock به‌تازگی با لاستیک‌های رادیال مخصوص درگ نیتو و کیت بدنه مختص دوج دیمون رونمایی شد. کسانی که در اروپا زندگی می‌کنند قادر نیستند به هیچ‌کدام از مدل‌های چلنجر یا به‌طور کلی خودروهای دوج دسترسی پیدا کنند.

مگر اینکه آمادگی پرداخت هزینه‌ا‌ی بیش از سه برابر قیمت این خودروی عضلانی را داشته باشند.

نمای جلو خودروی عضلانی / muscle car دوج دیمون / dodge demon سفید رنگ

نکته‌ی جالب اینجا است که هم‌اکنون یکی از مدل‌های خودرو دوج دیمون برای فروش در نروژ وجود دارد. این خودرو مدل سال ۲۰۱۸ است و با ضمانت پنج ساله فروشنده وارد بازار می‌شود. قیمت این خودرو طبق نرخ فعلی ارز حدود ۲۸۷،۷۵۷ دلار آمریکا است. به‌عنوان یادآوری دقت داشته باشید که وقتی دیمون هنوز در خط تولید دوج قرار داشت، قیمت آن ۸۴،۹۹۵ دلار بود.

سؤال بسیار منطقی در این‌جا مطرح می‌شود که چرا چنین خودرویی در نروژ می‌تواند این‌قدر گرانقیمت باشد؛ قیمت این خودرو به اندازه‌ای گران است که اساساً با آن می‌توان در ایالات متحده دو دستگاه دوج دیمون صفر کیلومتر خریداری کرد. پاسخ ساده‌ی این سؤال، سیستم مالیاتی کشور نروژ است که حداقل هفت مؤلفه مالیاتی برای محصولات وارداتی در نظر می‌گیرد؛ مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر وزن، مالیات بر توان پیشرانه خودرو، مالیات تولید دی‌اکسیدکربن، مالیات تولید NOx، هزینه پلاک‌گذاری و مالیات بر خودروهای کارکرده و قدیمی.

بزرگ‌ترین این مؤلفه‌ها، مالیات بر تولید دی‌اکسیدکربن است و هرچه میزان انتشار دی‌اکسیدکربن توسط خودرویی بیشتر باشد، مالیات پرداختی آن نیز بالاتر می‌رود. تصور کنید که دوج دیمون مجهز به پیشرانه ۶/۲ لیتری خورجینی هشت سیلندر چه میزان دی‌اکسیدکربن وارد هوا می‌کند و درنتیجه چه مالیات سنگینی باید در نروژ به آن تعلق گیرد. اگر مالیات مبتنی بر قدرت پیشرانه را نیز به آن اضافه کنیم، می‌بینیم که خودرویی که در کشور سازنده حدود ۸۵ هزار دلار قیمت دارد، با وضع مالیات در کشور مقصد حدود ۳۰۰ هزار دلار فروخته می‌شود. 

نمای عقب خودروی عضلانی / muscle car دوج دیمون / dodge demon سفید رنگ

گفته می‌شود که این خودروی عضلانی حدود ۳،۰۰۰ کیلومتر کارکرد دارد. این خودرو نهصد و چهاردهمین مدل از ۳،۳۱۴ خودرو تولید شده در آن سال است و مطمئناً در کشور نروژ بسیار چشمگیر خواهد بود. اگرچه نروژ طی سال‌های اخیر به‌شدت در زمینه ترویج استفاده از انرژی پاک و خودروی الکتریکی تلاش می‌کند، هنوز هم علاقه‌مندان به خودروهای عضلانی در این کشور پیدا می‌شوند که حاضر باشند مبلغ ۲۸۷ هزار دلار برای چنین محصولی بپردازند. 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها